صدور خدمات فنی و مهندسی بهترین و یک ضرورت برای بقای دولت ها می باشد

جلسه اعضاء هیئت مدیره فدراسیون با آقای دکتر انصاری ( معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ) در روز شنبه 03/06/97 ساعت 10:00 در دفتر ایشان برگزار شد و موارد مطروحه زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

مهندس محمد پارسا :
با توجه به تحریم های قبل این بار پیش بینی بهتری از تحریم جدید قاعدتاً باید داشته باشیم. در برخی پروژه ها در کشورهای هدف به دلیل عدم حمایت های مسئولین و از جمله بانک ها شرکت های ایرانی با مشکلات به بقای خود در پروژه ها مواجه بوده و هستند.
در خصوص تحریم ها پیشنهاد می شود در کشورهایی که منابع مالی وجود دارد و امکان ورود آن به کشور نمی باشد. مبلغ ارزی آن در کشور مبدأ به پیمانکاران جهت احداث نیروگاه اختصاص داده شود و در کشور صندوق توسعه صادرات که شرکت مذکور فاینانس نموده دریافت شود. در واقع با این روش ما در راستای درآمد صادراتی پایدار حرکت می کنیم.
درآمد صادراتی پایدار می تواند به این نحو اجرا شود که هر کجا دولت جهت فروش نفت و ورود آن به کشور دچار مشکل شد، در آن کشورها پروژه صادراتی پایدار تعریف کنیم یا اینکه نفت و یا بخشی از مسئولیت های فروش نفت شرکت های ایرانی به عهده بگیرند و به جای اینکه پول را به کشور بازگردانیم در همان کشور جهت ساخت نیروگاه ولی در قالب صندوق توسعه صادرات که پول حاصل از نفت سوق داده شود به صندوق توسعه صادرات، اگر در طول دوران ریاست جمهوری 6 ساله آمریکا اقدامی صورت نگیرد جهت مبارزه با تحریم پول های ما در کشورهای مختلف عملاً قفل شده و غیر قابل استفاده می باشد.
با این روش پیشنهادی درآمدها تبدیل به پالایشگاه ، نیروگاه و یا مواردی که برای ما درآمد ایجاد میکند صرف شده و ظرف چند سال تبدیل به پروژه کنیم، البته این موضوع را باید طبق ستاد تدابیر ویژه مطرح و پیگیری کرد.
در بحث خدمات فنی و مهندسی بحث آب و برق شرکت های ما توانایی تجهیزات( 95% تولیدات داخلی ) و ارائه آن را دارند .

مهندس حمید رضا صالحی :
در ابتدا آقای مهندس صالحی از آقای انصاری ضمن تقدیر و تشکر از ایشان جهت معرفی آقای کوزه چی در همایش دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات غیر نفتی، گزارشی از کارهای انجام شده و در دست اقدام ، معرفی اعضاء فدراسیون مطالبی را مطرح نمودند.
در خصوص بحث اعتماد مسئولین جهت احداث پالایشگاه می تواند سرمایه های ایران در کشورهای خارجی را جزو سرمایه بانک مرکزی می باشد، سرمایه را به بانک توسعه صادرات ارائه دهد جزو سرمایه بانک توسعه قرار بگیرد و بانک مذکور که خود یک بانک دولتی می باشد پس از دریافت، بانک توسعه این پول را به عنوان LOND می دهد به کشور هدف و پیمانکاران ایرانی در غالب یک مناقصه پروژه را انجام می دهند. به عنوان مثال پروژه ای در کشور ارمنستان که 77% آن را بانک توسعه صادرات وام داده است. ما می توانیم پولهای خارج کشور را در بانک مرکزی سرخط موضوع تشکیل و در ردیف سرمایه خارجی قرار دهیم و پس از آن به عنوان سرمایه بانک توسعه صادرات قرار داد. با توجه به سرعت زیاد گسترش قطب های عمده در بازارهای جهانی ، در هر عرصه ای که پایگاه های حضور و تسلط بر بازار از دست داده شود، باز پس گیری آنها بسیار دشوار و در موارد ناممکن خواهد بود.
صدور خدمات فنی و مهندسی به عنوان بخش مهمی از صادرات غیر نفتی کشور که به دلیل ایجاد ارزش افزوده قابل توجه آن می توان نام مهمترین بخش را به آن داد . جهت رشد و بقای خدمات فنی و مهندسی بایستی سرمایه گذاری ها را در کشورهای دیگر بیشتر کنیم و فدراسیون به عنوان یکی از متولیان این امر در بخش خصوصی و اتاق بازرگانی موضوع را دنبال و به عنوام مطالبه به سمت جلو حرکت و از مسئولان پیگیر می شود
در ادامه صحبت مواردی که فدراسیون پیگیر و در دستور کار خود دارد عبارتند از:
1-بحث تبدیل ایران به هاب انرژی که یکی از اهداف اصلی فدراسیون می باشد.
2-بحث کلیدور شمال به جنوب
3-در حال اجرا شدن برق ارمنستان و برق رسانی کشور پاکستان تا نوار مرزی
4-تأمین گاز کشورهای همسایه و پس از آن به اروپا و همچنین بحث گاز که بایستی به عنوان پروتکل آن اجراء شود.
5-احداث خط زیر دریایی
6-در نظر گرفتن هاب بانکی در کشورهای هدف جهت صدور خدمات فنی و مهندسی
7-اعزام هیأتهایی در کشورهای هدف جهت صدور خدمات فنی و مهندسی
8-عضویت ایران در بانک توسعه مثل کشورهای آفریقایی – هند ( EFTB ) که ایران عضویت افتخاری داشته باشد.

مهندس پیام باقری :
بیشتر مشکلات در حوزه فنی و مهندسی به بانک ها مربوط می شود ، با توجه به اینکه منابع رسوب شده کشور در بازارها بسیار بالا می باشد مستلزم راهکار جامعی می باشد تا این منابع به صورت درست و اصولی استفاده گردد.
ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی در بهترین حالت در سنوات گذشته 4 میلیارد دلار بوده اما در سال گذشته کاهش چشمگیر در حدود 800 میلیون دلار داشته است . صادرات خدمات فنی و مهندسی عمدتاً در سالهای گذشته در حوزه برق اتفاق افتاده بعنوان نمونه درسال 94، حدود 2.5 م دلار صدور خدمات فنی و مهندسی داشتیم که بیش از 98% آن در حوزه محقق شده است که این موضوع حکایت از این دارد یک مزیت رقابتی جدی کشور در بخش انرژی بویژه برق می باشد.
ارزش افزوده ایجاد شده صادرات ما در حوزه برق 8 برابر متوسط صنعت است. بنابراین توجه به ظرفیت های داخلی در این حوزه حائز اهمیت است. در سال گذشته کشورهای همسایه 300 میلیارد دلار واردات داشتند که سهم جمهوری اسلامی ایران در این بخش حدود 5/13 میلیارد دلار بوده، در واقع کمتر از 5% تقاضای کشورهای همسایه را در حوزه صادرات پوشش دادیم که این ادعا خود بیانگر این است که اگر بتوانیم به کشورهای همسایه بخش صدور خدمات فنی و مهندسی را تقویت کنیم گام بزرگی برداشته ایم.
ما بایستی به کشورهای منطقه وصل شویم و از فرصت ها درست استفاده کنیم. به عنوان مثال درمقابل بدهی گاز و برق به کشور ترکمنستان می توانیم صدور خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات صنعت برق و یا نفت را به این کشورتوسعه دهیم، اینها فرصت هایی می باشند که اگر توجه ویژه ای به آن نشود از دست می رودند و دیپلماسی صادراتی نقش تعیین کننده ای در تحقق این اهداف خواهد داشت.

دکتر انصاری ( معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ) :
صدور خدمات فنی و مهندسی بهترین و تنها راه ابزار برای بقای دولت ها می باشد. خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت در کشور می باشد اگر بخواهیم در آینده در کشورهای هدف منجمله سوریه بمانیم و ما را در آن کشور نگه دارد بخش صدور خدمات فنی و مهندسی می باشد و خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت سیاسی می باشد.
بایستی مکانیزمی در خصوص پولهای کشورها در بازارهای هدف تعریف شود، و نقل و انتقالات مستلزم هزینه هایی می باشد در واقع عمده این بحث ها تعهدات مالی و حسن اعتمادی می باشد که لازم است صورت گیرد. از طرفی در برخی از کشورها ما چندین میلیارد دلار طلب داریم که از طریق بانک مرکزی می توان با کمک بانک های آن کشورها تعاملاتی را داشته باشد ولی مانعی که وجود دارد و بانک مرکزی اعلام می دارد بایستی مرجعی وجود داشته باشد که اگر اتفاقی صورت گیرد پاسخگو باشد و یک بازوی اجرایی می طلبد و این امر توسط آقای دکتر جهانگیری که به عنوان فرمانده اقتصادی می باشد که به عنوان یک مجری می تواند این اعتماد را بین دستگاهها بوجود بیآورد.
در حال حاضر فصل ، فصل خدمات فنی و مهندسی می باشد ضمینه در دولت و مجلس وجود دارد وبایستی الآن شرکت ها اقدام کنند . تفکر را باید عوض کنیم در واقع در کشورهایی که بحث امنیت را برقرار کردیم آلان باید بحث سازندگی را انجام داد. پس از جنگ بایستی شرکت های مطرح ایرانی را در کشورهای هدف همچون کشورهای سوریه و عراق معرفی و بحث سازندگی را در پیش بگیریم. در کشور سوریه که با توجه به جنگ و ویرانی ها، مهاجرینی برای بازگشت به سرزمین خود نیاز به مسکن، جاده ، آب ، برق و امکانات رفاهی دارند، پس می طلبد خدمات فنی و مهندسی جهت سازندگی در این کشورها پیش قدم شوند و تنها راه بقاء در کشورهایی همچون سوریه و عراق پس از بحث نظامی صدور خدمات فنی و مهندسی می باشد که باید شرکت ها را در این جهت سوق داده شود.
کشورهایی همچون سوریه استقبال می کنند از شرکت های ایرانی ولی تمام اینها مستلزم بحث مالی می باشد که باید پیگیر و رفع گردد.
جهت محقق شدن صدور خدمات فنی و مهندسی و با توجه به اینکه فدراسیون در این حوزه مشارکت فعالی را دارد پیشنهادات خود را مکتوب نوشته و ارائه دهند و توانایی هایی را که می توانند داشته باشند را مطرح نمایند و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه از ریاست محترم ستاد مقاومتی آقای دکتر جهانگیری این پشنهادات را مطرح و پیگیری می کند. همه ملاحظات باید در طرح گذاشته شود و اگر کمیته ای تشکیل شود تمام ملاحظات بررسی و چاره اندیشی شود . اگر مقامات را خوب توجیه کنیم حتماً به میدان می آیند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:37 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد