واردات بی رویه معضل جدی شده است/ دولت به جای کارفرمایی نظارت کند

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه واردات بی رویه به معضل عجیب و غریبی تبدیل شده است، گفت: این مشکل متوجه یک دولت نیست، بلکه مربوط به ساختار اقتصادی و برنامه‌های گذشته است و راه چاره هم این است که دولت از کارفرمایی جدا شود و به نظارت بپردازد.

مهدی اسپندیاری در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مساله واردات بی رویه و قاچاق به گونه ای در آمده است که حتی مقام معظم رهبری در مورد واردات، حساسیت نشان داده‌اند و این موضوع را مطرح کرده اند که نباید واردات و قاچاق به شکل بی‌رویه انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در کشورمان این قدرت و توانایی وجود دارد که بخش اعظمی از وارداتی که به کشور انجام می‌شود را خودمان تولید کنیم، گفت: در تولید مزایای بسیار زیادی وجود دارد که جلوگیری از بیکاری و به کارگیری نیروهای جوان و کارآمد از جمله آنهاست.

اسپندیاری در ادامه افزود: وظیفه دولت این است که نظارت‌های لازم را انجام دهد و سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بانک ها را به کار بگیرد و با کمک هایی که در زمینه‌های مالی و اقتصادی و کارشناسی انجام می‌دهد، سطح کیفیت کارخانه‌ها را افزایش دهد تا به همان نسبت سطح کیفیت تولیدات آنها بالا برود و از واردات جلوگیری به‌عمل بیاید.

وی با اشاره به اینکه دولت نظارت کمی را بر واردات دارد، عنوان کرد: هر چه بیشتر واردات انجام ‌شود، میزان تورم افزایش پیدا می‌کند، میزان بیکاری بالاتر می‌رود و امنیت اجتماعی کاهش می‌یابد.

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه کاهش میزان واردات به معنای افزایش میزان صادرات است، اظهار داشت: بروز توانمندی‌های داخلی، تحقق اقتصاد مقاومتی، ورود ارز به کشور و کاهش میزان تورم جزء مزایای کم کردن میزان واردات و افزایش میزان صادرات است که متأسفانه در کشورمان بهای چندانی به این موضوع داده نمی شود.

وی در ادامه افزود: بخش زیادی از کارخانه‌ها تعطیل یا در حال تعطیل شدن است و عدم توجه به این موضوع سبب شده است که روز به روز تعداد بیشتری از کارخانه‌ها تعطیل شوند.

اسپندیاری با بیان اینکه واردات بی رویه و تعطیلی کارخانه ها به دلیل عملکرد دولت های گذشته و ساختار اقتصادی است، گفت: به عنوان مثال زمانی ایران بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده کفش در منطقه بود و صادرات بسیار خوبی را در این زمینه داشت، اما کفش های بی‌کیفیت را از کشورهای اطراف وارد کشورمان کردند و این موضوع موجب تعطیلی کارخانه ها شد.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این مشکل دولت باید از کارفرمایی جدا شود و به نظارت بپردازد، گفت: در واقع دولت باید یک ناظر باشند، در حالی که یک کارفرما است و از این موضوع هراس دارد که منافع خود را از دست بدهد و بنابراین دست به حرکاتی می زند که بازتاب آن صدها کارخانه و واحد تولیدی و جامعه را دربرمی گیرد. 


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 30 فروردین 1403 6:05 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد