دلجويي سياسي در نشست اقتصادي

ايران آماده توسعه همكاري‌هاي اقتصادي با تركيه است.»، «ايران آماده تامين نياز پاكستان به انرژي است.» «برجام مي‌تواند الگويي براي حل و فصل مشكلات منطقه‌يي باشد.» و... اين عبارات بخشي از مهم‌ترين اظهاراتي است كه رييس‌جمهور در جريان سفر به پاكستان و ديدار با مقامات ارشد كشورهاي تركيه و پاكستان به عنوان همسايگان تاثيرگذار كشورمان و موسسان اكو مطرح كرده است. رويكردي مبتني بر «تنش‌زدايي» كه از ابتداي زعامت دولت يازدهم در پيش گرفته شد و دستاوردهاي قابل توجهي مانند برجام و توسعه مناسبات اقتصادي با ساير كشورها را به دنبال داشت. بر اساس اين مدل ارتباطي دولت يازدهم با ترسيم نقشه راه ارتباطي تلاش مي‌كند تا رابطه‌يي برد- برد را با ساير كشورها طراحي و اجرا كند تا با استفاده از ظرفيت‌هاي مشترك تهديدها را نيز به فرصت تبديل كند. اما در ميان ملاقات‌هاي رييس‌جمهور كشورمان در پاكستان ديدار دوجانبه با اردوغان با توجه به اظهارنظرهاي غيردوستانه طرف تركيه‌يي، بيشتر در تيررس تحليل‌هاي رسانه‌يي قرار گرفت و ابعاد و زواياي گوناگون آن بررسي شد. رييس‌جمهور ايران اما بدون توجه به حاشيه‌سازي‌ها در ديدار با اردوغان درباره ظرفيت‌هاي دو كشور در بخش‌هاي گوناگون صحبت كرد و خواستار توسعه مناسبات با طرف ترك شد. رييس‌جمهوري با اشاره به فرصت‌ها و توانمندي‌هاي ايران و تركيه براي توسعه مناسبات و همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف گفت: «توسعه همه‌جانبه مناسبات فيمابين به نفع دو ملت و صلح و ثبات كل منطقه خواهد بود.» موضوع تامين نيازهاي انرژي پاكستان هم از ديگر موضوعاتي بود كه در ديدار رييس‌جمهور ايران و نخست‌وزير پاكستان روي آن تاكيد شد. بعد از پايان اجلاس و ديدارهاي دوجانبه روحاني غروب چهارشنبه به وقت محلي اسلام‌آباد را به مقصد تهران ترك كرد.

جذب سرمايه‌هاي مشترك
روحاني عصر چهارشنبه و در حاشيه اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان (اكو) در اسلام‌آباد، در ديدار با «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهوري تركيه، روابط ايران و تركيه به عنوان دو كشور مهم در منطقه را رو به گسترش دانست و بر تلاش در راستاي گسترش روابط دوجانبه و منطقه‌يي تهران-آنكارا تاكيد كرد.
رييس‌جمهوري افزود: سرمايه‌گذاران دو كشور مي‌توانند همكاري‌هاي خوبي در زمينه انجام پروژه‌هاي مشترك با يكديگر داشته باشند. روحاني با اشاره به توانمندي و زمينه‌هاي مناسب همكاري ايران و تركيه در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، حمل و نقل و روابط مالي و بانكي خاطرنشان كرد: اجلاس كميسيون‌هاي مشترك ايران و تركيه كه سال آينده در تهران برگزار مي‌شود، مي‌تواند تحولات مهمي در توسعه روابط اقتصادي دو كشور رقم بزند. رييس‌جمهوري تقويت هر چه بيشتر روابط دوستانه با همسايگان را از اصول سياست خارجي ايران دانست و افزود: كمك به ثبات منطقه يكي از محورهاي مهم همكاري‌هاي دو كشور به شمار آمده و حل سياسي مشكلات و اختلافات مي‌تواند در نهايت به ثبات و امنيت منطقه منجر شود.
روحاني با اشاره به اينكه مبارزه با تروريسم هدف اصلي در مواجهه با مسائل منطقه است، چرا كه تروريست‌ها، دشمن اسلام، منطقه و بشريت هستند، گفت: جمهوري اسلامي ايران بر حفظ تماميت ارضي كشورهاي منطقه اصرار داشته و با هرگونه نقض تماميت ارضي در منطقه به ويژه در سوريه و عراق مخالف است. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اختلاف ميان كشورهاي منطقه به نفع هيچ‌كس نيست، افزود: معتقديم در يمن بايد كشتار مردم متوقف، آتش‌بس فوري انجام شده و مسائل اين كشور با گفت‌وگوهاي يمني-يمني، حل و فصل شود. روحاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره از گفت‌وگو و احترام متقابل براي حل اختلافات استقبال مي‌كند، گفت: بايد تلاش كنيم تا جنگ و خونريزي و مداخله قدرت‌هاي خارجي در منطقه هر چه زودتر متوقف شود.

روابط اقتصادي 30ميليارد دلاري
رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه نيز در اين ديدار مناسبات دو كشور را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تركيه براي نهايي كردن قرارداد تجارت ترجيحي با ايران اهتمام داشته و متعهديم كه هدف 30ميليارد دلاري در روابط اقتصادي با ايران را محقق كنيم. رييس‌جمهوري تركيه با اشاره به ضرورت همكاري‌هاي مشترك بخش‌هاي خصوصي دو كشور افزود: توسعه مناسبات و همكاري‌هاي دو كشور در تمام زمينه‌ها به نفع دو ملت خواهد بود. اردوغان با اشاره به اينكه سياست اصلي تركيه بر گسترش مناسبات با ايران است، گفت: بايد در راستاي رشد هر چه بيشتر سرمايه‌گذاري و همكاري‌هاي مشترك با پول ملي تلاش كنيم.

ايران انرژي پاكستان را تامين مي‌كند
موضوع تامين انرژي‌هاي مورد نياز پاكستان و موضع ايران درباره روابط هند و پاكستان از جمله موضوعاتي است كه مورد توجه طرف پاكستاني قرار دارد. رييس‌جمهوري، دوستي دو ملت ايران و پاكستان را راهبردي ‏دانست و تاكيد كرد: ايران براي گسترش همكاري‌ها و روابط دو كشور اهميت ‏فوق‌العاده‌يي قائل است. ‏روحاني در ديدار «نواز شريف» نخست‌وزير پاكستان كه عصر ‏چهارشنبه درحاشيه اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي (اكو) در اسلام‌آباد برگزار شد، روابط دو ‏كشور را به ويژه در حوزه اقتصادي، در مدت يك‌سال اخير رو به جلو خواند و خاطرنشان كرد: ظرفيت‌هاي بسيار ‏گسترده‌يي براي تعميق مناسبات وجود دارد كه بايد از آنها استفاده كرد. ‏
روحاني با بيان اينكه ايران آماده است نياز پاكستان به انرژي را تامين كند، گفت: همچنين با رفع ‏تحريم‌ها ضرورت دارد، توافق‌هاي پيشين ميان دو كشور با سرعت بيشتري اجرايي شود. ‏

رييس‌جمهوري ادامه داد: ايران همچنين براي تامين بخشي از برق مورد نياز پاكستان آماده است. ‏
روحاني با اشاره به اينكه در بندرچابهار به زودي فاز جديدي به بهره‌برداري مي‌رسد كه ظرفيت و توان اين بندر را بسيار افزايش خواهد داد، گفت: ارتباط ميان، چابهار و گوادر مي‌تواند به توسعه و تكميل ‏همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌يي كمك كند. ‏رييس‌جمهوري توسعه سواحل مكران و شرق كشور را از اهداف دولت يازدهم برشمرد و اظهار داشت: ‏اين اقدام مي‌تواند روابط ايران و پاكستان را بيش از پيش مستحكم كند و شرايط و فضاي اقتصادي ‏مناسب‌تري را براي دو كشور رقم بزند. ‏روحاني تقويت هرچه بيشترهمكاري‌هاي بانكي را در توسعه روابط تجاري و اقتصادي ايران و ‏پاكستان ضروري دانست و افزود: بخش‌هاي خصوصي دو كشور بايد براي استفاده از ظرفيت‌ها و ‏توانمندي‌هاي مشترك تشويق شوند و در اين صورت دستيابي به هدف رساندن حجم مبادلات سالانه دو ‏كشور به رقم 5ميليارد دلار سريع‌تر محقق مي‌شود. ‏روحاني افزود: ‏ظرفيت‌هاي همكاري دو كشور بيشتر از حجم 5ميليارد دلار است كه در اين راستا بايد طرفين براي اجرايي ‏شدن توافقات فيمابين تلاش كنند. ‏


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:52 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد