فرصت بزرگ پالایشگاه‌ها برای جذب نقدینگی

حمیدرضا صالحی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بر توان پالایشگاه‌ها در خصوص جذب نقدینگی سرگردان جامعه تاکید کرد و گفت: اکنون ما در مقطعی هستیم که قرار است اجرای پروژه‌های پتروپالایشگاهی با سرمایه مردمی اجرایی شود. این مساله از سوی وزارت نفت ابلاغ شده که در حدود ششصد هزار میلیارد تومان و با خوراک تقریبی ۲ میلیون بشکه نفت برآورد شده است.
او ادامه داد: اگر می‌خواهیم سراغ سرمایه‌های مردمی برویم باید از کارها و تصمیمات فعلی فاصله بگیریم. تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس امنیت اقتصادی کنند تا در مقابل سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، امیدوار بوده و اعتماد کافی داشته باشند.
به گفته صالحی این روند باید جایگزین کانال‌های مالی سابق شود. پول‌های سرگردان و نقدینگی موجود می‌توانند جذب این بازارها شوند.
وی افزود: باید قدم‌هایی برداشته شود که اعتماد مردم هم افزایش یابد و باید این سرمایه‌گذاری‌ها جذاب باشند.
صالحی افزود: تخصیص ویژه خوراک برای پالایشگاه‌ها می‌تواند یک مزیت محسوب شود که در این نوع موارد باید سراغ مشوق‌های خوراک رفت. به همین جهت و در این زمینه باید رتبه‌بندی‌های خاصی صورت بگیرد.
به گفته وی شرکت‌هایی که برای تامین سرمایه وارد بازار می‌شوند، نقش بسیار مهمی دارند. آنها به عنوان واسطه می‌توانند دست به سرمایه‌گذاری بزنند. به هرحال، هم از طریق اوراق و هم از طریق بازار سرمایه می‌توان اقدامات خاصی در این خصوص انجام داد.
وی ادامه داد: پرداخت سود تضمینی از جمله امکاناتی است که می‌تواند مردم را تشویق کند تا در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند لذا دولت نیز در حد امکان باید امتیازاتی را قائل شود.
صالحی در ادامه گفت: اگر پالایشگاه‌ها در قالب طرح توجیه اقتصادی اجرایی شوند مشخصا پتانسیل خوبی خواهند داشت.
به گفته وی چارچوب‌های موجود در وزارت نفت در این خصوص باید بازتعریف شوند. باید نگاه اقتصادی در این خصوص وجود داشته باشد. نگاه قدیمی باعث شده قیمت نهایی سرمایه‌گذاری افزایش یابد و حضور برای سرمایه‌گذار بصرفه نباشد.
صالحی گفت: ما نیاز به تغییر نگاه داریم تا سرمایه‌گذار سرمایه خود را در حیطه پالایشگاه‌ها به کار بگیرد. در این صورت شاهد جذب سرمایه در بخش پالایشگاه خواهیم بود.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خصوص واگذاری سهام پالایشگاه‌هایی که در آینده قرار است در بورس عرضه شوند گفت: پالایشگاه‌ها باید از دست دولت خارج شوند. این تصمیم درستی است که دولت در خصوص آن مبادرت ورزیده است. ولی باید توجه کنیم که آیا این پالایشگاه به دست اهلش می‌رسد یا خیر.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی اهالی این صنعت باید در پالایشگاه‌ها نقش واقعی داشته باشند. نقش مدیریت و مالکیت را نباید فراموش کنیم. باید تصمیمی اتخاذ شود که انسان‌های شایسته و دارای اهلیت و مدیریت وارد عرصه شوند. مساله مدیریت و مالکیت دو موضوع جدا از هم هستند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 31 فروردین 1403 12:43 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد