صادرات تابلوهای برق ایـــران به کشورهای آسیایی و افریقاش

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران گفت: طبق بخشنامه مصوب معاون اول رئیس جمهور ، به منظور بهره گیری از نظرات تشکل‌های غیردولتی اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی مکلفند در تدوین یا اصلاح بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی و در ارائه پیشنهاد برای تصویب مقررات دولتی، نظر تشکل‌های ذی ربط را اخذ و مورد توجه قرار دهند و برای تصمیم گیری در هر امری باید با انجمن آن صنف ارتباط برقرار شود و مشورت‌های لازم انجام شود، اما متاسفانه این بخشنامه تاکنون اجرایی نشده است.
علی کهفی قانع در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» با اشاره به فعالیت‌های گسترده انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران گفت: فراز و نشیب‌های بسیاری در مسیر توسعه و پیشرفت این انجمن وجود داشت اما در نهایت این انجمن در گذر سال‌ها پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است و از مقطعی که شرکت‌ها شروع کردند به بستن قراردادهای لیسانس، و قراردادهای همکاری فنی با شرکت‌های اروپایی، شرایط بسیار خوبی برای طراحی و ساخت و اتخاذ گواهینامه‌های بین المللی و در نهایت تابلوی برق ملی فراهم شد که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های بسیاری به دست آمد.
او با بیان اینکه «در سطوح مختلف و دسته بندی‌های متفاوت در ایران تابلو ساخته می‌شود» افزود: به جرات می‌توان گفت که صد درصد تابلوهای مورد نیاز کشور، هم از لحاظ کمّی و هم از لحاظ کیفی اعضای انجمن می‌توانند قرارداد ببندند و تحویل دهند و هیچ گونه نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم و تمام نیازها را می‌توانیم برآورده کنیم.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران با اشاره به توان صادراتی بسیار بالای برخی از شرکت‌ها گفت: اگر مشکل صادرات به صورت کلی برای همه تولید کنندگان ایرانی و نیز تابلوسازها حل شود، ما توان صادراتی بسیار بالایی داریم؛ درواقع صادرات برای ما و صنعت تابلو برق یکی از ملزومات است.
کهفی قانع با تاکید بر اینکه«توان تولید ما در کشور سه برابر نیاز داخلی است» اظهار کرد: برخی از شرکت‌های ما مناقصاتی در کشورهای اطراف نیز برنده می‌شوند و با توجه به ظرفیت کمّی نصب شده در کشور، صادرات یکی از اهم برنامه‌های شرکت‌ها قرار گرفته است و انجمن نیز در این راستا شروطی دارد و برای تبیین کار و کمک و بستر سازی آن با سازمان‌های دولتی و متولیان امر صادرات جلسات متعددی برگزار می‌شود و صادرات به عنوان ستون اصلی فعالیت‌های صنف تابلو برق در دستور کار قرار دارد.

بازار گسترده برای تابلوبرق ایران
کهفی قانع با اشاره به چگونگی شکل گیری انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلو برق ایران گفت: اعضای انجمن در سال ۷۰ برای کمک به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت، کارهای تحقیقاتی خود را آغاز کردند و تشکل‌هایی را به وجود آوردند و در نهایت پس از انجام فعالیت‌ها و پژوهش‌های گسترده انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلو برق ایران شکل گرفت.
او در ادامه افزود: در دوره قبل از انقلاب عمدتاً شرکت‌های اروپایی در ایران شعباتی داشتند، نمایندگی داشتند و در این حوزه فعالیت می‌کردند، بعد از انقلاب نیز سیستم‌ها ملی شدند و خود ایرانیان فعالیت در این حوزه را آغاز کردند، در ابتدا تابلوها کیفیت بالایی نداشت ولی کم کم پیشرفت تکنیکی کارها افزایش یافت و به سطح بسیار خوب و مطلوبی رسید.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق اظهار کرد: اولین تابلوهای ما در سال‌های ۷۰ به دبی صادر شد، و در حقیقت این امر نقطه عطفی بود برای ورود اعضای انجمن تابلوبرق ایران به یک عرصه رقابت تکنولوژیکی تا به لطف آن روز به روز به رشد، توسعه و شکوفایی آن به عنوان یکی از اهداف بلند مدت این مجموعه بیندیشند و سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنند.
او درباره اهداف صادراتی این شرکت گفت: اکنون شرکت‌های ما در حال کار کردن در کشورهای آفریقایی و آسیای میانه همچون عراق، سوریه، سنگال، قطر، ویتنام هستند؛ اگرچه بازار گسترده‌ای که در اطراف ایران وجود دارد و از آنها نام برده شد در واقع به صورت بالقوه می‌تواند بازار بسیار خوب و گسترده‌ای برای شرکت‌های ما باشد؛ اما متاسفانه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این بازار آنطور که باید به صورت کامل و بایسته قابل استفاده نیست.

ضرورت حمایت از سازندگان در داخل کشور
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران درباره مشکلات این صنف گفت: حمایت سیاسی از شرکت‌های ما در خارج از کشور یکی از اساسی‌ترین کارهاست و به اندازه‌ای که در کشورهایی همچون عراق و سوریه امنیت و ثبات سیاسی فراهم می‌کنیم، متاسفانه به همان اندازه بهره اقتصادی از بازارهای این کشور نمی‌بریم.
او در ادامه افزود: دولت ما روابط بسیار خوبی با ترکیه دارد و شرکت‌های ایرانی انتظار دارند که بتوانند در بازارهای ترکیه حضور داشته باشند؛ علاوه براین، مشکل ارز و انتقال پول نیز از مشکلات عمده این شرکت‌هاست.
کهفی قانع با تاکید بر اینکه «شرکت‌ها باید در داخل کشور حمایت شوند» گفت: ایران در واقع همانند خانواده‌ای برای شرکت‌های داخلی است، و این شرکت‌ها از این خانواده بزرگ انتظار حمایت دارند و اگر در داخل حمایت نشوند نمی‌توانند در بازارهای بزرگ‌تر و البته بازار جهانی حضور داشته باشند. بحث تأمین اجتماعی شرکت‌ها نیز نیازمند توجه بسیار است.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در ادامه افزود: علی رغم تاکید قانون بر اینکه امر صادرات شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند، شرکت‌های ما مجبورند در این مورد بجنگند و برای این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده با مشکلات بسیاری از جمله افزایش قیمت‌ها مواجه شوند.

بخشنامه مصوب معاون اول رئیس جمهور اجرایی نشد!
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق با انتقاد از عملکرد مدیران دولتی گفت: به نظر می‌آید در سازمان‌های دولتی، مدیران ارشد دولت بسیار مهربان هستند، اما مدیران دولت و بدنه میانی با شرکت‌های ایرانی مهربان نیستند و بر مشکلات موجود شرکت‌ها می‌افزایند.
او در ادامه افزود: بهمن ماه سال گذشته بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور، آقای جهانگیری، به سازمان‌ها و شرکت‌ها صادر شد و شاید بتوان گفت در کل تاریخ ایران، مساله واگذاری کار مردم به مردم به این شکل اصلاً قابل تصور نبوده است.
کهفی قانع افزود: در این بخشنامه به شماره ۱۳۸۸۸۱ در تاریخ ۹/۱۱/۹۵ از سوی آقای جهانگیری خطاب به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور نوشته شده است:
نظر به لزوم بهره گیری از نظرات تشکل‌های غیردولتی اقتصادی، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند در تدوین یا اصلاح بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی و در ارائه پیشنهاد برای تصویب مقررات دولتی، نظر تشکل‌های ذی ربط را اخذ و مورد توجه قرار دهند. دفتر هیئت دولت و کمیسیون‌های دولت نیز در فرایند بررسی پیشنهادهای مربوط ضمن اخذ نظر کتبی تشکل‌های ذیربط، در صورت لزوم از نماینده آنها برای شرکت در جلسات دعوت می‌کند.
کهفی قانع با اشاره به عدم اجرایی شدن این بخشنامه گفت: طبق این بخشنامه کاملاً روشن است که به سازمان‌های دولتی دستور داده شده است برای تصمیم گیری در هر امری با انجمن آن صنف ارتباط برقرار شود و مشورت‌های لازم انجام شود و به طور مثال اگر قرار است در مورد تابلو برق در هیات وزیران تصمیم گیری شود طبق همین بخشنامه باید هیات وزیران از انجمن ما برای شرکت در جلسه و همچنین تصمیم گیری در مورد مساله مطرح شده دعوت کنند، اما متاسفانه این بخشنامه تاکنون اجرایی نشده است و در بدنه داخلی و سطوح پایین این امر را نمی‌بینیم.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران با تاکید بر «ضرورت اجرای این بخشنامه» گفت: برای به جریان انداختن چرخه اقتصادی و رشد تولید در کشور، این بخشنامه باید عملی شود؛ ما در این شرایط سخت اقتصادی در کشور کار می‌کنیم، و برای سازندگی هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم؛ چرا که این کشور و این دولت از آن ماست، آن را دوست داریم و به آن تعلق خاطر داریم.

ضرورت ورود ایران به بازارهای بزرگ جهانی
کهفی قانع با اشاره به اینکه اقتصاد در حالت رکود است، اظهار کرد: این رکود را می‌توان در ابعاد مختلف حل کرد؛ برای بخش‌های مختلف تولید، خدمات، و گردشگری و دیگر موارد اشتغالزا باید برنامه ریزی صحیح و مستمری صورت گیرد و تولید به وسیله صادرات و بازارهای جدید شکوفا شود.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران با تاکید براینکه «لازمه ورود به بازارهای بزرگ جهانی، حضور پررنگ و پر قدرت متولیان صادرات است» یادآورشد: با رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرات، شاهد از بین رفتن رکود نیز خواهیم بود.
او با بیان اینکه «در دوران رکود اقتصادی هر حرکتی تورم زاست و قیمت‌ها به طور غیر قابل وصفی افزایش خواهد یافت»، گفت: هنگامی که تورم بالاست، شاهد رونق خواهیم بود اما این رونق، رونق کاذب است؛ به طور مثال هنگامی که ماشینی خریداری می‌شود و چند روز بعد قیمت آن دو برابر می‌شود به این معنی نیست که سود کرده‌اید بلکه سود کردن ناشی از تولید و البته ایجاد ارزش افزوده خواهد بود نه تورم!
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران تاکید کرد: باید به بازارهای جهانی فکر کرد که این امر ملزومات خاص خود را می‌طلبد، و یکی از راه حل‌های مهم و اصولی آن این است که به نظرات NGO ها توجه شود و از طرف دیگر متولی بسیار جدی و پر قدرتی در سطح معاون ریاست جمهوری داشته باشد تا بتواند امر صادرات را سازماندهی کند.

اشتغال در سایه رشد کارخانجات و افزایش تولید نه شعارهای پوپولیستی
کهفی قانع با تاکید براینکه «ما سه برابر نیاز کشور، ظرفیت نصب شده داریم» گفت: ما توان صادراتی بسیار بالایی داریم ،۲۵۰ هزار سلول می‌توانیم تولید کنیم در صورتی که در این کشور در بهترین شرایط حدود ۷۰ تا۸۰ هزار سلول مصرف شده است. درواقع ظرفیت سه برابری تولید فعلی را داریم.
او با اعتقاد بر اینکه قطعاً اشتغال در سایه تولید و صادرات ایجاد خواهد شد گفت: اکثر کارخانه‌های ما بیکار هستند، اگر بتوان این کارخانه‌ها را تبدیل به کارخانجاتی کرد که توان تولید و درنهایت صادراتی خود را افزایش دهند، از این طریق اشتغال عظیمی ایجاد خواهد شد، نه با توزیع یارانه‌ها و برخی شعارهای پوپولیستی.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در پایان تصریح کرد: تولید، تولید، تولید، و به همراه آن صادرات،صادرات، صادرات راه حل معضل اقتصادی کشور است نه توزیع پول در بین مردم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 6:24 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد