مشکل اقتصاد کشور، تبدیل شدن ابزارهای اقتصادی به هدف است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، غلامحسین شافعی امروز یکشنبه در نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال جدید، افزود: نرخ سود، مالیات، بودجه، هزینه کرد دولت، تخصیص اعتبارات، تعرفه های گمرکی، نرخ ارز و ... ابزارهای اقتصاد است اما اکنون تغییر در این نرخ ها به هدف اصلی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هدف اصلی توسعه اقتصاد کشور ناپیداست، گفت: بجای این که به تعریف اهداف در برنامه هایمان بپردازیم و ابزارها را متناسب با هدف هایمان انتخاب کنیم، بطور مداوم با این ابزارهای بازی می کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی همچنین با اشاره به نامگذاری سال جدید گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، ‌تولید و اشتغال حاکی از آن است که موضوع اقتصاد اولویت نخست کشور است؛ تاکید ایشان بر موضوع تولید نیز نشان دهنده این است که تحول اساسی در موضوع اقتصاد کشور بیش از هر چیز با تولید و شیوه های تولید در ارتباط است و جامعه همگام و متناسب با ریتم تولید در مسیر دگرگونی قرار می گیرد.
شافعی اضافه کرد: مهمترین نکته این است که علی رغم اجماعی که در توجه به اقتصاد مقاومتی وجود دارد، متاسفانه در درک درست از مفهوم اقتصاد مقاومتی هنوز به وجود نیامده است و این مفهوم با برداشت هایی متفاوت روبرو است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران، تعیین کانون های آسیب پذیری، شناسایی و اولویت بندی ریسک و خطرات پیش رو را گام نخست در دسترسی به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: مسایلی که ما را با مخاطره روبرو می کند باید شناسایی کنیم؛ مثلا در شرایطی که تولید و صادرات رونق نگرفته و اقتصاد به درآمدهای نفتی وابستگی شدید دارد، به محض کوچکترین شوک با بحران مواجه خواهیم شد.
وی در مورد تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال، اضافه کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 1396 باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود و همه به صورت اصولی با مفهوم واقعی شعار سال برخورد کنند؛ نباید هیچ اختلاف سلیقه ای باعث درک های متفاومت از مفهوم درست اقتصاد مقاومتی،‌تولید و اشتغال شود.
شافعی گفت: این موضوع باید محور توسعه و منفعت ملی تلقی شود و مشغله فکری همه گروه ها و تک تک آحاد جامعه باشد.
وی اظهار امیدواری کرد در شرایط موجود،‌نقطه حرکت کشور تشدید و تکرار فعالیت های گذشته نباشد و همه بخش ها توجه داشته باشند که رشد تنها راهکار دستیابی به توسعه قلمداد نمی شود؛ چرا که امورزه کاملا روشن است که رشد بی کیفیت و بدون برنامه منسجم، ارزش آفرین نیست و نمی تواند نوید دهنده خوبی برای توسعه پایدار کشور باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در این ارتباط افزود: بخش مولد اقتصاد تابحال بیش از آنکه به تولید بپردازد گرفتار بروکراسی بخش های نامولد جامعه بوده و ناگزیر است تا تامین کننده خواسته های آنها باشد؛ سایه سنگین بخش های نامولد باید از دوش بخش های مولد برداشته شود تا بخش های مولد امکان رشد پایدار را پیدا کنند.
شافعی ادامه داد: تجربه توسعه اقتصادی نمایانگر این نکته است که توسعه اقتصادی بر عامل تصادفی بودن در زمینه نهادسازی و سازماندهی کل اقتصاد حاصل نمی شود؛ مشکلات و موانع تنها با لیست کردن حل نمی شود و برنامه ریزی تنها ردیف کردن تعدادی پروژه های اقتصادی نیست.

** فاضلی: اقتصاد مردمی نشود، برنامه اقتصاد مقاومتی بی اثر می ماند
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست گفت: باید بپذیریم تا زمانی که اقتصاد مردم محور نشود، برنامه اقتصاد مقاومتی بی اثر می ماند.
وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که در سالهای گذشته دستاوردهای قابل توجهی در بخش اقتصاد حاصل شده است؛ آن هم در بدترین شرایطی که دشمن برای کشور ایجاد کرده بود؛ با توجه به آن مشکلات، در اقتصاد بد عمل نکردیم اما مساله اینجاست که وضعیت کنونی، جایگاه مناسب اقتصاد ایران نیست.
فاضلی با تاکید بر مردمی کردن اقتصاد گفت: این سالهای گذشته بنگاه ها را در این زمینه حمایت نکردیم و در کنار آن، قوانین و مقررات هم در راستای مردمی شدن اقتصاد تغییر نکرد.
رئیس اتاق اصناف با اشاره به نقش خدمات در ایجاد اشتغال نیز گفت: باید برای اشتغالزایی به حوزه خدمات نیز توجه داشت چرا که اشتغال فقط در توسعه تولید نیست و خدمات در این بخش مغفول مانده است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 11:05 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد