در برنامه توسعه هفتم به توازن منطقه‌ای توجه شود

در نشست کمیسیون اقصاد کلان اتاق ایران، رئیس و اعضای کمیسیون از آمایش سرزمین در برنامه هفتم توسعه گفتند. اینکه در تدوین سندهای توسعه‌ای باید موضوع آمایش سرزمین و توازن منطقه‌ای در نظر گرفته شود و قانون برنامه توسعه اجرایی شود.

«آمایش سرزمین و برنامه هفتم توسعه» موضوع نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران بود؛ علی شمس‌اردکانی، در ابتدای نشست کمیسیون از وضعیت انباشت سرمایه و شاخص‌های اقتصاد کلان در کشور گفت. طبق امارهای ارائه شده در شش ماه نخس سال نرخ رشد حقیقی منفی بوده است.
شمش اردکانی به دو نوع نرخ رشد در اقتصاد اشاره کرده و گفت: نرخ رشد ملی در بهار امسال مثبت بوده است اما متأسفانه نرخ رشد حقیقی وضعیت مناسبی ندارد. مثلاً روز گذشته نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شیرکوه افتتاح شد؛ این پروژه را آلمانی‌ها اجرا کرده‌اند؛ البته قرار بود که 50 مگاواتی باشد ولی به دلیلی آن‌ها از سرمایه‌گذاری مجدد سرباز زده و علت را مشکلات بازار ارز در کشور و نادیده گرفتن ارز سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرده‌اند. این نوعی خروج سرمایه حقیقی از کشور است.
او ادامه داد: سرمایه‌گذار خارجی با ریال به غیر از پرداخت حقوق کارکنان خود کار زیادی ندارد و باید بتواند اصل پول و سود خود را به دلار به بانک‌های خود واریز کند و وقتی چنین موضوعی اتفاق نیفتد، حتماً مشکلاتی در عمل پیش می‌آید.
او ادامه داد: سرمایه‌گذار خارجی با ریال به غیر از پرداخت حقوق کارکنان خود کار زیادی ندارد و باید بتواند اصل پول و سود خود را به دلار به بانک‌های خود واریز کند و وقتی چنین موضوعی اتفاق نیفتد، حتماً مشکلاتی در عمل پیش می‌آید.
بعد از آن مهری طبیب‌زاده، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان درباره موضوع آمایش سرزمین در برنامه هفتم توسعه گفت؛ اینکه قرار است کمیسیون اقتصاد کلان درباره مسئله آمایش منطقه‌ای نظرات و پیشنهاد اتاق‌های بازرگانی و اعضای کمیسیون‌ها را دریافت کرده و آن را برای استفاده در برنامه هفتم توسعه به سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه ارائه دهد.
جهرمی، عضو دیگر کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران از اهمیت آمایش سرزمین گفت و اینکه باید این مسیر ما را به توسعه پایدار برساند.
سید هبت‌الله اصولی از تصمیم‌هایی که در مرکز گرفته می‌شود و در حاشیه اجرایی می‌شود گفت: تا زمانی که سیستم اقتصادی کشور متمرکز باشد، نتیجه جز تشتت نخواهد بود. عدم تمرکز راه را برای کار توسعه‌ای فراهم‌تر می‌کند. در صورت عدم تمرکز مسیرها کوتاه‌تر می‌شود و اثرگذاری در مسیر توسعه فراهم می‌شود.
بهرام سبحانی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران از اهمیت انباشت سرمایه در کشور و ارتباط آن با مسئله فرار مغزها گفت.
به گفته سبحانی نوشتن سند توسعه به معنای متعهد بودن بله اجرای آن سند نیست. مثلاً در سند چشم‌انداز فولاد در 1400 که ایمیدرو متولی آن بود به تأسیس کارخانه فولاد در کردستان اشاره‌ای هم نشده بود ولی درنهایت این اتفاق افتاد و عملاً هم هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشت؛ خود ایمیدور به دنبال تأسیس کارخانه فولاد در کردستان بود، البته فشار نمایندگان مجلس هم در طرح‌های منطقه‌ای جدی است.
به گفته شمس اردکانی از زمان جنبش ملی شدن صنعت نفت در ایران قرار بود پول نفت در مسئله عمرانی و توسعه‌ای هزینه شود ولی در عمل این اتفاق نیافتده است. عدم اجرای قانون جرم است ولی کسی به این توجه نمی‌کند. الآن چند درصد قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار اجرا شده است؟ چرا کسی پاسخگو و ناظر به این مسئله نیست.
در این نشست از جدایی و تناقض موضوع برنامه توسعه و برنامه بودجه گفتند. برنامه بودجه موضوع روز، حکومتی و اجرایی است و برنامه توسعه موضوعی پایه‌ای اما اینکه چند درصد پول حاصل از فروش نفت در حوزه عمرانی و زیرساختی هزینه می‌شود؟


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:10 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد