گامهاي‌ بلند پیدکو‌ در جهت‌ تحقق‌ اهداف‌ ملي‌

شرکت بین المللی تـوسعه و مهندسی پـارس (هلدینگ پیدکو) با بیش از سه دهه تجربه، به عنوان یک پیمانکارعمومی پیشرو و متعهد در اجرای طرح های کلان زیربنایی در زمینه های مختلف صنایع به خصوص نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و نیرو فعالیت می کند. این شرکت تاکنون این مجموعه پروژه های عظیمی را در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و نیرو در کشور به بهره برداری رسانده است. در رابطه با فعالیت ها و اقدامات این شرکت، گفتگویی را با دکتر سیامک احمدی، معاونت بازرگانی و توسعه اقتصادی شرکت بین المللی توسعه و مهندسی پارس(پیدکو) انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

کمی در مورد فعالیت ها و اقدامات شرکت بین المللی توسعه و مهندسی پارس توضیح دهید؟

شرکت بین المللی تـوسعه و مهندسی پـارس (هلدینگ پیدکو) با بیش از سه دهه تجربه موفق، به عنوان یک پیمانکارعمومی (General contractor) پیشرو و متعهد در اجرای طرح های کلان زیربنایی در زمینه های مختلف صنایع به خصوص نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و نیرو فعالیت می کند. این مجموعه اجرایی، با بهره گیری از پرسنل بومی کارآمد و مجموعه ماشین آلات تخصصی، پروژه های عظیمی را در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و نیرو به بهره برداری رسانده است.

هلدینگ پیدکو ضمن اجـرای بدون وقفه پـروژه ها، همواره هدف متعالی جلب رضایت کارفرمایان و ذی نفعان را از طریق ارتقاء سطح کمی و کیفی پروژه ها مد نظر قرار می دهد.

پیدکو در کارنامه خود احداث پالایشگاه فاز یک پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی را در سال 1383دارد که یکی از افتخارات کشور در دستیابی به استقلال صنعتی است و در حال حاضر انجام خدمات مهندسی، تأمین مواد و تجهیزات ، ساخت، نصب و راه اندازی به صورت  EPC, EPCC)IPC,) صنایع بزرگ در راستای طرح های دانش بنیان، ملی و بین المللی فعالیت اصلی هلدینگ را شامل می شود.

برخی از پروژه هایی که با موفقیت به پایان رسیده اند ساخت سازه های فلزی فاز4و5 میدان گازی پارس جنوبی، ساخت سازه های فلزی پالایشگاه فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی و تولید گاز مایع LPG است. همچنین این شرکت دو پروژه جدید نیز به نام های پروژه ارتقاء سامانه ایمنی و آتش نشانی، ساختمان های عملیاتی و کارگاه مهندسی و سیستم جمع آوری درین انبار نفت ری به روشEPC و عملیات تکمیلی تلمبه خانه امیدیه روش PC را در دست اجرا دارد.

 

شرکت توسعه و مهندسی پارس چه اهداف و موضوعاتی را به طور مشخص دنبال می کند؟

اين‌ شركت‌ با اتكاء به‌ مديريت‌ نوين‌، مديران‌ كارآمد و با تجربه‌ صنعت‌ نفت‌، گاز و پتروشیمی، متخصصين‌ و كارشناسان‌ آشنا به‌ اجراي‌ پروژه‌هاي‌ اين‌ صنعت، گامهاي‌ بلندي‌ را در جهت‌ تحقق‌ اهداف‌ ملي‌ در‌ ايران‌ برداشته‌ است‌ و به جهت انجام هر چه بهتر مأموریت، در راستای برنامه توسعه ششم اقتصادی و سند چشم انداز توسعه 1404 و در قالب برنامه آمایش سرزمینی رسالت سنگینی را بر دوش گرفته است که افزایش سهم و ارتقای جایگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی درسطح منطقه و جهان یکی از اهداف کلان آن است و با تکیه بر تجربیات ارزشمند کسب شده، به منظور دستیابی به چشم انداز شرکت و تأمین انتظارات و خواسته های ذینفعان، سیستم مدیریت کیفیتISO9001-2008   و مدیـریت بهداشت، ایمنی، مـحیط زیست HSE-MS را مستقر کرده است .

 

شرکت پیدکو و شرکت هایی با زمینه فعالیت مشابه، با چه مشکلات و چالش هایی مواجه هستند؟

یکی از مشکلات پیمانکاران صنعت  نفت و گاز وجود  کارفرمایی قدرتمند و انحصاری به نام دولت است که ناچارند بخش عمده ای از وقت و انرژی خود را صرف عبور از دیوارهای بلند بوروکراسی، پیچ و خم مناقصه های غیرشفاف، وقت گیر و در نهایت صرف تلاش های طولانی مدت برای دریافت مطالباتشان کنند.

 از دیگر مشکلات این حوزه رقابت پیمانکاران در ارائه قیمت بر اساس پارامترهای غیرصحیح و با انگیزه دستیابی به پیمان و برنده شدن در مناقصات و  عدم ارائه دلایل شفاف و روشن از طرف کارفرما مبنی بر عدم صلاحیت پیمانکار در مناقصات خصوصاً مباحث بررسی فنی و ارزیابی کیفی است. همچنین می توان به عدم همراهی و مساعدت لازم موسسات و نهادهای مالی و پولی با پیمانکاران و عدم تعریف مناسب و شناخته شده MC و ترسیم شفاف تفاوت ها با دستگاه نظارت و ایجاد سردرگمی در شرح وظایف و اختیارات آنها در اداره پروژه ها و ارتباط با پیمانکاران و وجود تضاد منافع بین MC و پیمانکار اشاره کرد.  

با توجه به آنچه که اشاره کردید از دولت چه انتظاراتی برای رفع مشکلات و معضلات پیش روی خود دارید؟

انتظار ما این است در راستای توانمندسازی نیروهای داخلی ، اتکا به توان ملی و مشارکت شرکای صاحب دانش و توانمند بین المللی به جهت هرچه بهتر شدن امور و تسریع در اجرای پروژه ها مواردی مد نظر قرار بگیرد.  تعریف هر چه دقیق و شفاف MC با پیمانکاران، ایجاد تسهیلات و حمایت از پیمانکاران داخلی و اصلاح نگاه اداری و مجموعه کارفرمایی و بازتعریف عنوان پیمانکار به عنوان بازوهای اجرایی و به ثمر رساننده تفکرات و ایده ها، حمایت دولت به جهت ارتقاء کیفی و کمی توان پیمانکاران برای حضور و دستیابی بازارهای بین المللی با عنایت به تجارب، سوابق و دانش فنی کارشناسان ایرانی در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و تسهیل و روان سازی چرخه ارتباط، حضور و تأمین نیازهای تخصصی و تجهیزاتی توسط شرکتهای معتبر بین المللی از جمله این موارد است.  


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403 2:28 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد