تکمیل طرح های نیمه تمام با استفاده از روش فکتورینگ

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: در شرایط فعلی که در فروش نفت به مشکل خوردیم اگر از مدل تامین مالی فکتورینگ استفاده کنیم، بسیاری از طرح های نیمه تمام تکمیل می‌شوند.
حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره لزوم استفاده از تأمین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ)، اظهار داشت: تأمین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) از جمله ابزارهای نوین و کاربردی تأمین مالی در دنیا است. فکتورینگ در زمان بندی دقیق پروژه‌های عمرانی، پوشش ریسک و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی اثرگذاری مثبت دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های پروژه‌های عمرانی کشور، کمبود منابع مالی است. دلیل این موضوع کاملاً روشن است. در حال حاضر اکثر پروژه‌های عمرانی کشور با روش‌های سنتی و قدیمی که همان بودجه‌های سالیانه دولتی است، تأمین مالی می‌شوند.
صالحی تصریح کرد: در سال‌هایی که فروش نفت بالا بود به دلیل منابع مالی حاصل از نفت، پروژه‌های عمرانی تا حدودی وضعیت مناسبی داشتند. در شرایط فعلی که در فروش نفت به مشکل خوردیم، وضعیت پروژه‌های عمرانی نامناسب شده است. با اطمینان می‌گویم اگر از مدل تأمین مالی فکتورینگ استفاده کنیم، بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام تکمیل می‌شوند
این فعال اقتصادی گفت: در مدل فکتورینگ، پروژه‌های عمرانی و خدماتی، توسط نهادهای مالی تأمین مالی می‌شوند. به عبارتی، پروژه دیگر معطل بودجه دولت نمی‌ماند. در این مدل بعد از عقد قرارداد بین پیمانکار و کارفرما، بازیگر دیگری به نام نهاد مالی وارد قرارداد می‌شود. نهاد مالی، همزمان با شروع پروژه پیمانکار را تأمین مالی می‌کند و بعد از اتمام پروژه پول خود را از کارفرما دریافت می‌کند.
وی افزود: کارآیی مدل تأمین مالی فکتورینگ در دنیا ثابت شده است. در حال حاضر فکتورینگ تبدیل به یک صنعت فعال در زمینه تأمین مالی شده است. فکتورینگ حتی در خاورمیانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از پروژه‌های داخلی و خارجی کشورهای منطقه را تأمین مالی می‌کند.
صالحی تصریح کرد: دولت باید از مدل تأمین مالی فکتورینگ استقبال و حمایت کند. پیمانکار نباید درگیر مباحث مالی با کارفرماها که اکثراً دستگاه‌های دولتی بزرگ هستند، شود. در همه جای دنیا نهادهای مالی که دارای تجربیات زیادی در زمینه مباحث پولی و بانکی هستند، ضمن تأمین مالی پیمانکارها با کارفرماها تعامل می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر کارفرماهای بزرگ دولتی رابطه ارباب رعیتی با پیمانکارها دارند. یعنی پیمانکار پروژه را شروع می‌کند ولی نمی‌تواند حق الزحمه خود را دریافت کند. در مدل تأمین مالی فکتورینگ دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد. به عبارتی نهاد مالی قدرت دریافت حق الزحمه پروژه را با تخصص و ابزارهای خود، دارد. مطمئن باشید در صورت عملیاتی شدن فکتورینگ، پروژه‌های عمرانی در زمان پیش بینی شده بهره‌برداری و با بهره‌وری والا تکمیل می‌شوند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 07 اردیبهشت 1403 10:56 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد