تهاتر نفت با کالا خطر تکرار ماجرای بابک زنجانی را یادآوری می‌کند

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفت‌وگو با پرسون، در خصوص مواضع اوجی، وزیر نفت در خصوص تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری گفت: بسیاری از کشورها به دلایل تحریم‌های بانکی نمی‌توانند مستقیم پول نفت ایران را بپردازند و یا در صورت تبادل کالا پول خود را دریافت کنند. به همین دلیل بحث تهاتر نفت با کالا مطرح می‌شود.
صالحی تصریح کرد: زمانی که این مسئله مطرح می‌شود؛ فروش نفت با مقداری تخفیف انجام می‌شود. ضمن این که آزادی اقتصادی ایران و رقابت در چنین شرایطی محدود می‌شود. در حال حاضر نیز دولت اعلام کرده که حاضر است نفت بیشتری را به فروش رساند تا بتواند کالاها و موقعیت‌هایی را که ایران نیاز دارد را وارد کند.
وی افزود: واردات کالا خارج از بازارهای رسمی و بانک‌ها و از طریق واسطه‌ها سبب افزایش قیمت ارز و کالا می‌شود. به دلیل این که تولیدات و بازار نفت ایران آنطور که پیش بینی می‌شد بعد از برجام محقق نشده است؛ اختلال‌هایی در خصوص فروش نفت ایجاد شده و نیاز است تا منابعی را جذب و کسری بودجه را جبران کنیم.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ادامه داد: موضوع مهم بعدی این است که دولت برای تحقق پروژه‌های عمرانی نیاز به منابع مالی دارد. سال‌های طولانی است که به دلیل کسری بودجه ردیف پروژه‌های عمرانی بسیار کاهش یافته و یا نیمه‌کاره رها شده و تکمیل نیافته است. بنابراین باید پروژه‌هایی که به واسطه کمبود منابع مالی ناقص مانده؛ تکمیل شود و همچنین پروژه‌های جدید تعریف شوند.
صالحی گفت: سرمایه‌گذارانی هستند که به دلیل ارتباطات و شبکه‌هایی که دارند می‌توانند در رابطه با انتقال نفت ایران موفق عمل کنند. اینها واسطه‌هایی در کشورهای منطقه دارند و به نوعی بازارهایی را از قبل تدارک دیده اند.‌این گروه حاضر هستند نفت و یا مواد معدنی را از کشور خارج کنند ودر مقابل در ایران سرمایه‌گذاری کنند. در واقع این سرمایه‌گذاران و واسطه کسانی نیستد که در تمام کشورهای دنیا کار کنند. بلکه مخصوص کشورهایی با شرایط تحریمی مانند ایران هستند که مشکلاتی در رابطه با شفافیت منابع مالی و بانکی دارند.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته بیان کرد: این نوع شرکت‌ها با تحقیق در این کشورهای خاص حضور می‌یابند و در ازای نفت و یا منابع دیگر پروژه‌هایی را به صورت توافقی انجام می‌دهند. البته این مسیر امنیت ندارد و ممکن است ماجراهایی مانند بابک زنجانی تکرار شود.
صالحی در پایان گفت: تهاتر نفت با کالا معایبی دارد؛ از جمله این که ممکن است منابع مالی به داخل کشور نرسد و همچنین این روش هزینه مبادله را افزایش می‌‌دهد. در واقع عدم شفافیت سبب این اتفاق می‌شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:16 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد