"نفسِ" بخش خصوصی در روزهای کرونایی

اغلب بخش خصوصی کشور در روزهای سخت به کمک مردمانش آمده است، چه در زمان بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و چه حالا که به قول اعضای آن بحرانی فراتر از دامنه جغرافیایی کشور را درگیر خود کرده است.

«مسئولیت اجتماعی» واژه‌ای است که آنها اقداماتشان را ذیل آن تعریف می‌کنند و خود را موظف می‌دانند که در این روزها در کنار مردم برای مبارزه با کووید ۱۹ قدم بردارند.

کمپین «نفس» یکی از جاهایی است که فعالیت‌های بخش خصوصی برای بحران کرونا در آن متمرکز شده تهیه کانکس استراحت برای کادر درمان، تهیه تجهیزاتی مانند ونتیلاتور و پمپ اکسیژن برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خرید عمده اقلام ضروری کادر درمان از خارج از کشور، ضدعفونی کردن معابر در برخی از شهرها، تلاش برای باز نگه داشتن مرزها و احصای مشکلات و خسران‌ کسب‌وکارهای بخشی از فعالیت‌های این کمپین بوده است. 

«فرزین فردیس»، دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کمپین نفس درباره سهم بخش خصوصی در مبارزه با کرونا به خبرنگار اقتصادی ایرنا می‌گوید: دامنه همه گیری کرونا در کشور گسترده و عمیق است و نمی‌توان این مساله را به جغرافیای خاصی از جامعه منحصر کرد. بسیاری از بلایای طبیعی قبلی در کشور محدود به جغرافیای مشخص مانند چند استان و برخی اقشار بود، اما این مساله تمام مردم کشور و نهادهای جامعه را درگیر کرده و به همین دلیل در کنار مراعات تمام افراد و اقدامات دولت، بخش خصوصی نیز بواسطه دغدغه‌های ملی و میهنی باید کنار بقیه قرار گرفته و نقش خود را ایفا کند

او نیروی انسانی را مهم‌ترین دارایی هر بنگاه دانسته و معتقد است پیش از هر چیزی بنگاه‌ها و اصناف باید در راستای آگاه‌سازی اعضای محیط کاری خود تلاش کنند.

فردیس مرحله دوم را تبدیل کردن شرایط کار به کمترین میزان تردد و مراجعه فیزیکی به محل کار دانست و توضیح داد: بسیاری از فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها فرایندهای کاری را به شکلی بازنگری کردند که کمترین میزان نیاز به حضور تیم‌های کاری باشد و از این طریق به شیوع کمتر و جلوگیری از پخش آلودگی کمک کند.

او درباره سومین وظیفه بخش خصوصی گفت: بسیاری از فعالان بخش خصوصی در راستای مسئولیت اجتماعی خود سعی کردند مشارکت اقشار مختلف را در مبارزه با همه گیری کرونا درگیر کنند. بدین ترتیب بعضی شرکت‌ها از منابع مالی خود برای تهیه کمک به بخش‌های نیازمند جامعه یا اولویت‌های درمانی اختصاص دادند؛ بعضی شرکتها از محصولات و کالاهای خودشان به این امر تخصیص دادند و بعضی‌ها خدمات و فعالیت‌هایشان را با قیمت‌های ویژه یا رایگان به مردم عرضه می‌کنند تا دسترسی به آن خدمات راحت‌تر باشد یا افراد بی‌بضاعت بتوانند از آنها استفاده کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شکل‌گیری کمپین نفس ادامه داد: با هماهنگی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور سعی کردیم مجموعه فعالیته‌ای بنگاهه‌های اقتصادی را تجمیع کنیم، چرا که در این حالت با نیروی اهرمی مشخصی کارهای بزرگتری انجام می‌شود. وقتی کمک‌های مالی کنار هم قرار می‌گیرد برای هدف بزرگتر مذاکره بهتری انجام می‌شود و حتی در صورت نیاز به چانه‌زنی با طرف‌های خارجی، کل بهای تمام شده کاهش یابد تا میزان بیشتری از محصول را تهیه کنیم.

به گفته فردیس صدها شرکت و ده‌ها اتاق بازرگانی به این کمپین پیوسته‌اند و تمام کمک‌ها تحویل نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت شده تا آن را به مراکز تخصیص و تحویل دهند.

چه کارهایی انجام شده است؟

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کمپین نفس درباره فعالیت‌های انجام شده به ایرنا توضیح داد: چند طرح در این کمپین تعریف شده که برخی از آنها به نتیجه رسیده است. از آنجا که ظرفیت تولید گان سراسری کادر درمان در داخل کشور پایین و از طرف دیگر قیمت تمام شده واردات آن بالا بود، با کمک اتحادیه تولید و صادرات پوشاک کشور و  همچنین تامین کنندگان پارچه‌های مخصوص لباس‌های کادر درمان توانستیم پروسه‌ای ایجاد کنیم که روزانه هفت هزار دست لباس حفاظتی سرتاسری برای پوشش کامل بدن کادر درمان تولید می‌شود.

به گفته او این لباس‌ها هر یک روز یک بار برای استریل‌سازی به سازمان انرژی اتمی داده شده و سپس به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود.

فردیس با بیان اینکه بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک کشور کمک کرده و بخشی از کارها را رایگان و بخشی را با قیمت پایین‌تر انجام می‌دهند، افزود: قسمت اول پارچه‌های مورد نیاز از کمک فعالان بازرگانی انجام شده و برنامه ریزی شده تا تولیدهای سری بعد از طریق واردات تامین شود.

راه‌اندازی کلینیک نفس 

او با اشاره به کلینیک نفس توضیح داد: پروژه کلینیک نفس با همکاری شهرداری منطقه ۵ و بیمارستان ابن سینا  از سه‌شنبه گذشته آغاز شده و روز چهارشنبه افتتاح می‌شود. بسیاری از تجهیزات داخل کلینیک را شرکت‌های ساختمانی و تاسیسات و شرکتهای پزشکی به صورت رایگان تامین و به کمپین هدیه کردند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در این کلینیک روزانه حدود ۳۰۰ نفر از مراجعین را که دچار بیماری‌های حاد تنفسی و مشکوک یا مبتلا به کرونا ویروس هستند، پوشش داده می‌شود. کادر درمانی آن نیز از بیمارستان ابن سینا تامین می‌شود و برنامه حضور پزشکان در آن مشخص است.

او با اشاره به طرح بعدی یعنی تامین چند صد هزار ماسک مخصوص کادر درمان، عینک‌های مخصوص و برخی تجهیزات درمانی خاص آی سی یو ادامه داد: این اقلام با منابع تجمیع شده از خارج کشور تامین شده و در حال حمل به کشور است. امیدواریم بتوانیم پیش از سال آنها را ترخیص کرده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

فردیس با بیان اینکه چند ده دستگاه ونتیلاتور نیز تهیه شده، افزود: این دستگاه‌ها از موجودی شرکت‌های تجهیزات پزشکی تهیه و به بیمارستان‌های در اولویت وزارت بهداشت همچون گرگان، لرستان، هرمزگان، گیلان، قم، اصفهان و کاشان ارائه شده است.  


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 08 اردیبهشت 1403 9:41 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد