۱۰ سال هیچ سرمایه‌گذاری در صنعت برق نداشتیم

حمیدرضا صالحی دبیر سابق سندیکای صنعت برق و عضو انجمن صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، در کنفرانس خبری اعضای کمیته راهبری ستاد نفت و انرژی دکتر روحانی بابیان اینکه در برنامه سوم توسعه باوجود آنکه شعار اصلی آن دولت توسعه سیاسی بود، رشد اقتصادی ۸/۶ درصدی را داشتیم، گفت:

«دستاوردهای بسیاری داشتیم که همه آن دستاوردها در دولت نهم و دهم از دست رفت. لازم بود پس‌ازآن دولت‌ها، دوره‌ای باثبات داشته باشیم. وظیفه اصلی دولت یازدهم بازسازی آن دوران و اقتصاد صدمه‌دیده و عقب‌مانده آن دوران بود. «
وی ادامه داد: «صنایع برق در این دوران هیچ توسعه‌ای نداشت و ده سال در این صنایع سرمایه‌گذاری صورت نگرفت و اگر امروز با قطعی برق در خوزستان و سایر شهرها روبه‌رو هستیم؛ ناشی از میراث دولت گذشته است. باید زیرساخت‌ها در دولت گذشته توسعه پیدا می‌کرد. چند سال طول می‌کشد تا یک نیروگاه ساخته‌شده و وارد مدار شود. تا یک شبکه خط انتقال بهره‌برداری شود. این زیرساخت‌ها طی هشت سال توسعه پیدا نکرد و میراث آن به دولت یازدهم رسید.»
صالحی با تأکید بر اینکه خوشبختانه اتفاقاتی در دولت یازدهم در حوزه صنعت برق و در حوزه انرژی‌های نو رخ داد، گفت: «ما در این زمینه بسیار کشور پر پتانسیلی هستیم. ما جز هشت کشوری هستیم که بیشترین تابش خورشیدی رادارند. حدود ۶۰ هزار مگاوات هم پتانسیل نیروگاه خورشیدی و بادی در کشور وجود دارد. ۶۰ هزار مگاوات یعنی ۶۰ میلیارد دلار. این پتانسیل خوبی است که دولت با قراردادهای تضمینی ۲۰ ساله تمام هیئت‌هایی که پس از برجام به ایران آمدند، به این حوزه علاقه‌مند شدند و امروز شاهد حضور آلمانی‌ها در اطراف همدان هستیم.»
وی ادامه داد: «از ۲۰۰ هیات خارجی حوزه برق که به ایران آمدند، حدود ۱۷۰ هیات مایل به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو بودند. هر دولتی روی کار بیابد ناچار از توسعه اقتصادی ایران است، توسعه‌ای که به نفع منطقه و جهان است و در دولت گذشته از این مساله جلوگیری شد.»
دبیر سابق سندیکای صنعت برق بابیان اینکه ما باید کشور اول در حوزه گاز در منطقه باشیم، گفت: «در زمان تحریم ما برای ارتباط با شرکت زیمنس نماینده خود را به اسم تبعه افغان معرفی کردیم، چون با ما تعامل نمی‌کردند؛ اما اکنون استقبال از ایرانی‌ها فوق‌العاده است.»
وی ادامه داد: «امروز می‌گوییم روحانی چون با همه فشارها توانست کشور را به مسیر درست بازگرداند، چون نمی‌توانیم بر ضد دنیا حرف بزنیم و انتظار داشته باشیم با ما تعامل اقتصادی داشته باشند.»


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 08 اردیبهشت 1403 5:48 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد