3وعده اقتصادي براي سال انتخابات

  شب گذشته رييس‌جمهور پس از 5 ماه دوباره به تلويزيون آمد تا در خصوص موارد متعدد داخلي و بين‌المللي پاسخگوي سوالات باشد. حسن روحاني مانند ديگر گفت‌وگوهايش در 3 ساله دولت يازدهم اصل را بر مسائل اقتصادي گذاشت و از ابتدا وارد مساله چالش‌برانگيز اشتغال شد و پس از آن جزئيات رشد اقتصادي 6 ماه و هدف‌گذاري‌ها براي ادامه سال و سال آينده را تبيين كرد.
رييس دولت در چارچوب سخنان اقتصادي خود براي سال 96 كه سال انتخابات رياست‌جمهوري نيز هست، 3 وعده به مردم داد و رسما اعلام كرد كه نرخ تورم تك‌رقمي باقي مي‌ماند، محيط كسب و كار بهبود مي‌يابد و رشد اقتصاد مثبت تداوم پيدا خواهد كرد. مشروح گفت‌وگوي حسن روحاني با تلويزيون را در ادامه مي‌خوانيد...
رييس‌جمهور به عنوان نخستين پرسش، در پاسخ به سوالي در مورد افزايش همزمان نرخ بيكاري و اشتغال و تاثير آن بر اقتصاد خانوار گفت: مساله اشتغال مهم‌ترين مساله كشور است و اهميت ويژه‌اي براي سياست‌گذاران دارد. بيكاري مي‌تواند معضل بزرگي براي جامعه ما باشد چرا كه در بعضي خانواده‌ها يك يا چند بيكار وجود دارد. جواناني كه به‌دليل بيكاري امكانات لازم براي ازدواج ندارند براي جامعه ما حياتي است كه تلاش ويژه مي‌طلبد. يكي از مباحث جلسات اقتصادي از ابتداي دولت موضوع اشتغال بوده كه با توجه به افزايش جمعيت تحصيل‌كردگان كه از 2 ميليون نفر به 5 ميليون نفر افزايش پيدا كرده و سالي 900 هزار نفر از اين افراد به بازار كار وارد مي‌شوند پس نياز جدي به شغل وجود دارد. در سال‌هاي گذشته تراكمي به وجود آمده كه حل آن تدابير ويژه مي‌طلبد. قبل از اين دولت، سالانه 14000 شغل خالص ايجاد شده كه هم كم بوده و هم ثابت است كه جوابگوي واردشدگان به بازار كار نبوده است. ما در 2 سال گذشته آمار مناسبي در خصوص اشتغال داريم به نحوي كه كل شاغلين ما در سال 92، 21 ميليون و 300 هزار نفر بوده كه به‌تدريج در 2 سال گذشته با بهتر شدن شرايط اشتغال، به 23 ميليون نفر افزايش پيدا كرده است. يعني در مدت 2 سال، 1 ميليون و 700 هزار نفر به شاغلين اضافه شده اما در عين حال متقاضيان كار در تابستان يك ركورد ثبت كرده كه به 1 ميليون و 200 هزار نفر رسيده است. از تابستان 94 تا تابستان امسال بيش از 700 هزار شغل اضافه شده كه اين وضعيت در دوره مشابه قبل از آن هم وجود داشته است. اين آمار يك ركورد جهاني نيز هست كه تنها 5 كشور در دنيا توانسته‌اند 600 هزار شغل ايجاد كنند. اما چون افراد بيشتري وارد بازار كار شده‌اند شاهد افزايش نرخ بيكاري بوده‌ايم. به اين معني كه وضعيت اشتغال از نظر نسبي بهبود يافته اما هنوز با تقاضا فاصله داريم.
رييس‌جمهور بقيه قوا و نهادها را هم در بحث اشتغال دخيل دانست و خواستار همكاري بين دستگاهي شد. رييس‌جمهور تاكيد كرد: وقتي ما اصرار داريم كه سرمايه خارجي وارد شود و سرمايه داخلي جذب شود بدليل نياز شديد به ايجاد شغل است. رييس‌جمهور با اشاره به ايجاد 100 هزار شغل در حوزه‌يي سي تي گفت: بايد در اين حوزه‌ها آسانگير باشيم تا سرمايه‌گذاري صورت گيرد و با شبكه‌هاي اجتماعي با سعه‌صدر روبرو شويم. حسن روحاني نياز اقتصاد ايران را رشد پايدار ذكر كرد و گفت بايد در رشد دو مولفه سازگاري با محيط زيست و اشتغال‌آفريني را مورد نظر قرار مي‌دهيم و البته نبايد از تاثير محيط كسب و كار هم گذشت.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:10 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد