چرا برای فاینانس پروژه ها، مناقصه برگزار نمی کنیم؟

فریال مستوفی رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار وب سایت خبری گفت: من در صحبت هایم همیشه اشاره کردم و هم چنان بر این مسئله تاکید دارم که برای جذب سرمایه گذار خارجی باید شرایط سرمایه گذاری در کشور را امن کنیم. سرمایه گذار با حرف و حدیث، سرمایه اش را به کشور نمی آورد. باید شرایط امنیت سرمایه گذاری را در واقعیت و عمل فراهم کرد و ما هنوز اقدامی برای این امن کردن فضا نکردیم.

مستوفی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های خارجی از طریق فاینانس همکاری تجاری با ایران را شروع کردند و فاینانس با جذب سرمایه خارجی متفاوت است. فاینانس به قول معروف بدهی است که ما دوباره باید آن را پس بدهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه دولت اعلام می کند که در ارتباط با شرکای خارجی قصد فاینانس ندارند اما ما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، مجبور به این کار هستیم گفت: در مورد فاینانس یک سوال وجود دارد. ما تفاهم نامه های بسیاری با شرکت های خارجی امضا کردیم که اگر منجر به سرمایه گذاری خارجی شود، بسیار عالی است. پروژه هایی هم داریم که خیلی از آن ها با سرمایه گذاری مستقیم انجام نخواهد شد و از طریق فاینانس تامین می شود و ما دوباره مقروض خواهیم شد.اگر قرار به تامین منابع از طریق فاینانس است، لزومی به کار با یک شرکت بخصوص نیست و ما می توانیم مناقصه برگزار کنیم. در شرایط فعلی که تحریم ها لغو شده، کشورهای بسیاری آمادگی فاینانس کردن را دارند پس بهتر است برای رسیدن به شرایط بهتر رقابت ایجاد کنیم نه اینکه اصرار به کار با یک شرکت خاص داشته باشیم و شرایط آن ها بپذیریم.

مستوفی گفت: در مورد خرید هواپیما تفاهم نامه با یک شرکت خاص امضا کردیم. در این مورد خاص با توجه به اجاره به تملیک هواپیما و فرسودگی شدید ناوگان هوایی ایران، ارزیابی من مثبت است اما در زمینه های دیگر که ضرورت های این چنینی نداریم،می توانیم از فرصت مناقصه برای فاینانس پروژه ها استفاده کنیم.

عضو کمسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: برآورد می کنند که 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم. اگر ما در سال 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم، آیا این ظرفیت را داریم که آن را ظرف یک سال در بخش های مختلف اقتصاد هزینه کنیم؟ به نظر من برآوردهایی که در جذب سرمایه خارجی می شود عملیاتی نیست. در واقع جذب سرمایه خارجی بدون فراهم کردن پیش نیازهای لازم، باعث هزینه برای اقتصاد خواهد شد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 11:06 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد