سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خورشیدی فروشنده شدند

حمیدرضا صالحی می‌گوید کسب‌و‌کار نیروگاه‌های خورشیدی و بادی توجیه اقتصادی خود را از دست داده ‌است و دولت باید نرخ خرید تضمینی خود را با توجه به نوسانات ارز اصلاح کند.
افزایش نرخ ارز، محاسبات سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و صاحبان نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را برهم زده‌است، تا آنجا که به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، برخی از سرمایه‌گذاران خارجی قصد فروش و واگذاری نیروگاه‌ها و خروج از ایران را دارند.
احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در ایران، طی چند سال اخیر به ویژه پس از برجام شتاب گرفت و سرمایه‌گذاران خارجی که اقلیم جغرافیایی ایران را بستری مناسب برای تولید برق می‌دانستند، با ضرب و تقسیم نرخ خرید تضمینی برق که توسط دولت اعلام شده بود، برای حضور در ایران به صف شدند.
اما محاسبات این سرمایه‌گذاران چندان درست از آب در نیامد و با افزایش نرخ ارز و سقوط ارزش ریال، خیلی زود کام مزرعه‌داران تولید برق خورشیدی و بادی در ایران تلخ شد. این در حالی است که فرمول وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق این مزارع، تاکنون نسبت به تعدیل ارزش ریال در برابر دلار و یورو دست نخورده باقی مانده‌است و آن‌طور که حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید، کسب‌و‌کار نیروگاه‌های خورشیدی و بادی توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌است.
او در گفت‌و‌گو با روابط عمومی اتاق تهران، از آمادگی چندین سرمایه‌گذار اروپایی برای خروج از ایران و فروش نیروگاه‌های خود خبر داد و گفت: با توجه به اینکه به هنگام احداث این نیروگاه‌ها و امضای قرارداد سرمایه‌گذاران با وزارت نیرو، نرخ ارز در حدود 4 هزار تومان بود و قیمت خرید تضمینی دولت نیز تقریبا دندان‌گیر بود و سرمایه‌گذاران آن را مناسب می‌دانستند، جهش سه برابری نرخ ارز در شرایط کنونی، انگیزه حضور و فعالیت در این عرصه را بسیار کمرنگ کرده ‌است به طوری که چندین سرمایه‌گذار خارجی، نیروگاه‌های برق خورشیدی خود را برای فروش عرضه کرده‌اند.
صالحی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی و بادی متناسب با افزایش سه برابری نرخ ارز، ثابت مانده و تغییر نداشته، افزود: دولت باید هر چه سریع‌تر امنیت اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذاران این بخش از صنعت را تامین کرده و با اصلاح نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، مانع زمین‌گیر شدن این صنعت نوپا در کشور شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 11:01 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد