موفقیت بلند پایه ایجاد و حفظ مزیت رقابتی است

هاب انرژی: شرکت بلند پایه با بیش از ربع قرن فعالیت، جزو معدود شرکت هایی است که تجارب منحصر به فردی در انجام انواع پروژه ها دارد و با انجام بیش از 50 پروژه، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکار عمومی دارای 6 رتبه یک از سازمان مدیریت و برنامه ریزی با استفاده از انواع مدل های شناخته شده قراردادی در ایران و منطقه شناخته شده است. طراحی و ساخت برج میلاد که بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند دنیا است را می توان از شاخص ترین اقدامات این شرکت دانست. در رابطه با اقدامات و فعالیت های این شرکت گفتگویی را با بهروز نوری خواجوی، رییس هیئت مدیره شرکت بلندپایه انجام داده ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.

شرکت بلندپایه تاکنون چه فعالیت ها و اقدامات شاخصی را انجام داده است؟

شرکت بلند پایه با بیش از ربع قرن فعالیت، جزو معدود شرکت هایی است که تجارب منحصر به فردی در انجام انواع پروژه ها با بکارگیری توان تخصصی داخلی و خارجی دارد و با انجام بیش از 50 پروژه، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکار عمومی (General Contractor) دارای 6 رتبه یک از سازمان مدیریت و برنامه ریزی با استفاده از انواع مدل های شناخته شده قراردادی در ایران و منطقه شناخته شده است.

اگر بخواهیم نگاهی به خلاصه کارنامه 25 سال فعالیت شرکت بلند پایه داشته باشیم، مشارکت در طراحی و ساخت حدود 7500 مگاوات نیروگاه در ایران، طرح و ساخت 21 کیلومتر انواع تونل زیر زمینی برای مترو، طرح و ساخت یک هزار و 800 مترطول پل، طرح و ساخت بیش از 700 هزار متر مربع ساختمان، طرح و ساخت 15 هزار تن روز ظرفیت کارخانه سیمان در ایران، طرح و ساخت حدود 600 میلیون لیتر مخزن سوخت در کشور و طرح و احداث پارکینگ های طبقاتی با ظرفیت کل 4 هزار و 500 خودرو از شاخص ترین این فعالیت ها است.

شرکت بلندپایه تاکنون چه رکوردهایی را برجا گذاشته است؟

طراحی و ساخت برج میلاد به ارتفاع 435 متر که بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند دنیا است، طراحی و ساختپل لالی خوزستان به طول 500 متر که طولانی ترین پل کابلی ایران است، طراحی و ساخت 15 برج خنک کننده نیروگاهی با استفاده از قالب لغزنده، ساخت نیروگاه بیستون کرمانشاه به ارتفاع 153 متر که بلندترین برج خنک کننده در ایران است و طراحی و ساخت حدود نیمی از طولانی ترین خط متروی ایران یعنی خط 3 متروی تهران برخی از رکوردهای این شرکت است.

همچنین طراحی و ساخت رستوران گردان برج میلاد به قطر 60 متر که بزرگترین رستوران گردان دنیا است، طراحی و ساخت بزرگترین سازه راس دنیا  به مساحت 12 هزار متر مربع و به قطر 60 متر، ساخت بلندترین مناره های کشورهای اسلامی منطقه یعنی مصلای تهران به ارتفاع 143 متر، سنگین ترین بالابری سنگین به مرتفع ترین نقطه یعنی 700 تن سازه به صورت یکپارچه به ارتفاع 280 متر  و انجام اولین پروژه مترو در ایران به روش EPC+F در خطوط 3 و 4 متروی تهران از دیگر رکوردهای این شرکت است.

شرکت بلندپایه برای آینده چه برنامه ها و پروژه هایی را اجرایی خواهد کرد؟

پروژه هایی که در آینده اجرایی خواهد شد، شامل پروژه های حوزه مترو با منابع داخلی و یا منابع کشور های عضو ECA ، ورود به پروژه های آب و فاضلاب، مشارکت در حوزه بیمارستان سازی به روش های مختلف تامین مالی از جمله فاینانس خارجی یا تهاتری، پروژه های آب شیرین کن و غیره خواهد بود.   

B.khajavi2 

شرکت تحت مدیریت شما و شرکت هایی با زمینه فعالیت مشابه با چه مشکلات و چالش هایی مواجه هستند؟

عدم اجرای کامل و درست قوانین حمایت از تولید داخل در کشور، وجود قوانین دست و پاگیر و غیر حمایتی از بخش خصوصی، انباشت بدهی های دستگاههای اجرایی به شرکت های پیمانکاری و عدم انجام به موقع تعهدات از طرف آنها از یک طرف و جرایم سنگین مالیاتی و تامین اجتماعی ناشی از تاخیر در پرداخت وجوه مربوطه از طرف دیگر، مشکلات نقل و انتقال پول از خارج به ایران و افزایش ریسک و هزینه های مالی، عدم وجود ارتباط بانک های بزرگ دنیا به بانک های ایرانی ناشی از تحریم های باقی مانده و  وجود روش های سنتی و ناکارآمد نظام فنی اجرایی در کشور از عمده مشکلات موجود است.

برای رفع مشکلات و معضلاتی که برشمردید، چه انتظاراتی از دولت دارید؟

افزایش میزان صدور تضامین بازپرداخت (ساورین گارانتی) برای استفاده از خطوط فاینانس برای امکان انجام طیفی از زیر ساخت ضروری کشور، ارائه تسهیلات بانکی به بهره پایین برای حمایت از شرکت های پیمانکاری برای امکان تحمل کسری منابع مالی ناشی از تاخیر در پرداخت کارفرمایان، ایجاد زنجیره ارزش ( نظیر کشور های اروپایی و آسیایی ) در تعریف پروژه های خارج از کشور و پوشش ریسک خدمات فنی و مهندسی فراتر از خدمات فعلی صندوق ضمانت صادرات و بازنگری در شیوه اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده و قوانین حاکمیتی در وصول مالیات از پیشرفت تدریجی به تحقق یافته از جمله انتظاراتی است که از دولت داریم.

با سلام
همیشه از افتخارات مهندس خواجوی صحبت شده ولی یکبار جایی نگفتند که این آقا چهار سال است که مطالبات پیمانکاران را پرداخت نکرده و امثال بنده به دلیل عدم مدیریت مجموعه ایشان به روز سیاه نشستیم.شما قضاوت کنید آیا سیصد میلیون بعد از چهار سال ارزشی دارد؟تازه اگر پرداخت شود.
[ پاسخ ]

قانون برنامه بودجه نسخه برداري شده از غرب است . اين قانون براي تسلط سرمايه داري فرسوده تنظيم شده است. با اين قانون و نظام فني اجراي و قانون مناقصات كه همه چشم بسته از ديگران تبعيت شده جوابگوي نياز كشور ما نيست.
جايگاه جهاد سازندگي در قانون بايد ديده شود ان شاءالله
[ پاسخ ]


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 07 اردیبهشت 1403 10:32 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد