مصرف بی‌رویه و صادرات؛ دو روی سکه بنزین ایران

«پالایشگاه‌های ایران با دوبرابر کردن ظرفیت تولید بنزین طی دهه گذشته، به یکی از مهمترین بازیگران صنعت انرژی تبدیل شده‌اند. با این حال، مصرف بی‌رویه و قاچاق همچنان چالش‌های بزرگی پیش روی کشور قرار می‌دهند. مسئولان صنعت انرژی با ارائه راهکارهایی نوین به دنبال مدیریت بهتر مصرف و افزایش صادرات هستند تا از بحران ناترازی عبور کنند.»

به گزارش روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت و عضو فدراسیون صادرات انرژی، اظهار داشت: مسئولیت ما در حوزه انرژی در واقع تولید توسط شرکت‌های پالایشگاهی کشور است. عموما پالایشگاه‌های کشور از سن بالایی برخوردارند و ساخت آن‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گردد. اگر آمار ۸ سال پیش را با امروز مقایسه کنیم، ظرفیت پالایشگاه‌ها به لحاظ تولید دوبرابر شده است، یعنی از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. بنابراین تولیدات شرکت‌های پالایشی با وجود هر شرایط افزایش یافته است. آمار ۷ سال گذشته نیز نشان می‌دهد که هر سال نسبت به سال قبل، تولید بنزین و گازوئیل سیر صعودی داشته است.
وی تأکید کرد: از ۱۰ سال گذشته تا به امروز، تولیدات بنزین و گازوئیل کشور سیر صعودی داشته است. بنابراین اگر مسئولان اعلام می‌کنند که طی چند سال گذشته جزء صادرکنندگان بنزین بودیم، این یک شعار نبوده بلکه واقعیت است. تولیدات کشور بیشتر از مصرف بوده و مازاد را صادر می‌کردیم.
عاشوری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود روند افزایشی تولید بنزین در کشور دچار ناترازی شدیم، اظهار داشت: مصرف بی‌رویه، قاچاق، ضعف مدیریت، عدم اصلاح ساختار خودروها، و مصرف بیش از حد خودروهای ایرانی از استاندارد جهانی، عوامل ایجاد ناترازی در این حوزه شده‌اندآمارها نشان می‌دهند که میانگین مصرف در کشور ما نسبت به میانگین جهانی ۲۳ درصد بیشتر است، یعنی ما ۲۳ درصد بیشتر از نرم جهانی مصرف می‌کنیم.، اگر از ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین که مصرف می‌کنیم، ۲۳ میلیون لیتر صرفه‌جویی کنیم، این ناترازی از بین خواهد رفت. یعنی در حالی که ۵ میلیون لیتر در روز کسری داریم، با کسر این ۲۳ میلیون لیتر، می‌توانیم روزانه ۱۵ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.
عضو هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی، علت اصلی ناترازی را مصرف بی‌رویه دانست و افزود: دولت می‌تواند اصلاحاتی را در این زمینه انجام دهد. این اصلاحات شامل خروج خودروهای فرسوده از رده و افزایش سهم خودروهای هیبریدی. با ورود خودروهای جدید، می‌توان روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر از مصرف را کاهش داد. در غیراینصورت، شرکت‌های پالایشی هرچقدر هم با تمام توان در سه شیفت کار کنند، ما حداکثر تولید را داریم. بنابراین با همت دولت می‌توانیم این ناترازی را جبران کنیم.
عاشوری به نقش فدراسیون صادرات انرژی اشاره کرد و افزود: در صورت انجام این اصلاحات، فدراسیون صادرات انرژی می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری و ایجاد منبع درآمدی برای بازرگانان، تجار و دولت داشته باشد. اگر این مسائل مدیریت نشوند، ناچاریم که همین روند فعلی را ادامه دهیم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

تشکل‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 05 بهمن 1403 10:02 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد