صادرات گاز ایران باید از بازارهای پیرامونی آغاز شود

رییس کارگروه گاز طبیعی اتحادیه بین‌المللی گاز معتقد است ایران در دوران پساتحریم باید برنامه‌های صادرات گاز خود را از کشورهای پیرامونی خود آغاز کند.

 

محمدرضا قدسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی گاز با ورود ایران به این بازار چه تحولاتی پیدا کند؟ ادامه داد: قیمت جهانی گاز الان به سمت بالا‌رفتن نمی‌رود چون هرچقدر که رقابت توسعه پیدا کند قیمت‌ها به سمت کاهش می‌رود اما به طوری که از قیمت ذاتی گاز و هزینه‌های تمام شده آن کمتر نخواهد شد. 

 

وی خاطر نشان کرد: در بازارهای جهانی به نظر نمی‌آید که قیمت‌ گاز روبه افزایش باشد به خصوص که قیمت نفت به شدت کاهش یافته و چشم‌اندازی برای افزایش قیمت نفت نیست و حداقل در آینده نزدیک این افزایش قیمت در بازار گاز نیز اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که اتفاقی باعث افزایش قیمت نفت شود. 

 

رییس کارگروه گاز طبیعی اتحادیه بین‌المللی گاز ادامه داد: اما برای مصرف‌کنندگان داخلی سیاست کشورها این است که به مرور سوبسیدها را حفظ کنند و این اتفاق در ایران نیز باید بیفتد. 

 

قدسی‌زاده در ادامه درباره‌ی تاثیرات ایران بر بازار گاز در آینده اظهار کرد: ایران با توجه به ذخائر بالقوه عظیمی که دارد و از سوی دیگر با توجه به رویکرد جهانی نسبت به حذف سودهایی مانند زغال‌سنگ با نفت با گاز طبیعی تاثیر زیادی در این بازار خواهد داشت. 

 

وی ادامه داد: کشورها به دلیل قیمت مناسب گاز و آلودگی کمتر آن تمایل به استفاده از این سوخت طبیعی به جای زغال سنگ و نفت دارند و به این ترتیب نقش ایران در بازارهای گازی مفید باشد. 

 

رییس کارگروه گاز طبیعی اتحادیه بین‌المللی گاز با تاکید بر این‌که ایران باید در درجه اول بازارهای پیرامونی خود را به دست آورد، گفت: ایران می‌تواند به کشورهای منطقه که عمدتا غیر از یک یا دو کشور به گاز نیاز دارند صادرات داشته باشد و در مرحله‌ی بعدی صادرات خود را به کشورهای دورتری مانند هند و چین و حتی کشورهای اروپایی که به دنبال تنوع‌بخشی و تامین منابع گازی خود هستند، گسترش دهند. 

 

قدسی‌زاده اظهار کرد: ایران از نظر ذخائر طبیعی گاز رتبه اول را دارد و امیدوارم با حل مسائل سیاسی و ایجاد ارتباط با دیگر کشورها که نیازمند گاز هستند جایگاه خود را در بازار گاز پیدا کنیم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 1:59 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد