اردکانیان در پی تغییر گفتمان صنعت آب و برق

اردکانیان از تغییر گفتمان در خصوص شایسته سالاری با صراحت می‌گوید:منبع محدود ما، منابع انسانی است. وظیفه ما انتخاب شایسته‌ترین هاست. اردکانیان بخوبی می‌داند که به تنهایی و بدون داشتن مدیرانی از جنس خودش نخواهد توانست تغییری در صنعت آب و برق ایجاد نماید. تغییری که وزارت نیرو راکد و منفعل را به وزارتخانه‌ای پویا و اقتصادی تبدیل نماید.
وی در یکی دیگر از سخنانش می‌گوید: «حرف خوب نزده و شعار خوب نداده باقی نمانده، آنچه هست ابراز جدیت و علاقه مندی به برنامه‌هایی است که آغاز کرده اید. « این ادبیات، گفتمانی جدید در حوزه مدیریت مصرف بوده و برخلاف شعار‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی مدیریت مصرفی که نتوانست انتظارات همه را در خصوص اصلاح رویه‌های غلط مصرف آب و برق برآورده نماید، سعی دارد تا به همگان بفهماند صرفا با شعار نمی‌توان فرهنگ سازی کرد و در بلند مدت نیاز به برنامه‌های دیگری دارد. شاید منظور وی این باشد که دیگر دوران شعار‌های تبلیغاتی که با بودجه‌های هنگفتی توسط صدا و سیما و روزنامه‌ها به خورد ملت داده می‌شود گذشته است و باید نگرشی نو در تبلیغات و اطلاع رسانی‌های وزارت نیرو داشت.
اردکانیان در خصوص گران‌تر شدن قیمت برق و آب گفت: نه در سال ۹۷ و نه در هیچ سال دیگری قیمت این حامل‌ها افرایش پیدا نمی‌کند، بلکه گران‌تر شدن برای کالای معنا پیدا می‌کند که قیمت عرضه کالا از قیمت واقعی آن بیشتر باشد در حالی که قیمت این حامل‌ها تا واقعی شدن آن‌ها فاصله زیادی را دارد؛ بنابراین تلاش ما برای کم کردن فاصله تولید و عرضه است که سعی هم می‌شود فشار ناشی از کمک شدن این فاصله تنها به مصرف کننده تحمیل نشود، اما در خصوص نحوه اجرای این برنامه هم صحبتی به میان نیاورد.
این گونه صحبت برای وزیری که کرسی استاد جهانی را داشته است بسیار ... منتظره نبوده، اما نگرانی که وجود دارد این است که وی نتواند تئوریات مطرح شده را در این بازه زمانی در عرصه عمل به منصه ظهور برساند موضوعی که خودش نیز به آن اینطور اشاره کرده است: «ما با مجموعه چالش‌ها و تنگنا‌ها در اداره امور کشور مواجه هستیم؛ از افزایش تقاضا‌ها و منابع محدود زیست محیطی، مالی و... که در مقابله با این چالش‌ها دو منبع محدود داریم، یکی زمان و فرصت است و دیگری منابع انسانی».
تاکید چندباره اردکانیان بر مدیریت تقاضا نیز نشان می‌دهد که وی از محدودیت مالی توسعه و منابع محدود آبی در کشور اگاه بوده و می‌داند که شدت مصرف در کشور نسبت به متوسط جهانی چقدر بالاست لذا به طور ویژه بر مدیریت تقاضا تاکید کرده و بر آن اصرار دارد. وی در این خصوص نیز با ادبیاتی جدید و گفتمانی که نشان از نگاه غیرفنی به مقوله مدیریت دارد می‌گوید: نیازمند بازشدن در‌های پژوهش و فناوری وزارت نیرو در ارتباط با شاخه علوم اجتماعی هستیم.
آنچه که مشخص است این است که حضور اردکانیان در خارج و تجارب موفق دیگر کشور‌ها از وی مدیری با تفکری متفاوت ساخته است. این موضوع هم می تواند مفید بوده و هم می‌تواند چالش زا باشد. گفتمان جدید اردکانیان می‌تواند وجهه این وزارتخانه را در افکار عمومی ترمیم کرده و خدمات رسانی آب و برق را تسهیل نماید. برای صدور این گفتمان نیاز به فردی دارد که بابت ان فراخوان عمومی نیز صادر کرده است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:41 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد