پیشنهاد به نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

وضعیت فعلی کسب و کار نشان دهنده وضع بد آنست ، از مجلس یازدهم انتظار میرود با اقداماتی ، کسب و کار را از این وضعیت خارج کند . نمایندگان به خوبی اطلاع دارند که در حال حاضر( به نظر می رسد )کمبود قانون برای تسهیل در امور کسب و کار وجود ندارد ، اما آن چه که بیشتر به اجرای بهینه فعالیت های اقتصادی لطمه می زند عدم اجرا یا اجرای ناقص و سلیقه ای قوانین و مقررات است . به همین منظور پیشنهاد می شود ، مجلس در برنامه چهارساله خود بیشترین همت را به وظیفه نظارتی اختصاص دهد ، با انجام نظارت علاوه بر اجرای درست قوانین، کمبودها و چالش های قوانین موجود نیز آشکار خواهد شد . به عنوان نمونه یکی از قوانینی که در سهولت کسب و کارها بسیار موثر است ، « قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 16/11/1390» است ، از مجلس انتظار می رود که نقش نظارتی خود را در اجرای بند بند این قانون به ویژه مواد 2 ، 3 ، 9 و 10 به طور کامل ایفاء نماید . همچنین می توان به نظارت بر اجرای قانون حداکثر ، قانون مالیات بر ارزش افزوده و... اشاره کرد .
یکی دیگر از خواستها از مجلس بررسی قوانین و مقرراتی است که منجر به انجام نظارت و بازرسی توسط دستگاه های مختلف می شود ، تعدد عوامل نظارتی دستگاه های مختلف ، متاسفانه موجب عدم تحرک در دستگاه های اجرایی شده به طریقی که مسئولان از ترس عوامل بازرسی و نظارت چند لایه ، جرأت انجام کار یا نوآوری را ندارند .
اجرای صحیح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و سعی در اصلاح واگذاریها ، چگونگی تأمین ارز با قیمت مشخص برایپروژه های پالایشگاهی و پتروشیمی ، قوانین حمایتی در مورد بیمه و مالیات ،ایجاد تسهیلات برای بازنشستگان بخش خصوصی از دیگر خواستها از مجلس است .
به طور کلی ، انتظار از مجلس تصویب تعداد زیاد قوانین نیست ، بلکه اجرای صحیح همین قوانین موجود ، حذف برخی موارد مخل کسب و کار قوانین موجود ، رفع نواقص قوانین موجود با اضافه کردن یک یا چند ماده و تبصره و یا اصلاح عبارتی آنها ، بیشترین کمک را به تسهیل در امور فعالیتهای اقتصادی و در نتیجه رونق تولید می نماید .
یکی دیگر از درخواستها ، ساده نویسی و شفاف نویسی قوانین است ، به نظر می رسد عدم ساده نویسی و عدم شفا ف نویسی و از همه بدتر سعی بی مورد در کوتاه نویسی مواد قانونی ، متاسفانه دستگاه های اجرایی و عوامل اجرایی را در اجرای قوانین دچار مشکل نموده که خود یکی از عوامل ایجاد فساد شده است . همچنین بعضاً مشاهده می شود که به دلیل عدم شفافیت در انشای قوانین و عدم ساده نویسی و انجام کوتاه نویسی برای یک ماده چند سطری ، صفحات زیادی تفسیر و بخشنامه ، آیین نامه و غیره صادر می شود و از همه بدتر عوامل اجرایی را وادار به تفسیر به رای نموده که خود یکی از عوامل فساد به ویژه در قوانین و مقرراتی است که مسائل مالی یا منافعی در اجرای آنها وجود دارد .

به قلم مهندس اکبر افشار عضو هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:25 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد