وزارت نفت بر طبل جهانی شدن قیمتها می کوبد

کارشناس سازمان برنامه و بودجه گفت: وزارت نفت بیشتر برنامه ریزی های خود را در جهت افزایش درآمد مجموعه خود طراحی می کند و بر طبل جهانی شدن قیمت ها در داخل می کوبد.
برنامه «صبح و گفتگو» با موضوع راهکارهای اصلاح ساختار بودجه ای در ارتباط تلفنی با محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و همت قلیزاده کارشناس سازمان برنامه و بودجه از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.
خدابخشی در برنامه «صبح و گفتگو» درخصوص سه راهکار پیش بینی شده برای اصلاح ساختاری بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه در جلسه روز یکشنبه صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. مطالب مورد بحث در مجلس محرمانه نبود و توسط سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات منتشر شده است.
وی با اشاره به اینکه موضوع فروش نفت مهم ترین بحث مجلس در اصلاح ساختار بودجه بود، افزود: منابع بودجه عمومی کشور از سه روش فروش نفت خام و میعانات گازی، مالیات و فروش اوراق و واگذاری ها تأمین می شود که نیازمند اصلاحات است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در شرایطی که روابط ایران با برخی کشورهای منطقه و آمریکا تغییر کرده از مبحث نفت به عنوان یک اهرم علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می شود بنابراین کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به این منبع ضروری است.
خدابخشی با بیان اینکه چهار محور اصلاحات ساختاری بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه تبیین شده متذکر شد: اعتقاد بخش هایی از دولت به عدم امکان انجام اصلاحات ساختاری بودجه آسیب زننده است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: برخی از اصلاحات باید به صورت فوری انجام شود و برای برخی از موارد دیگر نیز باید برنامه ریزی میان مدت انجام داد.
همچنین در ادامه «صبح و گفتگو»، قلیزاده بودجه را اصلی ترین حلقه ارتباطی بین حاکمیت و مردم دانست و گفت: بخش عمده ای از مسائل بودجه ای ما انباشت ناکارآمدی هایی است که در سنوات طولانی صورت گرفته و وابستگی بودجه به درآمد نفتی نیز به قبل از انقلاب برمی گردد.
کارشناس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه بودجه باید به سطح افکار عمومی کشیده و شفاف سازی شود افزود: بودجه مسئله محرمانه ای ندارد و همه باید از آن خبر داشته باشند.
وی با اشاره به راهکارهای بلندمدت اصلاح ساختار بودجه ای یادآور شد: این راهکارها در چهار محور تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کالا، درآمدزایی پایدار و ثبات سازی اقتصاد کلان طراحی شده اند.
قلیزاده مهم ترین گره بودجه بندی را مربوط به مبحث نفت دانست و گفت: فرمول های زیادی در سالهای مختلف اجرایی شده است. ۱۴,۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات و فروش هر بشکه فراورده نفتی متعلق به شرکت ملی نفت و ۸۵,۵ درصد هم متعلق به دولت است و این رابطه درصدی، اخلال عظیمی در نظام اقتصادی ایران ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این رابطه مالی علاوه بر خدشه دار کردن رابطه نفت با توسعه، مسائل بودجه ای شرکت ملی نفت را نیز دچار معضلات و ابهام کرده است.
کارشناس سازمان برنامه و بودجه، نحوه تعیین درصد درآمد نفتی را عامل رویکرد درآمدزایی وزارت نفت در برنامه های ریزی دانست و گفت: وزارت نفت بیشتر برنامه ریزی های خود را در جهت افزایش درآمد مجموعه خود طراحی می کند و لذا از این روست که پیوسته بر طبل جهانی شدن قیمت ها در داخل می کوبد.
قلیزاده شفافیت بودجه را اولین عامل در کارایی بودجه مطرح کرد و گفت: تا زمانی که بودجه شفاف سازی نشود پاسخگویی، مطالبه و تحلیل و برنامه ریزی اقتصادی به درستی انجام نخواهد شد.
کارشناس سازمان برنامه و بودجه در خاتمه متذکر شد: مقام معظم رهبری تنها به اصلاح ساختار بودجه ای دولت تاکید نکردند بلکه نظر ایشان به بحث اصلاح ساختار بودجه کشور است.
http://radiogoftogoo.ir/


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:21 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد