نقش کنسرسیوم های صادراتی در رفع مشکلات صادرات انرژی

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اقداماتی که اخیرا برای تشکیل کنسرسیوم های صادراتی انجام شده است، گفت: تشکیل کنسرسیوم های صادراتی می تواند مشکلات صادرات انرژی به سایر کشورها را رفع کند و در این زمینه راهگشا باشد.

سیامک دولتشاهی در گفتگو با «هاب انرژی» اظهار داشت: مساله تحریم ها و مشکلات ما برای صادرات انرژی و خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها و به خصوص مشکلاتی که ناشی از برخی قوانین در کشورهای مقصد است و همچنین یکسری موانع که در داخل کشور وجود دارد، ما را بر آن داشت که برای رفع این مشکلات بررسی ها و پیگیری هایی را در این زمینه انجام دهیم و صحبت هایی با دولتمردان هم داشتیم.

وی در ادامه افزود: نتایج بررسی ها و پیگیری های ما نشان داد در بازارهایی که پتانسیل صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و امکانات مالی آن کشورها هم جوابگو است، رفتار شرکت های کوچک و متوسط نتیجه و بازدهی درستی نداشته است. علت هم این است که در کشور مقصد مشکلاتی وجود دارد که حل نشده است یا آمادگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی از کشورمان وجود نداشته است و نتیجه آن میشد که شرکت ها هزینه هایی را انجام میدادند اما در کشور مقصد با موانع قانونی برخورد می کردند و در نهایت بسیاری از آنها مجبور به بازگشت می شدند.

دولتشاهی تصریح کرد: در مجموع با توجه به بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که کنسرسیوم های صادراتی با کمک و حمایت دولت ایران تشکیل شود و تعداد بسیار زیادی از شرکت های زیر مجموعه آن تشکل را با خود به کشورهای مقصد ببرد و یک مگا پروژه را در اختیار بگیرد و در عین حال قوانین و مشکلاتی که پیش روی شرکت های بزرگ بوده است را از میان بردارد.

وی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم های صادراتی باید همگانی شوند، گفت: به این معنا که فقط  تعداد مشخصی شرکت وارد این مقوله نشوند و فقط محدود به آنها نباشد و سایر شرکت ها هم وارد این مگاپروژه شوند تا انحصارطلبی به وجود نیاید.

دولتشاهی با اشاره به آثار مثبت تشکیل کنسرسیوم های صادراتی اظهار داشت: به نظر من اگر این کار انجام بگیرد، بسیار خوب است، زیرا می توانیم با حمایت سیاسی کشورمان تسهیلات بیشتری را بگیریم و هزینه ها تقسیم می شود و با جدیت و امکانات بیشتری به پروژه هایی که در سایر کشورها در حال انجام است، نزدیک شویم.

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی در پاسخ به این پرسش که ایجاد کنسرسیوم های صادراتی در چه مرحله ای است، گفت: اخیرا اقداماتی آغاز شده اما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم. البته دو کنسرسیوم به تازگی تشکیل شده است و در حال ثبت هستند و همچنین در حال مذاکره با برخی کشورها هستند که بتوانند یک مگاپروژه را تعریف کنند.

دولتشاهی با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم های صادراتی می تواند به حل مشکلات صادرات انرژی کمک کند، اظهار داشت: البته در حال حاضر هم شرکت ها به صورت غیر رسمی با یکدیگر در ارتباط هستند و تشکیل گروه هایی را داده اند، اما قطعا زمانی که یک کنسرسیوم از قبل هماهنگ شده باشد و بودجه ها تفکیک شود، بسیار کارگشا خواهد بود. 


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 30 فروردین 1403 6:59 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد