جرات نمی‌کنیم نام شرکت‌هایی که نزدیک به امضای قرارداد با آن‌ها هستیم را اعلام کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی ادامه دارد،گفت:جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه ١٥٠نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، اظهار کرد:برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی ها را اصلاح کند.

وزیر نفت با بیان این که عمده بحث‌ها روی میدان‌های مشترک است، تصریح کرد: واقعا دشمن‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم. این واقعا قبیح است که عده‌ای در کشور همان حرفی را می‌زنند که ترامپ می‌زند.

قرارداد توتال طبق برنامه جلو میرود
وی با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سی ان پی سی و یک شرکت ایرانی گفت:این قرارداد طبق برنامه جلو می رود. قراردادهای متعددی با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.
وزیر نفت درمورد به طرح نگه داشت تولید توضیح داد:طرح نگه داشت تولید به میزان پنج میلیارد دلار به شورای اقتصاد رفته است. این طرح به شرکت های داخلی ارجاع میشود و ٢٠قرارداد و مناقصه امضا و اجرا می ود.
زنگنه ادامه داد:یکی از راه های آن عرضه اوراق ارزی ریالی است و ظرف دو سال اجرا می شود.

افزایش فروش داخلی محصولات پتروشیمی
وی در ادامه با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۵، ٥.١میلیون تن بود، اظهار کرد:پیش بینی میشود این میزان به ٦میلیون تن برسد.
تا پول دست کسی نبینیم، قرارداد امضا نمیکنیم
وزیر نفت درمورد صادرات گاز به عراق توضیح داد:خط صادراتی به عراق آماده شده. خط بصره عراقی ها آماده نیستند اما از خط نفت شهر ١٣میلیون مترمکعب گاز صادر می شود.
زنگنه ادامه داد:خیلی ها مراجعه می کنند و میگویند ما خریدار گاز هستیم. از ما نامه میخواهند که ما معمولا نامه نمیدهیم، ما تا دست کسی پول نبینیم باهاش صحبت نمیکنیم.

باید با پاکستان وارد بحث حقوقی شویم
وی با بیان اینکه پاکستان به تعهدات خود در مورد واردات گاز از ایران عمل نکرد، گفت:ما خرج عظیمی کردیم و لوله را به مرز رساندیم، اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرد. باید با پاکستان وارد پیگیری حقوقی شویم، اما باید مجموع مسایل دیده شود.

اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با ترکمنستان
وزیر نفت با اشاره به اینکه ترکمنستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست، تصریح کرد:ما با سوآپ با ترکمنستان موافق هستیم اما ترکمنستان از ما شکایت کرده اند و گفته اند از ما طلب دارند.
زنگنه ادامه داد:ما اعتقاد داریم ترکمنستان به ما خسارت زده است، ما برای مذاکره اماده هستیم.

به نظر من توتال در مذاکرات جدی است
وزیر نفت با تاکید بر این‌که به نظر من توتال در مذاکرات جدی است، گفت: امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند.
زنگنه ادامه داد: اقای ترامپ تلاش می‌کند شرایط را برای افرادی که می‌خواهند در ایران کار کنند بی‌ثبات می‌کند. همین‌ که چهار ماه به چهار ماه برجام را تعلیق می‌کند باعث بی‌ثباتی می‌شود. نمی‌توان گفت تصمیمات ترامپ در تصمیم توتال و دیگر شرکت‌ها بی‌تاثیر است، اما ما کار خود را انجام می‌دهیم.

پروژه سیراف در حال انجام است
وی با اشاره به پروژه سیراف اظهار کرد: این پروژه نیمه تمام است اما در اتمام آن تاخیری رخ نداده است. از هشت پالایشگاه، هفت پالایشگاه آماده هستند که از خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند. این کار طولانی است و حداکثر دو ساله به نتیجه می‌رسد.

پول نفت ایران در هیچ کشوری بلوکه نشده است
وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این‌که ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده نفت ندارد، افزود: ایران از هند ۲۴۰۰ میلیون یورود طلب داشت که ۹۰۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و مابقی پول هم طبق روند روشن و مشخصی قرار است پرداخت شود.
زنگنه ادامه داد: در چین پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم، اما حل نشده است. به غیر از این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگر بلوکه نشده است.

دنیا تا ۲۰۴۰ به نفت و گاز نیاز دارد
وی در ادامه با اشاره به بحث‌هایی مبنی بر کاهش تقاضا به نفت و گاز در دنیا در سال‌های آینده گفت: اوپک در آخرین اجلاس خود گزارشی ارائه داد که بر مبنای رشد تولید ناخالص جهان به صورت منطقه‌ به منطقه بود. این گزارش نشان می‌داد تقاضای جهانی در سال ۲۰۴۰، ۱۱۰ میلیون بشکه بالا می‌رود. به طور کلی در آینده به گاز، نفت و زغال سنگ با دو درصد بالاتر و پایین‌تر نیاز است.
وزیر نفت تاکید کرد: بنابراین سوخت به طور مطلق افزایش پیدا می‌کند و سهم سوخت فسیلی در سبد انرژی تغییر آنچنانی نمی‌کند، بنابراین نگرانی وجود ندارد.

منتفی شدن قرارداد اف ال ان جی با شرکت نروژی
زنگنه در مورد قرارداد اف ال ان جی که با شرکت نروژی امضاء شده بود، گفت: این قرارداد قطعی نبود و منتفی شده است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 07 مهر 1403 1:40 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد