ویروس هوشمند کرونا ( COVID19)

پیشگفتار:
در این نوشتار نگارنده برای حوزه اثر COVID19 بر جهان هستی مقایسه ای بین اثرات شگرف دو دانشمند بزرگ تاثیرگذار در جهان یکی سر اسحاق نیوتون و دیگری دکتر البرت اینیشتن ورود نموده است و از این فرصت استفاده نموده است یاد و خاطره این دو دانشمند را زنده نگه داشته و تجلیل نماید و مقایسه ای بین اثرات شکلی این دو قانون و COVID19 بنماید که از اطاله کلام عذرخواهی می نمایم .

مقدمه:
در جهان هستی همه چیز علت و معلولی است یک عمل و در پی ان یک عکس العمل اتفاق می افتد و به ما هشدار داده و هوشیار میکند . همواره اتفاقات شگرف و تعیین کننده به همراه علت هایی صورت گرفته است که معلول ان شگرفی هایی عظیمی در پی داشته است و دانشمندان و بزرگان علم در زمینه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از خود پدیده های نو بجا گذاشته اند. لازم می دانم برای ورود به بحث اصلی از دو واقعه تعیین کننده در جامعه بشری که هم اکنون نیز ما تحت تاثیر انها هستیم ذکری مختصر بنمایم :

اول : قانون جاذبه زمین و نظرات اسحاق نیوتون :
سر آسحاق نیوتن ( Sir Isaac Newton )در 4ژانویه ۱۶۴۳ متولد شده و در 20 مارچ ۱۷۲۷چشم از جهان فرو بست. نیوتون ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، اخترشناس، متخصص الهیات و نویسنده در روزگار خود شناخته شده بود و به عنوان یک فیلسوف طبیعت شناس که به عنوان یکی از مؤثرترین دانشمندان کل تاریخ و یک شخصیت کلیدی در انقلاب علمی اخیر بشر شناخته می‌شود. کتاب وی شاهکار اصول ریاضی فلسفه طبیعی که برای اولین بار در سال ۱۶۸۷ منتشر شد، مبانی مکانیک کلاسیک را بنا نهاد. همچنین او سهم بزرگی در نورشناسی ایفا کرد. او و گوتفرید لایبنیتس، به‌طور همزمان و مستقل حساب دیفرانسیل و انتگرال را در علوم ریاضی ایجاد کردند.
نیوتن برای قوانین حرکت و گرانش جهان رابطه ای وضع کرد که دیدگاه غالب علمی را تا پیش از ارائه نظریه نسبیت تشکیل می‌داد. نیوتن از برهان‌های ریاضی پیرامون گرانش برای اثبات قوانین حرکت سیاره‌ای کپلر استفاده کرد. او نشان داد که حرکت اشیا روی زمین و اجرام آسمانی می‌تواند با اصول مشابهی برقرار بوده و می تواند محاسبه شوند. استنباط نیوتن مبنی بر اینکه زمین کروی با حالت تخت (شعاع قطبی کمتر از شعاع استوایی) است،
نیوتن اولین تلسکوپ بازتابی کاربردی را ساخت بررسی‌های او در مورد نور در کتاب مؤثرش(Optics) جمع‌آوری و در سال ۱۷۰۴ منشر شد. او همچنین قانون تجربی سرد شدن را فرمول بندی کرد.
نیوتن از اعضای کالج ترینیتی و دومین دارنده کرسی ریاضیات لوکاسین در دانشگاه کمبریج بود. تفاسیر و عقاید نیوتون از کتاب مقدس با عقاید معمول مسیحیان متفاوت بود، به‌طوری که تثلیث مسیح را غیر عامیانه و دور از دیدگاه عموم رد کرد. برخلاف اعضای دانشکده کمبریج در آن دوران، وی از پذیرفتن دستورهای مقدس کلیسای انگلستان امتناع کرد. علاوه بر کارهای مربوط به علوم ریاضی، وقت زیادی را برای مطالعه علم کیمیا و شرح تاریخ مطابق کتاب مقدس صرف کرد.
هنگامي كه نیوتون به عنوان پروفسور رياضيات در دانشگاه تدريس مي كرد،مشهورترين كتابش،را منتشر كرد. او 3 قانون مهم را در مورد حركت اشيا در اين كتاب آورده است. سپس او تئوري ها و نظراتش را در مورد جاذبه تشريح كرد.

قانون اول
ميگويد كه جسمي كه نه كشيده شود و نه هل داده شود،همچنان باقي مي ماند ويا حركتش را برخط مستقيم با سرعت ثابت ادامه مي دهد. تمايل يك جسم به بي حركت باقي ماندن ويا ادامه حركت در يك خط مستقيم با سرعت ثابت اينرسي خوانده ميشو د.

قانون دوم F=mƔ
نيرو = جرم در شتاب بيان ميكند كه چگونه بردار نيرويي بر جسمي عمل ميكند و رابطه بین نیروی وارده به جسم و بردار تغییرات سرعت در زمان ( شتاب ) به چه صورت است .

قانون سوم
مي گويداگر جسمي كشيده شود يا هل داده شود،همين جسم در مسيرمخالف به همان اندازه ميكشد و يا هل خواهد داد.
بيشتر مردم وقتي به نيوتن فكر ميكنند،اون رو زير يك درخت سيب در حال افتادن سيب مي بينند.زماني كه نيوتن سيب راهنگام افتادن ديد به فكر حركت خاصي افتاد، جاذبه. نيوتن فهميد كه جاذبه نيروي جذب كننده اي ست بين دو جسم. او همچنين دانست كه اجسام با جرم بيشتر نيروي جاذبه بيشتري را اعمال مي كنند،يا به بيان ديگري اجسام كوچكتر را به سمت خود مي كشند.اين همان دليلي است كه سيب به خاطر آن به سمت زمين مي افتدبه جاي رفتن به هوا،واينكه چرا مردم در آسمان شناور نيستند نیوتون در مورد جاذبه وسيب انديشيد. او فكر مي كرد كه ممكن است جاذبه به زمين واشياي بر روي آن محدود نشود چه مي شوداگر جاذبه در ماه واطراف آن وجود داشته باشد؟ نیوتون نيرويي كه لازم بود تا ماه به دور زمين بگردد را محاسبه كرد.وسپس با نيرويي كه موجب افتادن سيب شده بود،
مقايسه كرد.بعد از پذيرفتن اين واقعيت كه ماه بسيار از زمين دور است،و جرم بسيار بيشتري دارد،او متوجه شدكه نيروها مساوي است.ماه توسط نيروي جاذبه زمين به دور مدار زمين نگه داشته شده است محاسبات نيوتن درك مردم از عالم را به کلی تغيير داد.
با ملاحظه زندگی و گذشته اسحاق نیوتون بعنوان یکی از تاثیرگزارترین دانشمندان قرنهای اخیر هم اکنون قانون جاذبه زمین او در شرایط زندگی روزمره ما حاکم می باشد بدین معنی که نیوتون به ما فهماند که انچه ما در روی زمین داریم و بنام حرکت نامیده میشود بر اساس اصل جاذبه زمین است که تاکنون تغییری در این شرایط بوجود نیامده است

دوم : حضور البرت انشتین و ورود سرعت نور بعوض سرعت فضای نیوتونی: 

آلبرت اَینشتَین ( Albert Einstein) در 14 مارس1879 متولد و در ۱۸ آوریل ۱۹۵۵چشم از جهان فرو بست. نظریه نسبیت را به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردش توسعه داد که در کنار مکانیک کوانتومی ستون فیزیک مدرن به‌شمار می‌رود و به‌خاطر تاثیرش بر فلسفه علم نیز شناخته می‌شود. در نظر عامه مردم، اینشتین بیشتر به‌خاطر فرمول هم‌ارزی جرم و انرژی ( E=mc.^2 ) شهرت دارد که از آن به‌عنوان معروف‌ترین فرمول در سراسر جهان یاد می‌شود. او «برای خدماتش در زمینه فیزیک نظری و به‌ویژه کشف قانون اثر فوتوالکتریک»، موفق به کسب جایزه نوبل در سال ۱۹۲۱ شد.
اینشتین در امپراتوری آلمان و در یک خانواده یهودی زاده شد. او در سال ۱۸۹۵ به سوئیس رفت و ملیت آلمانی خود را در ۱۸۹۶ باطل کرد. در سال ۱۹۰۰، موفق به اخذ مدرک دیپلم در زمینه ریاضی و فیزیک از مدرسه پلی‌تکنیک فدرال در زوریخ شد.
او در ۲۶ سالگی، چهار مقاله استثنایی و پیشگامانه در مورد اثر فوتوالکتریک، حرکت براونی، نسبیت خاص و هم‌ارزی جرم و انرژی منتشر کرد که توجه جهان علم را به‌خود جلب کرد و در همین سال نیز موفق به اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه زوریخ شد و در آستانه جنگ جهانی دوم او از نامه‌ای حمایت کرد که در مورد توسعه بالقوه «بمب‌های جدید فوق‌العاده خطرناک» هشدار داده می‌شد و توصیه می‌کرد که ایالات متحده تحقیقات مشابهی را آغاز کند. اینشتین ایده استفاده از شکافت هسته‌ای به‌عنوان سلاح را به‌صورت عمومی محکوم می‌کرد و به‌همراه برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی بیانه‌ای را با عنوان بیانیه راسل–اینشتین امضا کرد.
او بیش از ۳۰۰ مقاله علمی و ۱۵۰ مقاله غیرعلمی منتشر کرد. دستاوردهای فکری و جدید او موجب شد که نام اینشتین معادلی برای هوش و نبوغ محسوب شود.
ملاحظه میشود که دکتر البرت اینشتین بعوض سرعت نور که قابل مقایسه با سرعت های زمینی ما نیست را یعنی تبدیل جرم به انرژی و مربع سرعت نور مطابقت داده و امروز دانشمندان با نگاه های عمیق اینشتین به فضای کائنات وارد می شوند .

سوم : ویروس های مخرب قرون گذشته

طاعون قرن 14
طاعون سیاه، مرگ سیاه یا مرگ و میر بزرگ یک اپیدمی ویروس طاعون از نوع طاعون خیارکی و ویرانگرترین بیماری همه‌گیر تاریخ است که در دوره اوج خود میان سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ میلادی اروپا را بشدت درنوردید. این نخستین همه‌گیری بزرگ در اروپا و دومین آن در جهان بود. تنها اپیدمی‌ای که به‌طور دقیق توسط تاریخ‌دانان توصیف شده‌است. شمار مرگ‌ومیر از این بیماری در این دوره کاملاً مشخص نیست، اما برآورد آن حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد یعنی۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر طی این چند سال است. منابع تاریخی بسیاری درباره اپیدمی طاعون سیاه در آسیا وجود ندارد. تخمین زده می‌شود که یک‌سوم جمعیت ایران در آن زمان نیز کشته شدند
طاعون سیاه بحران‌های و پی‌آمدهای بسیار اقتصادی، اجتماعی و مذهبی به‌دنبال داشت. طاعون خیارکی در این دوره در آسیای مرکزی شایع بود و به نظر می‌رسد که جنگ مغولان و چینی‌ها سبب آغاز این اپیدمی شده‌است. طاعون در سال ۱۳۳۴ میلادی در استان هوبئی چین شایع شد و به سرعت در استان‌های اطراف سرایت یافت. در سال ۱۳۴۶ میلادی، تاتارها آن را به اروپای شرقی منتقل کردند و در اواخر سال ۱۳۴۷ کشتی‌هایی که از آسیای مرکزی می‌آمدند، بیماری را در جنوا و مارسی شیوع دادند. در تابستان سال ۱۳۴۸ طاعون در ونیز نیز شایع شد و در عرض یک سال تمام سواحل مدیترانه را فراگرفت. پس از آن، طاعون به سرعت به سمت شمال اروپا حرکت کرد و جمعیت این نواحی را، که پس از قحطی‌های پی‌درپی، اپیدمی‌های مختلف به علت سردی هوا و جنگ‌های طولانی به شدت در برابر هر سانحه‌ای ضعیف شده‌بودند، درهم شکست. انتقال بیماری از طریق موش‌ها نقش مهمی در این روند داشت .
طاعون به سرعت در اروپا شیوع یافت. میان ۶۰ % تا ۱۰۰ % افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شدند از بین رفتند و به این ترتیب یک چهارم تا یک سوم کل جمعیت اروپا، و یک سوم تا یک دوم جمعیت اروپای غربی از میان رفتند. اپیدمی در یک شهر به‌طور متوسط میان ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشید.
تخمین زده میشود که حدود یک سوم جمعیت خاورمیانه، از جمله ایران، عراق و سوریه در این همه‌گیری از بین رفتند.

پیامدهای طاعون سیاه
طاعون سیاه بحران‌های بسیار اقتصادی، اجتماعی و مذهبی به‌دنبال داشت. نیروی کاری بسیار کاهش یافت و دستمزدش چند برابر شد و به این ترتیب مشکلات زیادی را به خصوص در کشاورزی به‌وجود آورد.
مردم روستاها و زمین‌های خود را ترک کردند و زمین‌ها کم‌کم به جنگل تبدیل شدند. مردم شهرها را یکی پس از دیگری ترک کردند، درحالی که اطبا آگاهی و توانایی لازم را برای مبارزه و جلوگیری از شیوع طاعون نداشتند.
تورم شدید ایجاد شد و قیمت‌ها در عرض چند هفته ده برابر شدند.

آنفلوانزای اسپانیایی
در ۱۹۱۸ ویروس آنفلوانزا ( آنفلوانزای اسپانیایی)( Spanish flu)، آنفلوانزای مرگبار غیرمنتظره‌ای بود که در اثر ویروس آنفلوانزای نوع A (زیرگروه H1N1 ) شیوع یافت.
مابین بهار ۱۹۱۸ تا تابستان ۱۹۱۹، این بیماری (یک‌سوم مردم جهان در آن هنگام)یعنی۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را دچار کردو به گفته پژوهشگران، بین ۱۷ تا ۵۰ میلیون انسان جان خود را در مدت کوتاهی از دست دادند که نزدیک به‌شمار قربانیان جنگ جهانی اول است. البته در برخی تخمین‌ها تا ۱۰۰ میلیون نفر هم گفته شده‌است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این همه‌گیری ممکن است از مرگ سیاه هم قربانیان بیشتری در جهان داشته باشد بیشتر آنفلوانزاها به شکل نامتناسبی کودکان و سالمندان را دچار می‌کنند ولی نرخ مرگ و میر در آنفلوانزای اسپانیایی به شکل غیرمنتظره‌ای در جوانان بیشتر بود
فرضیه‌های بسیاری درباره خاستگاه این بیماری وجود دارد. برخی می‌گویند آغاز این همه‌گیری در ایالات متحده آمریکا امپراتوری بریتانیا یا چین بوده‌است. این باور نیز هست که سانسور در زمان جنگ جهانی اول باعث شد این بیماری در جمهوری سوم فرانسه، امپراتوری بریتانیا و امپراتوری آلمان گزارش نشود. اما چون در امپراتوری اسپانیا که در جنگ بی‌طرف بودگزارش شد، به نظر آمد که این بیماری در آنجا همه‌گیرتر است؛ بنابراین پسوند «اسپانیایی» گرفت
با اینکه در آن زمان میکروب به عنوان عامل بیماری‌های عفونی کشف شده‌بود اما نزدیک به یک دهه پس از آن، ویروس آنفلوانزای A به عنوان عامل این بیماری شناسایی شد
ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ بر اثر آنفلوانزای اسپانیایی را داشت. بر اساس یک تخمین، بین ۸٪ تا ۲۲٪ یعنی 902,400 تا ۴۴۳۱۰۰۰ از کل جمعیت ایران بر اثر این بیماری از دست رفتند. به نوشته تاریخ نگاران برخلاف دیگر نقاط کره زمین که بیشتر قربانیان شهرنشین بودند در ایران این بیماری در روستاها قربانی گرفت. شرایط اجتماعی مهمترین دلیل قحطی، اعتیاد به تریاک، مالاریا، خشک‌سالی، احتکار، فساد و ناکارآمدی دولت، توسعه ‌نیافتگی، و کم‌خونی از دلایل گسترش آنفلوانزای اسپانیایی در ایران بودند
نیروهای روس، بریتانیا و عثمانی در چهار گام، آنفلوانزای اسپانیایی را وارد ایران کردند:
در شمال خاور: از عشق‌آباد به مشهدنیروهای آمریکایی، ویروس آنفلوانزا را به نیروهای امپراتوری روسیه منتقل کرده‌بودند
در شمال غرب: از باکو به بندر انزلی نیروهای امپراتوری روسیه
در جنوب: از بندرعباس و بوشهرنیروهای امپراتوری بریتانیا و با حضور نیروهای هندی بسیاری نیز در ایران از دست رفتند
در غرب: از طریق میان‌رودان جنگ‌زدگان آشوری‌ها، مردم ارمنی، نیروهای امپراتوری عثمانی
چون همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی در تهران ناگهانی و هم‌زمان با وزش بادهای شدید بود آنرا «ناخوشی باد» نامیدند اما بیشترین کشته در کرمان بود. در شیراز مردم خود را به مسجد می‌رساندند تا دست کم در جایی مقدس بمیرند
در نتیجه کشتار آنفلوانزای اسپانیایی در ایران، تلاش‌های وزیر خارجه و رئیس هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس صلح پاریس، به اتفاق میمون یعنی گشایش انستیتو پاستور ایران در سال ۱۹۲۱ میلادی انجامید.

چهارم : COVID19 موجودی اثرگذار در قرن بیست و یکم :
COVID19 با کره زمین ، طبیعت ، انسان
به منظومه شمسی نگاه کنید وتک تک اقمار آن . به خورشید وزمین و به طبیعت سازگاراین کره با حیات
حداقل در این منظومه ، زمین منحصر بفرد است وثبات وحیات ونبات وپدیده های طبیعی نهفته درآن ، شاهکار این منظومه است.
وبه انسان بنگرید که خود شاهکاری فرازمینی از خلقت است. ما در این منظومه دردانه ای دیگر شبیه کره زمین عزیزوانسان نداریم .
بشر خردمند اما هنوز به ظرفیت ها وپدیده های مادر زمین پی نبرده است وگهگاه او را از خود رنجیده می کند.بشر بدنبال رفاه ورضایت بیشتر است .بدنبال توسعه محیط وامکانات . و در این ارتباط به طبیعت احترام بگذارد. طبیعت پسماند وآلودگی را برنمی تابد وبدان واکنش نشان می دهد.
اما در مقابل پدیده های طبیعی ، الهام بخش میلیون ها ایده وشغل برای رفع نیازهای واقعی بشر با استفاده ازمنابع تجدید پذیرو تلفیق با دانش روز اصول علمی است .
اصول حاکم برطبیعت(الگوی مناسب انسانی )

original_c8769

خویشاوندی ،تعاون ،تنوع ،همه زیستی 

انسان موجودی طبیعی و سازگار با طبیعت است. اما رفتار جاه طلبانه آدمی غیرطبیعی وموجب واکنش طبیعت است
واکنش طبیعت به اشکال مختلف مانند ویروس ها ومیکرب ها ، تاکنون میلیون ها بشر را به کام مرگ فرستاده است . این واکنش ها در عین حال همراه با هشدار و آموزش سازگاری و ارائه مدل های صحیح طبیعی به بشر بوده است. انسان و طبیعت
ویروس19 COVID ، به باور ما ، موجودی بی شعور و بی جنب وجوش است ، نه زنده است، نه رونده ، نه خزنده ، نه جهنده ونه پرنده ، بلکه صرفا چسبنده به سلول ها .عمرکوتاهی هم دارد . ظاهرا بشر متمدن اعتبار شعورراصرفا به خود اختصاص داده یا اینکه اصوال شعوررا بد معنا کرده است.

الف : پیام های 19 COVID به جامعه بشری:
19 COVID ”نانوگرمی ” در مدت چند ماه شیوع ، دست آوردهای شگرفی بجا گذاشت واگرناتوانی اقتصادی دولت ها مهلت می داد
لایه اوزن بتدریج ترمیم میشد . درجه حرارت زمین بیش از نیم درجه کاهش می یافت
آلودگی شهرها ناشی از توقف صنعت وترافیک به حداقل می رسید. فضای باز تنفس ، حیات وحش را به شهر ها کشانده بود.
این ویروس با شعور بین انسان وحیوان تفاوت قائل است . اگر قاطعانه به کشتن یک انسان مبتلا رأی می دهد ولی دیگری را صرفا ناقل ویروس قرار داده ،بدون اینکه به خودش آسیب برساند وحتی گروهی دیگر را به سادگی رها می کند بطوریکه نه مبتلا شوند ونه خطری برای دیگران به حساب آیند.
با این همه ذکاوت ، آیا میتوانCOVID19 را موجودی بی جان و بی شعور قلمداد نمود درحالی که تمام شعور وخرد وتجارب انسان را به چالش کشیده است ؟
19 COVID باعث توقف ورکود بسیاری فعالیت های تولیدی ، اقتصادی ، اجتماعی و شیوع بیکاری و در یک کلام تحول شگرفی در محل زندگی بشر کره زمین شده است. اما بهمراه خود مدل های زیبای زیست محیطی ، بهداشتی واجتماعی وامنیت را به ارمغان آورده است.امنیت حیات برای همه موجودات از جمله خود انسان بشرطی که دست از آسیب رساندن به طبیعت بردارد COVID19 خیلی قاطع به انسان نهیب زد که مالکیت زمیناز آن تو نیست و بنابراین حق دست اندازی به آن را نداری
این ویروس احترام عمیقی برای کره زمین ، طبیعت ، آتمسفر ، اطفال ، حیوانات ، دریاها وحتی به علم واندیشه واخلاق انسانی قائل است .
19 COVID چالشی عظیم در گستره غالب کشورهای جهان به راه انداخته است وشگفتا که مخاطب اصلی این چالش ها عمدتا سیاستمدارانواقتصادیون دلواپس کسب وکار سنتی و واپس گرای پیشین است.
19 COVID به بشر آموخت که پایداری ، بقا وایمنی انسان به شدت نیازمند شناخت وآگاهی است که هم اینک انسان متمدن و با ادعا از آن محروم است !
19 COVID آموخت که کمترین خسارت انسان از ناآگاهی وکم خردی ، تلفات انسانیCOVID19ست ، کمتر از هرخسارت دیگر بشری است که برطبیعت وارد آورده است (حتی تلفات انسانی )
پروتکل های ویژه زنده ماندن گزینشی انسانها با حضور COVID19 اعلام شده است و در مسیر تکامل با ان است.
COVID19 بشدت طرفدار زمین ، محیط زیست ، هوای پاک ، تثبیت درجه حرارت زمین ، ترمیم لایه ازن ، حفظ و گسترش جنگل ها ، حفظ حیات وحش ، کاهش کربن تولیدی بشر ، کاهش خشکسالی است .COVID19 رأسا تصمیم ندارد اجازه دهد زمین دستخوش آشفتگی مجدد توسط انسان خود سر و خودخواه شود.
برخلاف شعار ضدCOVID19 انسان ها ، ارتقا دانش پزشکی سلامت ، آموزش و گسترش ایمنی وسلامت بشراز اهداف هوشمندانهCOVID19ست
COVID19 بسیاری نظام ها وکسب و کارهای زیاده خواه و آسیب رسان را متوقف کرده و خواستار بنا نهادن اقتصادهای عدالت پرور و ضد فقر در اینده جهان است.

ب: COVID 19 فرصت یک انتخاب
سطوح شهرها را از اشغال انبوه آدمیان واتومبیل ها آزاد نموده است تا به شهرها فضای تنفس بدهد.
با وجودی که گزینش های دیگر عالیجنابCOVID19 از میان انس وجن وحیوان ونبات هنوز هم بطور کامل آشکار نشده است، اما تا همین جا روشن شده است که قبل از بازگشت به شرایط قبل ازCOVID19 ، جوامع بشری ناگزیر به انتخابی بزرگ در اینده خود هستند ،
انتخاب بین رفتارها ومدل های بسیار طبیعی وشگفت آورCOVID19 با کج رفتاری های انسان متمدن قرن بیستم بشدت نمایان است .
اگر موفق به انتخاب اصلح بشویم ، از هم اینک باید دست به کار اصالحات توصیه ایCOVID19 وبکارگیری روش های نوین برای خلق ایده ها وپروژه های اقتصاد آبی شویم. درآنصورت است که پذیرفته ایم COVID 19 بدنبال اصالح روش زندگی بشر ، احیا وپایداری زمین ومحیط زیست است.
این همان رابطه علت و معلولی (عمل / عکس العمل ) است که نیوتون پی به اثر جاذبه زمین بر روی اجسام برد

انچه دیده می شود :
انچه که دیده می شود در شرایط کنونی انسان با یک موجود با شعور و باهوش ولی میکروسکوپی مواجه است و در هوشیاری همان بس که این ویروس هم اکنون کل جهان را درنوردیده و تمام روابط اجتماعی انسان کره زمین را از منظرهای اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، امنیتی دستخوش تغییر جدی نموده است . بلی بایستی اعلام نمود که با پیشرفت علم و تکنولوژی COVID19 شاید نتواند هم چون طاعون و یا انفلوانزای اسپانیایی بر روی مردم جهان از لحاظ تلفات اثر بگذارد ولی بی تردید اثرات دیگر ان در زندگی بشر کره زمین با توجه به گسترده شدن تکنولوژی و پیچیدگی ان به مراتب بیشتر از سالهای گذشته است . انچه که مسلم است عملکرد این ویروس در فاصله بسیار کوتاه مانند انفلوانزای اسپانیایی پیچیده و گسترده است، بطوریکه کمتر از یکسال به همه نقاط کره زمین مسافرت کرده و کل جمعیت زمین را درگیر نموده است تلاش های بی وقفه محققین و دانشمندان و استفاده از تکنولوژی های نو نوید بدست امدن واکسن موثر را در پاره ای از کشورهای پیشرفته من جمله تلاش های دانشمندان ایرانی نوید گذر از این شرایط بحرانی را داده است که همه ما امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر با مدیریت صحیح دولت این واکسن در اختیار مردم ایران قرار گرفته و مرگ و میرهای حال حاضر به حداقل ممکن کاهش یابد .
اثرات COVID19 تاکنون نویدهای بسیار زیادی به مردم جهان و همچنین هم وطنان ما برای حضور در فضای کسب و کارو زندگی فردی و اجتماعی شان داده است که مهم ترین ان دورکاری برای انجام وظایف محوله است اثرات این دورکاری در همه ابعاد زندگی من جمله رفتار انسان با طبیعت و محیط زیست بخوبی نمایان است بعبارت دیگر این ویروس تلاش نموده است که دست بشر را از الودگی های بیشتر محیط زیست کوتاه کند . بدون شک بایستی بعد از حذف کامل این ویروس در دو سال اتی این روش مورد استفاده مقامات رسمی کشور قرار گیرد . انچه مسلم است نوید و اموزش COVID19 برای ما فعالان حاضر در فضای کسب و کار و صنعت احداث کشور برای ادامه راه اینده بسیار ارزنده است و انکه ما از هم اکنون در کنار دولت نسبت به اصلاح روش های کار پیشنهادات سازنده ارائه نماییم .
بایستی اذعان نمود که کار اصلی جامعه جهانی من جمله جامعه ایران در فضای کسب و کار از منظرهای مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی تطبیق با شرایط پسا کروناست بدون شک دنیا به شرایط قبل از کرونا در ارتباط با موارد فوق برنخواهد گشت لذا از هم اکنون بایستی همه ما به فکر انطباق خود با شرایط اینده باشیم . انچه که مسلم است ممکن است شرایط نیوتونی برای انجام کار که جابجایی نیرو در فاصله است را به حداقل ممکن کاهش دهد که این امر خود ممکن است سراغاز تغییری در فضای نیوتونی موضوع کار با انرژی باشد.
جا دارد در این نوشتار یادی از برادر ارجمند زنده یاد مهندس غنی زاده بنمایم که در نوشتار بخش اول از گفته های ایشان استعانت گرفتم .روحش شاد


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:09 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد