دولت به بخش خصوصی واقعی اعتماد کند

بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و در این جلسه ضمن اشاره به حضور فعالانه هیات ایرانی در دهمین کنگره اتاق های بازرگانی جهان، بر اهمیت اعتمادسازی در بخش خصوصی و رسیدگی به معضلات توسعه‌ای در کشور تاکید شد.

دولت به بخش خصوصی واقعی اعتماد کند
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از دست رفتن اعتماد در بخش خصوصی و بی اعتقادی دولت نسبت به بخش های غیر دولتی را به عنوان یک چالش جدی در کشور مطرح کرد و گفت: دولت تحت هیچ شرایطی نمی تواند به تنهایی و بدون کمک بخش خصوصی واقعی به اهداف خود دست پیدا کند.
وی تصرح کرد: تمام سوابق تاریخی تصمیمات کلان اقتصادی طی ادوار گذشته نشان می دهد که اعتماد بخش خصوصی واقعی به دلیل تصمیمات کلان دولت‌ها، بی تفاوتی آنها با صدمات جدی مواجه شده است.
شافعی همچنین به مصادیق عینی موجود در این رابطه اشاره کرد و گفت: دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد. وقتی درآمدهای نفتی بالاست، بخش خصوصی جایگاهی ندارد اما وقتی درآمدهای نفتی کاهش می یابد، بخش خصوصی عزیز می شود. عدم اعتقاد واقعی به بخش خصوصی، ریشه همه مسائل اقتصادی بوده و هست.
رئیس اتاق ایران معتقد است بسیاری از مفاهیمی که در کشور از قبیل بخش خصوصی، تولید، قانون، نهادهای مبارزه با فساد و رانت، بانک مرکزی و غیره به کرات مورداستفاده قرار می گیرند، بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و هیچگاه جنبه واقعی کارکرد خود را به دست نیاورنده اند.
وی درادامه به بحران بیکاری اشاره کرد و ریشه اصلی مشکلات در این رابطه را ناشی از بدفهمی عمیق از این واقعیت دانست و افزود: در دنیا بخش خصوصی بازیگر اصلی در اقتصاد و اشتغال زایی شناخته می شود، بی توجهی به این عناصر، آسیب های جدی بر اقتصاد وارد کرده تا آنجا که روند اشتغال زایی در سال های 1385 تا 1390 متوقف بود. این واقعیت برای همه قطعی و مشخص است که اشتغال پایدار، وابستگی به سرمایه گذاری بلند مدت را به دنبال دارد.
شافعی تصریح کرد: با توجه بiتجارب به دست آمده مشخص شد که هیچ دولتی مسئولیت اثرات مخرب ناشی از تصمیمات کلان اتخاذ شده دولت های قبلی را نمی پذیرد و در مورد آنها سکوت می کند. در این وضعیت چگونه می توان اعتماد بخش خصوصی واقعی را جلب کرد؟
بر اساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، در حالت کلی کاهش اعتماد بخش خصوصی موضوع بسیار با اهمیتی است که تنها راه خروج از این وضعیت چیزی جز اعتماد واقعی به بخش خصوصی سالم و بازگشت اعتماد از دست رفته به این بخش و حرکت در مسیر صنعتی شدن صحیح در کشور نیست.

ابزارها و دستگاه ها در خدمت ارتقای صنعتی کشور باشند
وی در ادامه به وضعیت صنعت نگاهی داشت و تاکید کرد: صنعت، صرفا با اعطای مجوز ورود، رشد پیدا نمی کند، توسعه مراودات تجاری و سرمایه گذاری بین المللی به صرف برجام تحقق نخواهد یافت، از اعطای وام به طرح های ضربتی به تنهایی نتیجه نخواهیم گرفت. کما اینکه بانکداری را آزاد کردیم و نتیجه آن مصائبی شد که گریبانگیر کشور شده است.
شافعی افزود: با تقلید از واژه کوچک سازی و عدم درک پایه ریزی رابطه خوشه ای بنگاه های بزرگ در برابر بنگاه های کوچک و متوسط کشور را گرفتار واحدهای غیرقابل رقابت و ناتوان در تحقیق و توسعه و فناوری به دلیل کوچک مقیاس بودن و هزینه های بالای تولید کردیم.
به باور رئیس اتاق ایران زمان آن رسیده که سقراط وار سئوال هایی را از خود بپرسیم و به دنبال پاسخ های واقعی آنها باشیم چراکه به دنبال خصوصی سازی رفتیم ولی خصولتی شدیم، حامل های انرژی را هدفمند کردیم اما به درد بزرگ و مخرب حاشیه نشینی شهرهای بزرگ گرفتار شدیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تاکید کرد: وقتی هدف ارتقای صنعتی و تولیدی کشور، ایجاد اشتغال و دست یابی به اقتصاد مقاومتی باشد سایر اهداف، ابزارها و دستگاه ها باید به صورت مکمل در خدمت تحقق این هدف باشند. همچنان که وقتی تمامیت ارضی کشور مورد هجوم واقع شد همه ابزارها در خدمت دفاع قرار گرفت. امروز در تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی باید این چنین عمل کرد.
وی معتقد است باید علم و منطق را زمام امور اقتصادی قرار دهیم. تشخیص امور را به فرهیختگان واقعی و بازیگران اصلی جامعه محول کنیم و آنان را در صدر بنشانیم. از مطبوعات مستقل، دانشگاهیان، اصحاب حرفه و فن و کارآفرینان واقعی و سالم کشور کمک بخواهیم.

نظرات کمیسیون‌های اتاق ایران در مورد وضعیت اقتصاد کلان کشور
رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران در ادامه نشست هیات نمایندگان مواردی را پیرامون وضعیت اقتصاد کلان کشور به عنوان جمع‌بندی نظرات کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران عنوان کرد.
علی شمس اردکانی گفت: متغیرهای متنوعی در روند تولید ملی موثر هستند که شامل نیروی انسانی، سرمایه، انرژی، طبیعت ، دانش و همچنین دولت و زیر مجموعه‌های آن در تعامل با تولید هستند.
شمس اردکانی افزود: با توجه به اهمیت این موارد باید ببینم در سال تولید ملی با این عوامل تولید چه کرده‌ایم؟ چه بر سر طبیعیت و آب و زمین و نیروی انسانی آورده‌ایم؟ همه این متغیرها به عنوان عوامل تشویق کننده تولید، تبدیل به بار و مشکلی بر اشتغال و تولید کشور شده‌اند.
شمس اردکانی در بخش دیگری از سخنانش مواردی را برای فعال کردن بیشتر بخش خصوصی عنوان کرد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: افزایش نقش بخش خصوصی در شورای رقابت و تغییر ساز و کار این شورا و دادن نقش بیشتر به اتاق از مهم‌ترین موارد است.
رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران لزوم اصلاح روند اخذ مالیات را در کشور مورد توجه قرار داد و گفت: مالیات در کشور ضد انباشت سرمایه و باعث فرار سرمایه شده است.
شمس اردکانی در مورد سیاست‌های اصل 44 گفت: سیاست‌های کلی اصل 44 به اهداف ابتدایی خود نرسیده‌اند و در این مورد هم باید بررسی کنیم ببینم چرا این سیاست‌ها به هدف خود نرسیدند و نتوانستند بخش خصوصی واقعی را تقویت کنند.
او همچنین بر داشتن دید توسعه‌ای تأکید کرد و گفت: تحریک تقاضا مهم است اما مهم‌تر از آن داشتن دید توسعه‌ای است. باید دید توسعه‌ای داشته باشیم تا همه متغیرهای تولید فعال شوند و بتوانیم کار و سرمایه ایرانی را فعال کنیم.
شمس اردکانی همچنین اصلاح ترتیبات سازمان تأمین اجتماعی و از بین بردن فساد در جامعه را برای افزایش نقش بخض خصوصی ضروری دانست.
رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران همچنین افزود: بی‌نظمی در جامعه امروز فراری دهنده فعالان اقتصادی است و یکی از مهم‌ترین مسالی که در معادله تولید مغفول مانده این است که نمی‌گذارند ما از دانش به روز به نحو احسن استفاده کنیم.
شمس اردکانی در جمع‌بندی از سخنان خود گفت: حمایت از بنگاه‌های کوچک و بزرگ باید همگن باشد؛ اگر بگوییم که بنگاه‌های کوچک و متوسط را حمایت می‌کنیم و بعد بنگاه‌هایی بزرگی داشته باشیم که نتوانند این بنگاه‌های بزرگ را تغذیه کنند، حمایت از همان بنگاه‌های کوچک هم ممکن نیست.
به باور شمس اردکانی توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که تغییر در همه ارکان به صورت همگن اتفاق افتد.

بدون تغییر پارادایم اقتصاد سیاسی نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی افزود: آنچه ما در عرصه بیرونی و به‌ویژه در میان سیاسیون مشاهده می‌کنیم در دو گروه طبقه‌بندی می‌شود یک دسته کسانی هستند که با شوق زیادی آماری از عملکرد مثبت اقتصادی نشان می‌دهند و از وضع موجود ابراز رضایت می‌کنند. یک دسته هم منکر این دستاوردها شده و روی مشکلات تأکیددارند. اگر به‌صورت کارشناسی نگاه کنیم می‌بینیم که هردوی این گروه‌ها تا حدودی درست می‌گویند و این دو تصویر از اقتصاد ما تا حدی قابل‌جمع است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 31 شهریور 1403 2:28 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد