طراحان فریز نفتی به دنبال محدود کردن ایران هستند

 

هاب انرژی: از زمانی که طرح فریز نفتی توسط عربستان و چند کشور عربی دیگر مطرح شد این موضوع قوت گرفت که عربستان قصد دارد با طرح ایده فریز کردن تولید نفت ایران را از سوی اعضای دیگر اوپک تحت فشار قرار دهد تا روند افزایش تولید و بازگشت به بازار کشورمان را متوقف کند. در همین حال ایران هم از همان ابتدا موضع خود را در مورد این طرح اعلام و عنوان کرد که به آن نمی پیوندد. اما فعالان حوزه انرژی و برخی از کارشناسان معتقدند که خطرناک بودن قرار گرفتن ایران در مدار رشد و توسعه اکتشاف و استخراج و تولید نفت برای آینده اوپک موجب شد کشورهای متحد عربی حوزه خلیج فارس و در رأس آن عربستان طرح فریز نفتی را مطرح کنند، بنابراین تا قبل از اینکه هدف گذاری دستیابی به تولید نفت به میزان پیش از تحریم ها محقق نشده است، به مصلحت منافع ملی کشورمان نیست که اقدام به فریز نفتی کنیم.

در عین حال فعالان حوزه انرژی معتقدند حتی اگر خیلی خوشبین باشیم که طرح فریز نفتی نمی تواند فرصت ها را از ایران بگیرد، اما باز هم باید کشورمان لابی های خود را با کشورهایی که هم راستا با اهداف توسعه و افزایش درآمدهای ایران هستند، انجام دهد. در این گزارش طرح فریز نفتی و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده است.

عربستان به دنبال تحریم منطقه ای ایران است

در همین رابطه حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه کشورهای عربی و از جمله عربستان از دیرباز از رقبای ایران بودند، گفت: این کشورها از فرصت تحریم ها که کشورمان نتوانست نفت خود را به اندازه ای که سهمیه داشت بفروشد، استفاده کردند و البته در مقاطعی اشتباهاتی از طرف نمایندگان ایران هم انجام شد. به عنوان مثال ایران در مقطعی با افزایش سهمیه اوپک موافقت کرد، در صورتی که در اوج تحریم ها بودیم و این امکان وجود نداشت که حتی یک بشکه نفت بیشتر را به فروش برسانیم.

وی در ادامه افزود: در آن زمان کشوری مانند عربستان بیشترین بهره را از تحریم ایران برد و در حال حاضر که تحریم ها پایان یافته و امکان بازگشت ایران به بازار نفت با سهمیه واقعی و استفاده از درآمدهای ارزی برای ایجاد زیرساخت ها و جبران عقب ماندگی ها وجود دارد، آنها در حال وارد آوردن فشار به کشورمان هستند.

صالحی با تاکید بر اینکه به دنبال نجات یافتن ایران از تحریم ها کشورهایی مانند عربستان به دنبال تحریم های منطقه ای ما هستند، اظهار داشت: از همین رو فکر می کنم باید به هر طریقی که شده از ظرفیت هایی که پس از برجام به وجود آمده استفاده کنیم و میزان تولید نفت را افزایش دهیم و درآمد ارزی برای کشور حاصل کنیم.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این درآمدها نباید صرف هزینه های جاری کشور شود و باید در جهت سرمایه گذاری مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: برای تحقق این موضوع باید این راه را به درستی برویم، مشتریان خود را با رایزنی حفظ کنیم و درآمدهای کشور را بالا ببریم تا پروژه های عمرانی و توسعه ای و زیرساختی را برای اشتغال بیشتر اجرا کنیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که  اگر طرح فریز نفتی بدون ایران اجرایی شود، تأثیر آن بر قیمت و بازار نفت چه خواهد بود، گفت: اگر این طرح عملیاتی شود که احتمال آن کم است می تواند اندکی در بازارهای بین المللی مؤثر باشد. البته ما باید از ظرفیت خودمان استفاده کنیم که مغلوب نشویم و از فرصت هایی که داریم استفاده کنیم و اجازه ندهیم این فرصت ها تبدیل به تهدید شوند.

وی در ادامه افزود: حتی اگر خیلی خوشبین باشیم که طرح فریز نفتی نمی تواند موفق باشد و فرصت ها را از ایران بگیرد، اما باز هم باید لابی های خودمان را با کشورهایی که هم راستا با اهداف توسعه و افزایش درآمدهای ایران هستند، انجام دهیم تا این کار به سمتی باشد که منافع ایران تأمین شود.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی خاطرنشان کرد: به این دلیل که امروز در دنیا استفاده از نفت برای مصارف انرژی کم شده و سوخت های جدیدی جایگزین شده اند و رویکرد جدید دنیا به سمت استفاده از انرژی های نو و پاک است، تأثیر بازی هایی که در گذشته کشورهای نفت خیز می توانستند با استفاده از آن به ایران فشار بیاورند، در آینده کمرنگ خواهد شد. در آن شرایط بیشتر نقش بازاریابی و یافتن بازارهای جدید برای ایران مطرح خواهد بود و حرکات کشورهای عربی حتی از طریق فریز نفتی چندان اثری نخواهد داشت.

ایران الزامی به پذیرفتن فریز نفتی ندارد

رضا پدیدار، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران هم با اشاره به اینکه طرح فریز با نقشه کشور عربستان و توسط گروه کشورهای جی سی سی یا همان کشورهای متحد عربی حوزه خلیج فارس شامل عربستان، کویت، امارات و قطر مطرح شده است، گفت: کشورهای مذکور این بحث را پیش کشیدند که با توجه به لغو تحریم های ایران و اینکه کشورمان در مدار رشد و توسعه اکتشاف و استخراج و تولید نفت قرار گرفته، این موضوع می تواند برای آینده اوپک خطرناک باشد.

وی در ادامه افزود: در واقع این خطر از این جهت مطرح است که افزایش تولید نفت ایران موجب می شود عرضه نفت افزایش پیدا کند و همزمان موجب کاهش قیمت ها می شود. مسئله دیگر این است که مشتریان سنتی ایران که پالایشگاه های آنها از نظر بهره وری تولید با نفت خام ایران سنخیت دارد، بیشتر تمایل به خرید نفت ایران پیدا کنند که همین طور هم شد و این مشتریان سنتی به میزان بیشتری از ایران نفت تهیه کردند. می توان گفت در مجموع این نگرانی ها موجب ارائه طرح فریز نفتی از سوی عربستان شد.

پدیدار عنوان کرد: البته ایران در گام اول این موضوع را عنوان کرد که در طرح فریز نفتی شرکت نمی کند و صحبت وزیر نفت در مورد این موضوع که ایران طی چند سال اخیر که در تحریم به سر می برد، از سهمیه واقعی خودش در سهمیه گروهی اوپک دور مانده و این سهم را کشورهایی مانند عربستان، کویت و امارات پر کردند، کاملاً کارشناسی و به جا است. به هر حال ایران اعلام کرد که طرح فریز نفتی بسیار ناعادلانه است.

وی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تبعات و هزینه های مادی و معنوی را به ایران تحمیل می کند و چه پیامدهایی می تواند داشته باشد، گفت: هیچ تبعات منفی ای ندارد، به این علت که در حال حاضر ما برای نفتی که تولید می کنیم، مشتری داریم و مشتریان ما از قبل تعریف شده هستند. این در حالی است که در سال جاری میلادی برنامه ما این است که روند تولید خود را به حدود 4میلیون بشکه در روز برسانیم و میزان تولید نفت خام حداقل 2/2میلیون بشکه باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: آخرین موضوعی که ایران مطرح کرده این است که در اجلاس الجزایر شرکت می کند اما ضوابطی را که برای تعیین سقف تولید و توقف تولید برای ایران باشد، نمی پذیرد. البته کشور روسیه هم به دفاع از ایران پرداخته و رسماً اعلام کرده از اینکه ایران در این اجلاس شرکت می کند، خوشحال است، اما ایران الزامی ندارد که طرح فریز نفتی را بپذیرد. ایران هم قطعاً این موضوع را نخواهد پذیرفت.

اهداف سیاسی در پشت این ماجرا است

در همین ارتباط حسن مرادی، کارشناس حقوقی انرژی نیز با اشاره به اینکه فریز نفتی طرحی است که ابتدا توسط نوچه های عربستان مطرح شد و کویت و سایر کشورها مقرر کردند که تولید نفت را فریز کنند و این موضوع را به سایر کشورهای غیر اوپک تعمیم دهند، گفت: این در حالی است که ما در وضعیت بحرانی پس از تحریم ها هستیم و حقی از ما ضایع شده و ما باید به این حق برسیم.

وی اضافه کرد: بنابراین مسئولان کشورمان در مقابل این حرکات ایستادند و اعلام کردند که نمی توانند در طرح فریز نفتی شرکت کنند، اما زمانی که این کشورها موفق نبودند و نتوانستند قدم جدی بردارند، عربستان هم به کمک آمد و این موضوع را عنوان کرد که به طرح فریز نفتی می پیوندد.

مرادی با بیان اینکه با توجه به نفوذی که عربستان دارد، می تواند سر موضع خود بایستد و تأثیرگذار هم باشد، اظهار داشت: اما در مورد این موضوع که ما هم به طرح فریز نفتی بپیوندیم، کشورمان در شرایط خاص پس از تحریم است و هدف مان رسیدن به جایگاه قبل از تحریم ها است، بنابراین طرح فریز نفتی را نپذیرفته ایم و نمی توانیم به این جرگه بپیوندیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای مطرح کننده فریز نفتی به دنبال آن هستند که ایران را محدود کنند ولی حرف ما حق است و آن این است که از حقوق واقعی خودمان محروم شده ایم و باید به آن نقطه برسیم. پس از آنکه به سقف تولید رسیدیم، سپس می توانیم در مورد این موضوعات تصمیم گیری کنیم.

این کارشناس حقوقی انرژی در پاسخ به این سوال که اگر ایران با گذاشتن شروطی موضوع فریز نفتی را بپذیرد، چه هزینه هایی را به کشورمان تحمیل می کند، گفت: تا قبل از اینکه به هدف گذاری رسیدن به شرایط پیش از تحریم ها در مورد تولید نفت نرسیده ایم، به نفع منافع ملی کشورمان نیست که اقدام به فریز نفتی کنیم.

مرادی با تاکید بر اینکه تا زمانی که میزان تولید نفت به 3 میلیون بشکه نرسیده است، نباید اجرای فریز نفتی را در دستور کار قرار دهیم، عنوان کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که فریز نفتی بدون حضور ایران اجرایی شود، احتمالا کاهش قیمت ها خیلی معنایی نخواهد یافت و روند قیمت ها افزایشی خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که کشورهای عربی چه اهداف دیگری را از طرح فریز نفتی دنبال می کنند، گفت: بالطبع اهداف سیاسی در پشت این ماجرا است و این کشورها هدف سیاسی انزوای ایران را دنبال و این گونه عنوان می کنند که اگر فریز نفتی اجرا نمی شود یا ناقص اجرا می شود، ایران مقصر است و کاهش قیمت نفت متوجه ایران است.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403 2:34 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد