حضور کنسرسیوم شرکت مهندسان مشاور سازه و شرکت مهندسی و ساختمانی جهانپارس در فینال رویداد جایزه جهانی مدیریت پروژه سال 2020

حضور کنسرسیوم شرکت مهندسان مشاور سازه و شرکت مهندسی و ساختمانی جهانپارس در فینال رویداد جایزه جهانی مدیریت پروژه سال 2020 افتخاری دیگر برای شرکتهای خصوصی توانمند ایرانی در صنعت نفت و گاز ، ابر پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که توسط کنسرسیوم شرکت مهندسان مشاور سازه و شرکت مهندسی و ساختمانی جهانپارس به انجام رسیده است ، به عنوان یکی از دو فینالیست جایزه جهانی پروژههای برتر سال 2020 توسط موسسه IPMA انتخاب شد . اهمیت کسب این افتخار در زمان تحریمهای ظالمانه در مقایسه با سایر پروژهها در کشورهای دیگر دو چندان است . این جایزه هر سال در دو سطح ابرپروژه ها (Mega Projects) و پروژه های بزرگ (Large Projects) بر اساس استاندارد شایستگی مدیریت پروژه (Project Excellence baseline) برگزار میشود. این پروژه قبلا در رویداد جایزه ملی مدیریت پروژه در سال 1399 موفق به اخذ بالاترین امتیاز در میان دیگر ابرپروژه های شرکت کننده و نشان سیمین موسسه ملی مدیریت پروژه ایران شده بود. پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس با دارا بودن 38 واحد فرآیندی و جانبی، قابلیت دریافت دو هزار میلیون استاندارد فوت مکعب گاز ترش و شیرین در روز را دارد.با توجه به شرایط عملیاتی، پالایشگاه قادر به تولید حداقل:

⦁2.720 تن در روز گاز اتان،

⦁ 2.700 تن در روز پروپان مایع،

⦁ 1.470 تن در روز بوتان مایع،

⦁ 1.210 تن میعانات گازی محصول می باشد.

متجاوز از 500 نفر مهندس طراح در بخشهای مهندسی فرآیند، ساختمان، سیویل و سازه، برق و ابزار دقیق، تجهیزات، لوله کشی و ایمنی مشغول به فعالیت بوده اند در طی طراحی تفصیلی پالایشگاه بیش از 50 هزار مدرک در بیش از یک و نیم میلیون برگ نقشه با ارایه اطلاعات فنی و مهندسی توسط کنسرسیوم و سازندگان تولید، بررسی و نهایی شده اند در بخش خرید بعنوان دو شرکت ایرانی با حمایت جدی از صنایع داخلی و با اعتقادی که به کارآفرینی و افزایش دانش و توان ساخت داخل بود بسیار بیشتر از تعهد قراردادی سفارش داخلی برای تامین تجهیزات پروژه گذاشته شد و برای حدود 1500 درخواست خرید از 5200 سازنده استعلام به عمل آمد و 4100 پیشنهاد فنی و مالی بررسی گردید و 1100 قرارداد خرید به امضاء رسید. 70 سازنده خارجی و 131 سازنده ی داخلی توانستند بیش از 105000 تن کالا را تأمین نمایند. اجرای پروژه بیدبلند خلیج فارس با توجه به بزرگی و حجم پروژه که در زمینی در حدود 200 هکتار انجام گرفت تعداد نفرات پروژه در اوج فعالیت های اجرایی به حدود 12 هزار نفر رسید که مستلزم ایجاد سیستم خدمات پشتیبانی، کمپ و حراست بسیار گسترده و عظیمی بود که باعث گردید در کنار پالایشگاه، شهرک مسکونی با ظرفیت 5000 نفر نیروی غیربومی با کلیه امکانات تأسیس گردد. احجام عمده عملیات اجرایی پروژه به قرار ذیل میباشد:

⦁نصب 35 هزار تن تجهیزات ثابت و دوار که بخشی از آن مشتمل بر 20 دستگاه توربو کمپرسور، 4 دستگاه توربواکسپندر و 4 دستگاه کولدباکس با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا می باشد.

⦁اجرای 18 هزار تن اسکلت فلزی ⦁اجرای 1.600.000 اینچ قطر لوله کشی ⦁اجرای حدود 250 هزار متر مکعب بتن ریزی

⦁انجام حدود 4000 کیلومتر کابل کشی همچنین کنسرسیوم در راستای مسوولیت اجتماعی اقداماتی همچون بهینه سازی تصفیه خانه آب شهر بهبهان، اولویت در استخدام نیروهای بومی، ساخت مدرسه برای روستاهای نزدیک پالایشگاه، بهسازی و تعویض روشنایی روستاهای نزدیک پالایشگاه و برخی دیگر از فعالیتها را انجام داده است. از دیگر ویژگیهای برجسته این پروژه میتوان به کسب رکورد ارزشمند 63 میلیون نفر-ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت و همچنین 38 میلیون نفر-ساعت کار بدون حادثه منجر به اتلاف وقت، کسب پیشرفت پایدار 2.7 درصد به مدت یک سال و نیز کار تیمی ، کرامت انسانی، حفاظت از محیط زیست، ارتقای نیروی انسانی و ارتقای توان داخل نام برد. در راستای حفاظت از محیط زیست این پروژه دارای ویژگیهای زیادی است ازجمله جمع آوری و بازمصرف آب در فرایند پروژه در بالاترین حد ممکن، جمع آوری کلیه پسابهای پالایشگاه در حوضچه های پساب، محدود کردن گازهای خروجی پالایشگاه با طراحی اگزوزهای توربینها بر اساس استاندارد محیط زیست و فلر نکردن گاز در زمان کار پالایشگاه به صورت نرمال، اضافه کردن یک رشته کمپرسور گاز اسیدی برای جلوگیری از ریسک فلر کردن گازهای اسیدی، اضافه کردن Refrigerant Compressor برای پایین آوردن ریسک فلر و ازدست دادن محصول با ارزش و مسیر جدید اتان به BIPC علاوه بر مسیر تزریق اتان که در طرح اصلی پیش بینی شده بود ، برای جلوگیری از شعله ور شدن و از بین رفتن محصول ارزشمند در غیاب شرکت پتروشیمی گچساران اضافه شد.

Screenshot_20201222-115406_OneDrive


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 11:05 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد