مشکلاتی که مانع رقابت پذیری می شود

 

روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی: بنا به اعلام سازمان توسعه تجارت، در سال گذشته 7/98 درصد از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق بوده است. این در حالی است که فعالان حوزه صادرات انرژی و خدمات فنی و مهندسی معتقدند که هرچند ایران در عرصه خدمات فنی و مهندسی قابلیت رقابت با سایر کشورها را دارد، اما در داخل کشورمان مشکلاتی مانند هزینه های بالای تولید و پرهزینه بودن صادرات وجود دارد که مانع از تحقق این موضوع می شود.

در همین رابطه فعالان این حوزه بر این باورند که اگر پشتیبانی های سیاسی دولت قوی تر و وسیع تر شود، قطعا در آینده کشورمان جایگاه بهتری در صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق خواهد داشت. در عین حال عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای صادراتی و واقعی شدن قیمت ارز موضوعاتی است که می تواند موجب شود کشورمان در صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق رتبه های بالایی را رقم بزند. در گفتگو با تعدادی از فعالان حوزه انرژی صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق و جایگاه رقابت پذیری ایران در این عرصه مورد بررسی قرار گرفته است.

پشتیبانی دولت متضمن توسعه صادرات است

سیامک دولتشاهی، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با بیان اینکه در پاسخ به این سوال که کشورمان در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق چقدر قابلیت رقابت با کشورهای پیشرو در این حوزه را دارد، گفت: ایران اگر در حوزه خدمات فنی و مهندسی صنعت آب در منطقه اول نباشد، دوم است و از نظر تکنولوژی مخازن، سد و آبیاری پیشرو است و در عین حال هیچ مشکلی برای ساخت این تجهیزات در آفریقا و آسیای میانه نداریم. در عین حال توجیه اقتصادی و فنی هم وجود دارد که در پروژه های خارج از کشور مشارکت کنیم.

وی در مورد این موضوع که ایران تا چه اندازه می تواند در این حوزه رقبای خارجی را کنار بزند و وارد رقابت شود، اظهار داشت: در صورتی که بسترهای لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم شود، قطعا می توانیم این کار را انجام دهیم، البته نه به صورت صد درصد اما در صنعت برق می توانیم تا 75 درصد تولیدات کشور را صادر کنیم. در مورد خدمات فنی و مهندسی صنعت آب هم غیر از تجهیزات سدها و توربین ها که باز هم بخشی از آن را می توان در کشور تولید کرد، می توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم. ولی مسئله اصلی راهیابی و گرفتن پروژه در سایر کشورها است.

دولتشاهی در مورد بسترهای لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق گفت: فراهم شدن ارتباطات بانکی و امکانات دولتی مانند جوایز صادراتی و پشتیبانی های سیاسی از جمله موضوعاتی است که باید در اختیار صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قرار بگیرد. اگر این زمینه ها فراهم شود، قطعا می توانیم موفقیت بیشتری در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در مورد ضرورت های پشتیبانی سیاسی دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی هم گفت: این موضوع بستگی به سیاست کلی کشور و ارتباطات ما با سایر کشورها دارد. ما در چند سال گذشته در بعضی کشورها که ارتباطات سیاسی قوی تری داشتیم، توانستیم نزدیک به چند میلیارد دلار پروژه را با موفقیت انجام دهیم.

دولتشاهی عنوان کرد: طبیعتا این ارتباطات باید گسترش پیدا کند و نباید محدود به چند کشور شود. اگر این پشتیبانی های سیاسی قوی تر و وسیع تر شود، قطعا در آینده جایگاه بهتری در صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق خواهیم داشت.

می توانیم رتبه های بالاتری در صادرات داشته باشیم

در همین رابطهحمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی هم در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به اندازه ای پیشرفت کرده ایم که بتوانیم رقبای خارجی را کنار بزنیم، گفت: در حال حاضر شرکت های ایرانی با کشورهایی که دارای پروژه های نفت و گاز و برق به ویژه پروژه های برق هستند، رقابت می کنند و می توانند حدودا 25 درصد زیر قیمت در مناقصات برنده شوند. اگر بستر و حمایت های لازم از شرکت های ایرانی از طرف دولت فراهم شود، قطعا به دلیل اینکه قیمت تمام شده شرکت های ایرانی پایین تر است و نیروی انسانی ارزان تری دارد، می توانند در مناقصات برنده شوند.

وی در ادامه افزود: اینها مزیت هایی است که موجب می شود امروزه در بازارهای منطقه شرکت های ایرانی برتری داشته باشند و بتوانند بازارهای بیشتری را تصاحب کنند. اما موانعی بر سر راه صادرات وجود دارد که موجب می شود اگر شرکت ها بخواهند با کالاهای ایرانی در مناقصات شرکت کنند، عملا از رقابت عقب بیفتند و مزایایی را که دارند از دست بدهند.

صالحی در پاسخ به این سوال که چه موانعی موجب عقب افتادن شرکت های ایرانی از رقابت می شود، اظهار داشت: یک مانع موضوع مالیات بر ارزش افزوده است. امروز در بازارهای رقابتی مالیات ها نباید نقشی در قیمت تمام شده کالا برای صادرات داشته باشند اما در کشور ما هنوز مالیات بر ارزش افزوده آیتم مهمی است و دریافت می شود و هر چند که 9 درصد است ولی شرکت های ایرانی را 20 درصد از رقابت در بازارهای منطقه عقب می اندازد و این موجب می شود مزیت ها و بازارها را از دست بدهند.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی در ادامه افزود: اگر واقعا بستر لازم به واسطه حمایت دولت و دیپلماسی اقتصادی در گرفتن پروژه ها مهیا شود، مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای صادراتی دریافت نشود و قیمت ارز هم واقعی شود، می توانیم در صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق رتبه های بالایی را رقم بزنیم و کسب درآمد و ارز آوری برای کشور داشته باشیم.

صالحی در مورد این موضوع که سازمان ها و شرکت های داخلی تا چه اندازه تمایل به استفاده از خدمات فنی و مهندسی ساخت داخلی دارند، عنوان کرد: معمولا خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به دلیل ارزان بودن از داخل تامین می شود. ممکن است کالاها به دلایلی مورد استفاده و استقبال کارفرمایان قرار نگیرند و آنها کالاهای خارجی را ترجیح بدهند، بنابراین باید کاری کنیم که کارفرماها به سمت کالاهای خارجی نروند و این هم برمی گردد به اینکه فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی نهادینه شود و از طرفی باید مزیت هایی بگذاریم که خریداران به سمت خدمات فنی و مهندسی تولید داخل بروند و این کار صرفا با شعار محقق نمی شود.

مشکلات داخلی مانع از رقابت پذیری است

در همین رابطه علی قانع، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان برق با بیان اینکه کشورمان در زمینه تکنیک و تولید خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق مشکل چندانی ندارد، گفت: اما موانع داخلی از جمله هزینه های بالای تولید و پرهزینه بودن صادرات موجب می شود در رقابت با شرکت های خارجی در خارج از ایران شرایط خوبی نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: دلیل دیگر این موضوع مسائل سیاسی است به گونه ای که هیچ گونه حمایت سیاسی از شرکت ها در خارج از مرزهای کشور نمی شود و این در حالی است که رقبای ما با حمایت های مالی و سیاسی قابل توجهی در رقابت ها وارد می شوند و این یکی از معضلات اساسی ما است. این در حالی است که سطح کار و تولیدات داخلی و سطح طراحی و مهندسی ما در حدی است که می توانیم بیش از ارقام سال های گذشته هم صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق داشته باشیم ولی آنچه مانع این موضوع است هزینه های بالای تولید داخل و عدم حمایت سیاسی در سایر کشورهاست.

قانع با تاکید بر اینکه اگر این مسائل و مشکلات برطرف شود، قطعا شرایط بسیار بهتری فراهم خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع کمک بسیاری به خروج از رکود خواهد کرد و کارخانه های کشورمان مشغول فعالیت خواهند شد و ما خواهیم توانست آن موتور محرک را راه بیندازیم و بنابراین این موضوع بسیار مهم است اما شرایط چندان مساعد نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان برق با انتقاد از این موضوع که در کشورمان شرکت های داخلی خیلی مورد حمایت قرار نمی گیرند، گفت: این در حالی است که در تمام دنیا شرکت هایی که می خواهند کار صادراتی انجام بدهند، جوایز صادراتی می گیرند و دولت ها به این شرکت ها کمک می کنند تا بتوانند در کشورهای مقصد شرایط خوبی را داشته باشند، اما متاسفانه ما هیچ کدام از اینها را به صورت دقیق و سیستماتیک نداریم.

قانع در ادامه افزود: از سوی دیگر هجوم شرکت های خارجی هم خیلی در این موضوع تاثیرگذار است. به عنوان مثال شرکت های ترکیه ای با شرایط بسیار بهتری می توانند در مناقصات شرکت کنند، اما شرکت های ایرانی چنین شرایطی ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان ها و شرکت های داخلی تمایل به استفاده از خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق تولید داخل را دارند یا اینکه تمایل به واردات دارند، اذعان داشت: در پروژه های خارج از ایران گاهی اوقات، شرکت ها از تولیدات سایر کشورها استفاده می کنند به این دلیل که این تولیدات با قیمت پایین تری به دست آنها می رسد. البته این قطعی نیست و نمی توانیم بگوییم در مورد تمام پروژه ها این اتفاق می افتد ولی گاهی اوقات این اتفاق رخ می دهد.

قانع در پایان اظهار داشت: بنابراین ما باید سیستمی را پیاده کنیم که تولیدات داخل هزینه های بالاسری سنگینی نداشته باشد زیرا این یکی از مواردی است که باعث تضعیف شرکت های صادراتی کشورمان می شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 4:06 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد