قراردادهای برق فاینانس است؛ نه جذب سرمایه

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با تبریک روز ملی صادرات گفت: پنج شرکت عضو سندیکا امروز به عنوان شرکت‌‌های برتر صادرات انتخاب شدند.‌
به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، پیام باقری در کنفرانس مطبوعاتی سندیکای صنعت برق ایران که عصر امروز برگزار شد؛ تصریح کرد: ما ۴۰ سال پیش صنعت برقی کاملا وابسته داشتیم و امروزه خودکفا شدیم.
وی با بیان اینکه «یکی از انتظارت بخش خصوصی، بحث اصلاح اقتصاد برق است»، توضیح داد: اختلاف قیمت واقعی برق و نرخ تکلیفی باعث شده که وزارت نیرو نتواند بدهی خود را به بخش خصوصی دهد و ما در پنج سال گذشته به دلیل شرایط نامطلوب اقتصاد برق دچار رکود شدیم. از سوی دیگر، خسارات ناشی از دیرکرد پرداخت طلبمان هیچ جا دیده نشده است.
باقری با تاکید بر اینکه «امروز رکود کاری دامنگیر صنعت برق شده است»، افزود: تراز وزارت نیرو منفی است و نمی‌توانند سرمایه‌گذاری جدید انجام شود.
به گفته وی بحث رکود کاری باعث شده که بسیاری از شرکت‌‌ها با یک چهارم یا یک پنجم ظرفیت کار می‌کنند که در این صورت قیمت تمام شده تولید بالا میرود و از عرصه رقابت باز می‌ماند.
نایب‌رییس سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه «در دولت دوازدهم وزارت نیرو باید اقتصاد برق را جراحی و اصلاح شود» به قانون حمایت از صنعت برق اشاره کرد و گفت: دولت مکلف شده که مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و تکلیفی را بپردازد اما این کار انجام نمی‌شود.
صادرات تجهیرات برق ارزآوری خوبی برای کشور دارد
باقری با بیان اینکه «در روز صادرات می‌بینیم که بزرگترین شرکت‌‌های صادرکننده، مواد خام صادر می‌کنند» اعلام کرد: ما در صنعت برق در رده‌‌های بالای ارزش افزوده هستیم و صادرات تجهیرات برق ارزآوری خوبی برای کشور دارد.
وی با اشاره به نیاز صنعت برق برای برون‌رفت از رکود گفت: بحث رکود، ریشه‌دار است و توسعه صادرات غیرنفتی و اصلاح اقتصاد برق می‌تواند به خروج از رکود کمک کند.
وی با بیان اینکه «در سال ۹۴، ۹۸ درصد صادرات غیرنفتی در حوزه صنعت برق به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار بوده است» تصریح کرد: بزرگترین معضل امروز ما در حوزه صادرات به مباحث بانکی مربوط است و پس از برجام‌، مشکل مبادلات بانکی حل نشده است. یکی دیگر از مشکلات مربوط به دیپلماسی صادرات است. ما دیپلماسی سازنده در بازار هدف نداریم.
نایب‌رییس سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: دیگر مشکل به تامین منابع مالی بازمی‌گردد. تحریم در سال‌های گذشته صادرکننده ما را تضعیف کرده و نیاز به حمایت دارد. ‌اخذ فاینانس دولتی هنر نیست. باید شرایط فراهم شود که بخش خصوصی بتواند تامین مالی کند.

جذب سرمایه مستقیم نشانه توسعه است نه فاینانس
وی با تاکید بر اینکه «صادرات غیرنفتی یعنی صادراتی که ربطی به نفت ندارد و بنابراین صادرات میعانات و ... صادرات غیرنفتی نیست» تصریح کرد: شاخص جذب سرمایه خارجی یکی از شاخص‌‌های توسعه است اما جذب سرمایه مستقیم نه فاینانس. آمریکا بیشترین جذب سرمایه خارجی با ۲۵۰ درصد رشد، دارد.
باقری افزود: ما برای رشد هشت درصدی اقتصاد باید سالانه ۵۴میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم. اکنون کمتر از ۱۰ میلیون دلار جذب شده است. فردای جذب سرمایه خارجی بخش خصوصی باید طرف گفتگو باشد. به جای کنتور و کابل و ... باید مواد اولیه وارد کنیم.
نایب رییس سندیکای صنعت برق همچنین درباره جذب سرمایه در بخش برق گفت: این قرارداد ۱۰۰ درصد قرارداد فاینانس است. یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو فاینانس است. اصل و بازپرداخت سرمایه نیز از طریق کشور ما تضمین شده است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:35 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد