فرصت طلایی برای تشکل ها

رییس اتاق بازرگانی تهران در همایش «هم‌اندیشی تشکل‌ها، اتاق تهران و مجلس» تاکید کرد که با تغییر دولت، یک فرصت طلایی در اختیار تشکل‌های اقتصادی قرار گرفته است. او گفت: دولت چهاردهم اعلام کرده که در رفتارها و تصمیم‌گیری‌های خود قصــــد همفکری جدی و عملیاتی با ذی نفعان و به‌خصوص نهادهای تخصصــــــی مانند اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی را دارد به همین دلیل باید از این امکان نهایت بهره را برد و زمینه را برای نهادینه سازی گفتمان بخش خصوصی فراهم ساخت. او البته از از گفت‌وگوی اتاق بازرگانی با اتاق‌های تعاون و اصناف برای ورود به بدنه حاکمیت سخن گفت. به باور محمود نجفی عرب باید تشکل‌ها، اتاق‌ها و در مجموع بخش‌خصوصی به بدنه حاکمیت ورود کنند تا بتوانند راه توسعه را باز کنند.

منظومه‌ای از موانع توسعه در ایران
اتاق بازرگانی تهران همایشی با عنوان «هم‌اندیشی تشکل‌ها، اتاق تهران و مجلس» روز گذشته برگزار کرد.
درابتدای این همایش، محمود نجفی عرب، رییس اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی اتاق تهران گفت: اقتصاد ایران شرایط حساس و پیچیده‌ای را سپری می‌کند. او ادامه داد: اگر در این موقعیت پیچیده دولت چهاردهم در کوتاه‌مدت به موفقیت‌های قابل لمس دست پیدا نکند، به‌طور حتم با واکنش‌های عمومی مانند بازگشت ناامیدی به جامعه مواجه می‌شود. البته که در همین شرایط تمام اصحاب اقتصاد ایران باید به کمک دولت بیایند و هرکدام سنگی را از مقابل پای اقتصاد کشور بردارند.
نجفی عرب افزود: دولت چهاردهم باید با نگاهی دقیق، سنجیده و برآمده از نگاه کارشناسی در چارچوب شعار سال و در همراهی با اصحاب فعالان اقتصادی قدم‌هایی موثر در جهت رفع نیازهای واقعی اقتصاد ملی بردارد و از مسائل حاشیه‌ای و فرعی دوری کند. موضوعاتی مانند «انواع ناترازی‌ها در بخش انرژی مسائل نظام یارانه‌ای، بحران نظام بانکی، مساله استهلاک سرمایه قواعد دست و پاگیر و گاهی بازدارنده نظامات مالیاتی، بیمه‌ای و تامین اجتماعی » همگی منظومه‌ای ساخته که مانع از توسعه و پیشرفت اقتصــاد ایران شده است. بخشی از مشکلات در این بخش‌ها حاصل تحریم‌های بین المللی و بخشی دیگر محصول ناکارآمدی‌های داخلی است.
براساس اظهارات رییس اتاق تهران، در مورد هرکدام از این دو گزاره باید راهبردهای دقیق و کارآمد پیش گرفته شود. ناکارایی داخلی می‌تواند با استفاده از توان نخبگان و ایجاد حس اطمینان در میان جامعه ذی‌نفعان حل و فصل شود و موضوعات بین المللی هم با خردمندی نظام تصمیم سازی کشور به ساحل نجات برسد.
او تاکید کرد: استفاده از مکانیزم دیپلماسی فرصت محور و عزتمند و استفاده از توان کشورهای همسایه در مسیر حل چالش‌های ناشی از تحریم‌ها به عنوان یک راهبرد پیش روی دولت قرار دارد.
نجفی عرب همچنین با اشاره به وجود تشکل‌های قوی در ایران گفت: جای تأسف اینکه گاهی دولت‌ها به این پتانسیل عظیم بی توجهی کرده و به سادگی از مشورت با تشکل‌ها اقتصادی یا فعالان اقتصادی پرهیز می‌کنند این نگاهی مذموم است که باید با کمک جامعه اقتصادی کشور و بازسازی فرهنگی برای همیشه در ذهن مدیران کشور حذف شود.

فرصت طلایی برای تشکل‌های اقتصادی
به گفته او تشکل‌ها باید با تعریف دقیق و کاربردی از خدمات خود به سمت توسعه عضویت هرچه بیشتر پیش بروند به‌طوری که یک تشکل، اقتصادی نماینده تمام افکار و جریان‌های فکری و اقتصادی حاضر در آن عرصه باشد. در واقع تقویت عضویت به افزایش قدرت و دامنه نفوذ تشکل‌ها کمک می‌کند .
نجفی عرب توضیح داد: هر نهادی برای جذب مخاطب نیازمند تنوع در ارائه خدمات است و تشکل‌ها نیز باید بتوانند با تعریف خدمات جدید و کاربردی نیازهای عمومی فعالان اقتصادی را برآورده سازند. ضمن آنکه دامنه ارائه خدمات نیز همزمان با تنوع آن باید بسط پیدا کند و از فراگیری بالای برخوردار شود. به‌طور حتم یکی از ویژگی‌های مهم یک تشکل اقتصادی پویا، میتواند مساله شناسی باشد. به‌طوری که مسائل اصلی را از فرعی تشخیص و برای آنها راهکار ارائه دهد دیگر اقدام مهم تشکل‌ها باید توجه به موضوع پژوهش، نوآوری و آینده نگری باشد.
او افزود: این سه مولفه می‌تواند تشکل را صاحب گفتمان مستند و کاربردی سازد. اساسا بدون توجه به عنصر پژوهش و اظهارنظر مستند گفتمان تشکلی در کشور پیش نمی‌رود و مورد توجه مدیران و تصمیم گیران قرار نمی‌گیرد. توانمندسازی و افزایش ظرفیت نیز دیگر اقدامی است که در هر تشکل می‌تواند به عنوان یک اصل مورد توجه قرار بگیرد.
نجفی عرب معتقد است، اکنون با توجه به تغییر در دولت یک فرصت طلایی در اختیار تشکل‌های اقتصادی قرار گرفته است. دولت چهاردهم اعلام کرده که در رفتارها و تصمیم‌گیری‌های خود قصــــد همفکری جدی و عملیاتی با ذی نفعان و به خصوص نهادهای تخصصــــــی مانند اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی را دارد به همین دلیل باید از این امکان نهایت بهره را برد و زمینه را برای نهادینه سازی گفتمان بخش خصوصی فراهم ساخت.
او افزود: همفکری و همدلی میان تشکل‌ها و به خصوص روابط کارآمد و کاربردی میان تشکل‌ها و نهاد اتاق بازرگانی می‌تواند به تحقق این اهداف کمک رساند امید آنکه با همراهی تشکل‌ها و تمامی فعالان اقتصادی زمینه‌های توسعه اقتصاد ملی فراهم آید.
نجفی عرب تاکید کرد: امروز هر کدام از تشکل‌های اقتصادی می‌توانند سفیران بخش خصوصی برای توسط نگاه اقتصاد مردم محور باشند. امیدوارم که همگی برای تحقق چنین هدفی نهایت تلاش خود را به کار بگیریم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 29 شهریور 1403 8:44 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد