اولویــت اردکانیان منافع ملــی اسـت نــه منطقه ای

تهران- ایرنا- نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد نباید مسائل مربوط به آب و برق را سیاسی و منطقه ای کرد؛ اولویت «رضا اردکانیان» وزیر پیشنهادی نیرو نیز منفافع ملی است.
«حمیدرضا صالحی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نباید به خاطر دلخوش کردن یک نماینده محلی، با آینده تامین آب و انرژی مردم بازی کرد.
وی اطمینان داد اردکانیان مسائل تخصصی را از مباحث سیاسی و منطقه ای تمیز می دهد و گفت: مطمئنم همه زاگرس نشینان و مردم منطقه خوزستان، مخالف استفاده از منابع آب نیستند؛ همه نگرانی های نمایندگان منطقه های حوزه رود «کارون»، برآمده از سیاست های نادرست کلان در گذشته است.
صالحی بر ایجاد ساختارهایی تحت عنوان «نهاد رگولاتوری آب» تاکید کرد و گفت: بخش آب به ساختاری نیاز دارد که سیاستگذاران یک جا بنشینند و فارغ از نگاه سیاسی و منطقه ای، برای مسائل کلان حوزه آب تصمیم بگیرند؛ این نهاد می تواند با حمایت دولت، مجلس و قوه قضاییه شکل بگیرد و به مسائلی از جمله اینکه یک سد در منطقه ای از کشور ساخته شود یا خط لوله آب از نقطه ای به نقطه دیگر کشیده شود یا خیر، تصمیم گیری کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد ایجاد این نهاد باعث می شود اختلاف ها در حوزه آب، کم و کمتر شود و اردکانیان توان ایجاد این نهاد رگولاتوری را دارد.
وی گفت: منابع آب کشور به مدیریت نیاز دارد؛ نمی توانیم بگوییم امروز فقط به سبب خشکسالی در بحران آب قرار گرفته ایم؛ مهمترین دلیل این امر فقدان مدیریت آب است؛ زیرا در بخش آب و استفاده از منابع به شکلی کارآمد نگاه کلان نداریم؛ وقتی اجازه دهیم از چاه های غیرمجاز برداشت شود و ارزش آب را نادیده می انگاریم، نمی توانیم سیاست های کلان آب را به صورت راهبردی جلو ببریم.
صالحی افزود: با شناختی که از اردکانیان وجود دارد، به نظر می رسد وی پس از اخذ رای اعتماد بتواند نگاهی مثبت و راهبردی را در بخش آب تنظیم کند و همه دست اندرکاران حوزه آب و انرژی را به سمتی ببرد که این منابع حفظ شود.
وی اضافه کرد: مطالبه اصلی کشور از سکاندار آتی وزارت نیرو از یک طرف تامین مطمئن انرژی و از طرف دیگر حفظ منابع آب است؛ به گونه ای که همه ذینفعان به رضایت نسبی برسند.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: تا به امروز در زمینه برق و آب، نگاه درستی در کشور وجود نداشته است و همانطور که امروز درباره آب همه حساس شدیم که چرا منابع آب از بین رفته است؛ چرا از چاه های غیرمجاز برداشت می شود؛ چرا سطح آب های زیرزمینی ما کاهش پیدا کرده است و ...، در حوزه برق نیز مقداری کمتر، همین اشتباه ها را داشته ایم.
وی ادامه داد: توقع از وزیر جدید نیرو این است که با استفاده از نگاهی راهبردی بتواند در این مسیر موفق شود؛ وزیر آب و برق نباید درگیر کارهای روزمره شود؛ باید مدیری راهبردی باشد و بتواند برای 20 سال آینده انرژی کشور برنامه ریزی کند؛ باید توانایی کسب فرصت ها را داشته باشد.
«وزیر نیرو باید تیمی قوی و همفکر دور خود جمع کند. آنهایی که در صنعت آب و برق تا امروز مشکلاتی را ایجاد کرده اند، نمی توانند همان مشکلات را برطرف کنند؛ بنابراین وزیر نیرو باید افرادی را با خود همراه کند که تفکرشان با وزیر همراه باشد».
به گفته وی، اردکانیان ویژگی هایی مانند تفکر راهبردی، آشنایی با مسائل فرابخشی در عرصه انرژی، تشخیص مسائل تخصصی از مسائل سیاسی و... را دارد و دارای فهمی کلان و آشنا به مسائل تخصصی است.
به گزارش ایرنا، پس از آنکه مجلس شورای اسلامی در جلسه بیست و نهم مردادماه به «حبیب الله بیطرف» به عنوان گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت نیرو رای اعتماد نداد، رییس جمهوری دوماه بعد، یعنی در بیست و نهم مهرماه، «رضا اردکانیان» را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.
وی که در دوره های ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، مسئولیت هایی همچون قائم مقامی وزیر نیرو، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، معاونت امور آب وزارت نیرو و نیز مدیریت شرکت مدیریت منابع آب ایران را بر عهده داشت، در سالهای اخیر حوزه فعالیت خود را به سطوح بین المللی گسترش داده است.
مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو، مدیر برنامه دهه بین االمللی آب، سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل متحد در اروپا، مدیر انستیتوی مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه سازمان ملل متحد و همچنین عضویت در هیات علمی دانشکده علوم زیست محیطی دانشگاه فنی «درسدن» آلمان از جمله مسوولیت های بین المللی اردکانیان در یک دهه اخیر است.
اردکانیان که دانش آموخته رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف (1362) است و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع آب (1372) و دکتری خود را در زمینه مدیریت منابع آب (1376) از دانشگاه مک مستر کانادا گرفته است‎، اکنون بعد از کسب تخصص و تجربه های ملی و بین المللی، آمده است تا سکان وزارت نیرو را بر عهده بگیر


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 31 شهریور 1403 2:28 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد