سند برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین

حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی
ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری

با سلام و تقدیم احترام؛
ضمن اعتذار از تصدیع اوقات حضرتعالی، نظر به اهمیت سند همکاری 25 ساله ایران و چین لازم می داند عرایضی به شرح ذیل تقدیم و توجه خاص حضرتعالی را به این سند مهم و طولانی مدت جلب نماید:
با تاسی از سیاست های دولت جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته و با اتکا به راهبرد کلی «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و به طور شاخص در طول 8 سال دفاع مقدس نابرابر با عراق و تقدیم دلاور مردان شهید در این راه، ما وجبی از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را به هیچ کشوری نخواهیم داد و با حفظ منافع ملی و نگاه برد - برد و با این نیت همه ما ایرانیان به کلیه توافقات نظام با کشورهای خارجی من جمله سند همکاری جامع 25 ساله ایران و چین نگاه میکنیم.
مستحضرید که سندی با نام «مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» در 21 دی ماه 1394 (ژانویه 2016 ) با حضور رئیس جمهوری خلق چین در ایران بین روسای دو کشور امضا و مبادله گردید. در بند ششم این سند به ضرورت ایجاد مکانیزم و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای توسعه در چشم انداز 25 ساله بین دو کشور تاکید شد .
متأسفانه در طول گذشت زمان نزدیک به 5 سال از تاریخ فوق تا حال اقداماتی در این مورد توسط مسئولان ذیربط صورت نگرفت ولی اخیرا در خرداد ماه سال جاری سندی با عنوان ویرایش نهایی « برنامه همکاری جامع
25 ساله ایران وچین « توسط وزارت امور خارجه در فضای مجازی پخش شد ولی تاکنون تایید و تکذیب برای سند منتشر شده توسط مسئولان وزارت امور خارجه صورت نگرفته است.
فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته متشکل از 21 تشکل بخش خصوصی واقعی در حوزه صنعت احداث و انرژی با علاقه، حساسیت و جدیت کامل محتویات این سند مهم و راهبردی طولانی مدت کشور را دنبال می‌نماید. نظرات اجمالی ذیل جهت جلب توجه حضرتعالی و حسب مورد صدور دستورات اکید به تصمیم گیران اصلی کشور در مورد سند فوق الذکر را استدعا و درخواست دارد:
الف: در جای جای سند 18 صفحه ای براحتی دیده میشود که مبادلات بین دو کشور در همه ارکان فعالیت جاری کشور و در همه نقاط کشور حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی صورت خواهد گرفت.
ب: تجربیات 4 دهه گذشته توسط بخش خصوصی واقعی با صاحبان صنایع کشور چین در انجام پروژه ها بدرستی نشان داده است که در تبادلات بین دو کشور بایستی اسناد و مدارک رد و بدل شده بین طرفین بصورت کاملا حقوقی، شفاف، غیر قابل تعبیر نوشته و تدوین شود. در غیر اینصورت ادامه کار مشترک با نوسانات بسیار شدید و اختلافات جدی بین دو طرف مواجه خواهد شد.
پ:‌ گرچه در متن سند حاضر روشی برای موضوع غیر قابل اجتناب حل اختلاف بین طرفین پیش بینی شده ولی به باور ما حل اختلاف در این سند بایستی با نظامات بین المللی همخوانی و قابل اجرا باشد.
ت: به استحضار حضرتعالی می‌رساند این چنین توافق هایی توسط کشور چین با متجاوز از 111 کشور جهان در قاره های مختلف تاکنون منعقد گردیده و جا دارد مسئولان وزارت امور خارجه از روش های اجرایی و عملی کشور چین در سایر قراردادهای مشابه در تهیه سند نهایی استفاده نمایند.
ث: بخش خصوصی چنین می پندارد که متن این سند توسط مسئولان وزارت امور خارجه بدون حضور بخش خصوصی و البته بدون تعریف صحیح جایگاه بخش خصوصی واقعی در این سند صورت گرفته و به روال همه کشورهای جهان بایستی این اجازه به کارشناسان بخش خصوصی واقعی داده شود که در تهیه و تدوین این سند برای تهیه نسخه نهایی بین طرفین حضور فعال داشته باشند.
ج: در کلیه بخش های تولیدی، خدمات فنی مهندسی و سایر بخش های همکاری بین دو کشور مشارکت بایستی با بخش خصوصی واقعی ایرانی بصورت 50-50 در نظر گرفته شود.
چ: در شرایط کنونی بازار سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، بازار منطقه خاورمیانه، بازار کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، شمال آفریقا، کشورهای حوزه اسلامی همواره بازار بالفعل شرکت‌های ایرانی بوده و خواهد بود. شرکت‌های ایرانی علاقه مند مشارکت با شرکت‌های چینی خواهند بود ولی شرکتهای چینی که با شرکت‌های ایرانی مشارکت دارند نباید بصورت مستقل در منطقه فعالیت کنند.
در خاتمه استدعا دارد دستور بفرمایید امضای نهایی این سند مهم استراتژیک در ابتدا برای مدت 10 سال به‌نحوی تهیه و تنظیم شود که انشا الله چنانچه روابط تجاری با سایر کشورهای جهان درآینده برقرار گردید، بتوانیم در کنار کشور چین، این توافق‌های همکاری را برای تعادل و ایجاد رقابت با سایر کشورهای ازاد جهان نیز منعقد نماییم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:49 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد