راهکار مقابله با سیاست جدید قطر در پارس‌جنوبی

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد از عملکرد مجلس و مسئولان در امور نفت و گاز گفت: نباید اجازه دهند حتی یک دلار از پول صادرات و فروش نفت و یک ریال از پول فروش فراورده‌های نفتی در داخل، جز در سرمایه‌گذاری در امور نفت و گاز صرف شود
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد از عملکرد مجلس و مسئولان در امور نفت و گاز گفت: نباید اجازه دهند حتی یک دلار از پول صادرات و فروش نفت و یک ریال از پول فروش فراورده‌های نفتی در داخل، جز در سرمایه‌گذاری در امور نفت و گاز صرف شود.
علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره انگیزه‌های احتمالی قطر در برداشت از میدان شمالی مشترک با ایران گفت: ممکن است قطر قراردادهای LNG جدیدی بسته باشد و یا در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد باشند؛ بنابراین نیاز به تولید بیشتر داشته باشند.
او افزود: ممکن است قطری‌ها بخواهند مانع از امضای معاملات ایران و هند و پاکستان شوند و با توجه به جو بازار جهانی و عدم حضور جدی ایران در بازار جهانی LNG بخواهد از این فرصت استفاده کند و جایگاه خود را در بازار LNG مستحکم کند.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: قطر در برداشت از این میدان، منافع مالی بسیاری به دست می‌آورد؛ آنها برای افزایش تولید به سرمایه نیاز دارند که این سرمایه در بازار برای آنان به‌راحتی در دسترس است و بسیار راحت‌تر از ایران می‌توانند سرمایه جذب کنند؛ علاوه بر آن از حمایت برخی کشورها مانند عربستان سعودی برخوردار هستند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که «استراتژی ایران در برابر این تصمیم قطر چه خواهد بود؟»، گفت: باید توسعه در پارس جنوبی با سرعت بیشتری ادامه یابد و سرمایه بیشتری صرف توسعه این میدان شود.

تمام پول حاصل از صادرات و فروش نفت باید سرمایه‌گذاری شود
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد از عملکرد مسئولان در حوزه میادین مشترک گفت: مسائل عمده منافع علمی در دیدگاه‌ بسیاری از مدعیان سیاستمداری در ایران جایگاهی ندارد و برخی از آنها حتی درک درستی از منافع ملی در میادین مشترک ندارند.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه «مجلس ما مجلس تفکر اقتصادی نیست و تفکر جهان‌بینی ندارد»، گفت: مجلس ما مجلس فرهیختگان نیست و برخی از نمایندگان با علم و دانش بسیار کمی وارد مجلس شده‌اند و درک درستی از شرایط موجود ندارند.
پاردکانی با بیان اینکه «متاسفانه اکنون پول‌ حاصل از فروش نفت را به سرمایه‌گذاری اختصاص نمی‌دهند»، افزود: توصیه من به مجلس این است که اجازه ندهند یک دلار پول نفت و یک ریال از پول فروش فرآورده‌های نفتی در داخل جز در سرمایه‌گذاری در امور نفت و گاز صرف شود.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: هزینه کردن پول حاصل از صادرات نفت و فروش فرآورده‌ها در امور جاری جنایت در حق نسل‌های آتی است.
او با تاکید براینکه «تمام پول حاصل از صادرات و فروش نفت باید سرمایه‌گذاری شود»، گفت: اولویت سرمایه‌گذاری در نفت و گاز است؛ سرمایه‌گذاری که با تکنولوژی نیز همراه شود؛ چراکه یکی از دلایل عقب‌افتادگی ایران این است که سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.
اردکانی با اعتقاد بر اینکه «یکی از مشکلات اساسی ما بروکراسی کشور است» گفت: قطر خود را به فرهیختگان علم انرژی در کشور وصل کرده است، درحالی که ما حتی در داخل خود کشور هم از متخصصان حوزه انرژی استفاده نمی‌کنیم.پ
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: در حوزه انرژی باید از بهترین حقوقدان‌ها، بهترین اقتصاد‌دان‌ها، و بهترین دیپلمات‌ها استفاده کرد.
او با بیان اینکه «در ۳۰ سال گذشته مجلس و سازمان برنامه و بودجه درامدهای نفتی را بدون اینکه سرمایه‌گذاری کنند تباه کردند» ،گفت: به طور مثال در دوره احمدی‌نژاد، به جای اینکه ۸۰۰ میلیاد دلار درآمد موجود، سرمایه‌گذاری و همچنین سه میلیون شغل ایجاد شود، اصلا مشخص نشد که این پول در کجا صرف شد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:55 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد