قیمـت‌گـذاری دسـتوری، مانع سرمایـه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق

نائب رئیس هیات مدیره فدراسیون صادارت انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق رو به کاهش است چرا که سرمایه گذاری در این صنعت به علت قیمت گذاری دستوری برای سرمایه ‎گذار توجیه اقتصادی نداشته و او از بازگشت سرمایه و سود خود اطمینان ندارد.
پیام باقری، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در گفتگو با اتاق ایران گفت: مدیریت برق در کشور باید در هر دو طرف عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد. طرف عرضه نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه احداث نیروگاه‌های جدید، بهینه‌سازی مصرف، کاهش تلفات و جایگزین کردن تجهیزات نو با فرسوده است. در طرف تقاضا نیز، مصرف باید مدیریت شود که این مدیریت به معنای کم کردن مصرف نیست بلکه حرکت به سمت کاهش شدت انرژی است به این معنی که نقاط استفاده در مصرف باید به گونه ای تغییر کند که بتوان به سمت تولید مولد حرکت کرد.
وی افزود: امروز که شدت انرژی در کشور بالاست امکان مدیریت وجود ندارد و آثار این موضوع نیز بر دوش صنایع است که به علت ناترازی، با قطعی برق مواجه هستند و این قطعی تبعات منفی بسیاری دارد.
رئیس هیات مدیره سندیکا اظهار کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق رو به کاهش است چرا که سرمایه گذاری در این صنعت به علت قیمت گذاری دستوری برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی نداشته و او از بازگشت سرمایه و سود خود اطمینان ندارد.
یاقری تصریح کرد: اقتصاد صنعت برق باید به سمت اقتصاد آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی و قیمت‌گذاری واقعی حرکت کند، تکلیف این موضوع باید روشن شود که آیا برق کالاست یا همچنان به عنوان خدمتی است که از طرف دولت در اختیار آحاد جامعه قرار می گیرد؟ اگر برق همچنان به عنوان خدمت در نظر گرفته شود، بدون اینکه آثار جبرانی عواملی که در پشت صحنه تولید برق و رساندن آن به دست مصرف‌کننده قرار دارند، وضعیت صنعت برق با همین روال موجود پیش خواهد رفت.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 30 فروردین 1403 1:43 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد