اکسپوی 2017 و جذابیت های ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی برای انرژی های نو

تهران-ایرنا- اکسپوی 2017 آستانه در حالی به نیمه راه خویش رسیده که طی این مدت غرفه جمهوری اسلامی ایران توانسته با معرفی توانمندی های سرزمینی خویش در کسب انرژی های نو علاقمندی سرمایه گذاران خارجی را برای حضور هر چه بیشتر در این عرصه فرهم آورد.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، اکسپوی 2017 آستانه کشور قزاقستان که رنگ لوگوی آن نشان‌دهنده سه منبع انرژی تجدیدپذیر، یعنی آب، طبیعت و نور خورشید و طرح آن یادآور منبع چهارم، یعنی باد است؛ با موضوع «انرژی آینده» (Future Energy) از 20 خرداد ماه امسال به طور رسمی آغاز و تا دهم سپتامبر سال 2017 ( 19 شهریور سال 1396) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد .
در هر اکسپویی که به نوعی المپیک غیرورزشی به شمار می رود، کشورها بی‌هیچ مرزبندی به مذاکره و گفت‌وگو برای همکاری‌های بیشتر پرداخته و بازدیدهایی را از دستاوردهای هر کشور دارند و در این بین جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در این رویداد مهم به خوبی بدرخشد چون تجربه‌های مفیدی در این حوزه دارد.
اکسپوی 2017 آستانه رویداد بسیار مهمی است که کشورها بی‌هیچ مرزبندی می‌توانند به مذاکره و گفت‌وگو برای همکاری‌های بیشتر بپردازند و بازدیدهایی از دستاوردهای هر کشور داشته باشند. ایران در این نمایشگاه که برگزاری آن دو میلیارد یورو برای قزاقستان هزینه داشته است، حدود 500 متر فضا دارد و در همین فضا ضمن ارائه محصولات صنعتی و پتانسیل های سرزمینی برای بهره مندی از انرژی های نو و نیز جاذبه های گردشگری، بازدیدکنندگان را از تمام جهان به خود جلب می‌کند.
مدیر روابط عمومی امور بین الملل شرکت نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران معتقد است که غرفه کشورمان در رتبه بندی اکسپوی 2017 قزاقستان، جزء برترین ها قرار خواهد گرفت.
محمد سعادتی پور به خبرنگار ایرنا می گوید: هر چند که غرفه های برتر هر اکسپو پس از پایان نمایشگاه اعلام می شود، اما بر اساس گفته های مسوولان، غرفه جمهوری اسلامی ایران جزء 10 غرفه برتر اکسپوی 2017 قرار دارد.
وی می افزاید: کمیسر ژنرال اکسپو 2017 قزاقستان امروز در دیدار و گفت و گویی که با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران داشت؛ این مطلب را بیان کرده است.
بر اساس تقویم کاری اکسپوها، هر کشوری در طول برگزاری این رویداد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روزی را برای معرفی هر چه بیشتر توانمندی هایش اختصاص می دهد و روز ملی ایران نیز روز جمعه هفته گذشته (13 مردادماه) با حضور تنی چند از مسئولان ایرانی و اکسپو و برخی از سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.
حسین اسفهبدی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار می دارد: خوشبختانه عنایات دولت تدبیر و امید و توفیقاتی که پس از برجام و تعاملاتی که با سایر کشورها داشتیم، سبب شد جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار عنوان کرسی ریاست منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقای این اتحادیه را کسب کند؛ ساختمان اصلی این اتحادیه در امارات عربی متحده بوده و ایران هم به سبب ریاست این انجمن قرار است در این دفتر مستقر شود تا صنعت نمایشگاهی خاورمیانه و آفریقا را گسترش دهد.»
معاون وزیر صنعت می افزاید: برجام سبب رونق بخش نمایشگاهی کشور شده به گونه‌ای که طی این مدت حدود ۴۰۰ برابر افزایش حضور و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی کشورهای خارجی در کشور را داشته‌ایم که رقم بسیار بزرگی است.
همچینی معاون برنامه ریزی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌ وری ایران نیز در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان اینکه آسمان کشورمان و بخش‌های کویری از نور خورشید بسیار مناسب و مطلوبی برخوردار هستند و همین امر اطمینان قابل قبولی را برای سرمایه‌ گذاران ایجاد می‌ کنند، یادآور می شود: برای نمایشگاه اکسپوی 2017 اقدامات مناسبی برای جذب سرمایه در کشور انجام می‌شود و قراردادهای خوبی در این زمینه به صورت بلند مدت در دست اقدام است.
کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند که اکسپوها فرصتی مغتنم برای آشنایی هر چه بیشتر با تکنولوژی های روز دنیا و بهره مندی از توانایی های کشورهای صاحب صنعت در عرصه های گوناگون است و بر همین اساس نیز جمهوری اسلامی ایران نیز در این امر بسیار کوشا بوده و سعی در معرفی توانمندی های خویش دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: نمایشگاه بزرگ اکسپوی قزاقستان محفلی مناسب و ارزشمند برای معرفی و صدور خدمات فنی و مهندسی اندیشمندان و جوانان تحصیلکرده ایرانی به سایر کشورها است.
مجتبی دمیرچی لو با بیان اینکه اکسپو از جمله رویدادهای مهم بین المللی است که تمامی کشورها تلاش می کنند تا دستاوردهایشان را در معرض دید جهانیان قرار دهند، می افزاید: موضوع تخصصی اکسپوی 2017 آستانه که انرژی های نو است، فرصت خوبی برای شرکت های ایرانی بود تا با حضور در قزاقستان علاوه بر آشنایی با طرح های این کشور در زمینه های انرژی نو، قراردادهای تجاری نیز در این راستا منعقد کنند.
وی با تاکید بر اینکه اکسپو به سبب حضور شرکت های بزرگ بین المللی محفلی مطلوبی است تا شرکت های ایرانی شرکای مناسبی را برای جذب فناوری و سرمایه جلب کنند، یادآور می شود: معتقدم با توجه به این که هنوز بیش از یک ماه به اتمام اکسپوی 2017 قزاقستان مانده است؛ باید شرکت های ایرانی تمام تلاششان را بکنند تا از این فرصت برای صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش انرژی های تجدیدپذیر قزاقستان و نیز جذب سرمایه و فناوری از کشورهای دیگر بهره مند شوند.
همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز که در اکسپوی 2017 قزاقستان حضور داشت، معتقد است که این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش انرژی های نو در کشور است.
محمدرضا منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه غرفه جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی امسال بسیار جذاب و دیدنی است و در بحث انرژی های نو که هدف این دوره نیز است؛ توانسته دستاوردهای ایران اسلامی را در معرض دید جهانیان قرار دهد، خاطرنشان می سازد: واقعیت این است که بایستی به سمتی برویم که بیش از وضعیت کنونی به سمت انرژی های طبیعی همچون نور خورشید گام برداریم و از انرژی های فسیلی در جاهای دیگری بهره مند شویم.
هزینه برگزاری این نمایشگاه دومیلیارد یورو برآورد شده است که از محل بودجه دولت قراقستان و شرکت های بین المللی تامین می شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:50 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد