مخالفت بخش خصوصی با صادرات برق توسط وزارت نفت

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز،‌ در خصوص صحبت‌های مطرح شده برای صادرات برق ارزان و ورود وزارت نفت به این حوزه، عنوان کرد: تا امروز شاهد حضور وزارت نفت در عرصه صادرات برق نبوده‌ایم و حتی وزارت نیرو برای انجام فعالیت‌های صادراتی در حوزه برق،‌ مجوزهای لازم را به بخش خصوصی نمی‌داد. 

وی ادامه داد: بخش خصوصی در این اختلاف‌نظرهای پیش آمده میان دو وزارتخانه، با وزارت نیرو موافق است چرا که معتقد است که برق و صادرات آن می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و بسیاری از کشورهای همسایه به برق ایران نیاز دارند. در عین حال، مراودات برقی میان ایران و کشورهای دیگر می‌تواند یک رابطه مناسب در حوزه دیپلماسی ایجاد کند.

صالحی عنوان کرد: در این میان شاهد هستیم که وزارت نفت به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و مازاد بودن چیزی در حدود 100 میلیون مترمکعب گاز تولیدی، به فکر تبدیل گاز به برق و صادرات آن افتاده است. در این میان، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به دلیل رقابتی که وزارت نفت قصد دارد در حوزه صادرات گاز با بخش خصوصی داشته باشد، موافق این کار نیست. در حقیقت بخش خصوصی با ورود مستقل دولت به حوزه صادرات و کنار گذاشتن بخش خصوصی موافق نیست. 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران عنوان کرد: دولت چه در حوزه صادرات گاز و چه در حوزه صادرات برق نباید مستقل وارد شود. بلکه باید در کنار بخش خصوصی اقدام به این کار کند تا بتواند کشور را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند.

وی معتقد است که در صورت مستقل عمل کردن وزارت نفت در این رابطه،‌ احتمال ایجاد اختلاف‌های قیمتی در حوزه صادرات برق بیشتر می‌شود و ممکن است برخی رقبای ایران از این تنوع ارقام سوء‌استفاده کنند و قیمت برق ایران را ارزان کنند. 

صالحی تاکید کرد: در صورتی که دولت در کنار بخش خصوصی اقدام به صادرات برق کند، این مشکلات ایجاد نمی‌شود. تجربه تلخی که در حوزه صادرات سیمان در مرز کشور اتفاق افتاد و قیمت‌ها را از 80 به 40 دلار رساند،‌ نباید در حوزه برق تکرار شود. وی در عین حال پیشنهاد کرد که یک رگولاتوری حاکمیتی در حوزه انرژی ایجاد شود تا جوابگوی همه این مسائل باشد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 30 فروردین 1403 4:45 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد