صادرات خدمات فنی مهندسی برق در سال گذشته 500 میلیون دلار کاهش یافته است

نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی کشور صبح امروز (سه‌شنبه، 23 مهر ماه) با حضور رضا رحمانی، وزیر صمت و معاونانش، هیأت ریسه و روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران و نمایندگان تعدادی از تشکل‌های صنعتی کشور برگزار شد. در این جلسه پیام باقری، نایب رئیس هیات‌مدیره و نماینده سندیکای صنعت برق در هیأت نمایندگان اتاق ایران، چالش‌های واحدهای تولیدی صنعت برق به ویژه مشکلات قراردادهای متوقف این حوزه را مطرح کرد.
باقری در ابتدای سخنان خود گفت: فعالان صنعت برق در طول 40 سال انقلاب اسلامی، در کنار دولت و مسئولین ایستادگی کرده، فشارها و ناملایمات متعددی را متحمل شدند و دستاوردهای بزرگی برای کشور داشتند و این صنعت تعبیر صحیحی از اقتصاد مقاومتی به عنوان یک صنعت دورن ‎زا و برون ‎گرا و متکی بر ظرفیت‌های داخلی است.
نایب رئیس هیات‌مدیره سندیکا تصریح کرد: صنعت برق نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و حال مساعدی ندارد. علت العلل مشکلات اصلی این صنعت نیز ریشه در اقتصاد برق دارد.
وی ضمن اشاره به عدم توازن درآمد و هزینه‌های وزرات نیرو، تصریح کرد: این عدم توازن به ایجاد یک کسری بودجه گسترده در صنعت برق منجر شده که علاوه بر افزایش بدهی‌های وزارت نیرو، رکود مخربی را هم در این صنعت ایجاد کرده است.

باقری در ادامه کاهش صادرات در این صنعت علیرغم ظرفیت های بسیار مناسب موجود اشاره کرد و گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی برق در سال 94 حدود دو و نیم میلیارد دلار بوده اما به علت مشکلات موجود در صنعت برق در سال گذشته به 500 میلیون دلار کاهش یافته است. وی افزود: ظرفیت‎های بسیار مناسبی در منطقه و همسایگی ما وجود دارد که متاسفانه با توجه به مشکلات بانکی و ضمانتنامه‌ها نتوانستیم در حوزه صادرات از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بهره لازم را ببریم.
در این جلسه گزارش مسائل و مشکلات اصلی در کسب و کارهای صنعت برق و مهمترین مخاطرات کسب و کارهای بخش خصوصی صنعت برق در سال 98 و راهکارهای پیشنهادی و همچنین چالش‌های واحدهای تولیدی صنعت برق مرتبط با وزارت صمت از جمله چالش تامین ارز و کارمزدهای نامتعارف، مشکلات نقل و انتقال ارزی، سقف سفارش نامناسب و تغییر اولویت گروه‌هایی کالایی، تطویل فرایند ترخیص کالا و عدم ارتباط گمرکات و تشکل‌ها، عدم تناسب تعرفه‌های گمرکی و واردات کالای مشابه داخلی، عدم همکاری صندوق‌ها با تهاتر مطالبات شرکت‌ها و عدم وجود نهاد متولی پیمانکاران و مشاوران صنعت برق توسط سندیکا به وزیر صمت ارائه شد.
در ادامه جلسه اظهارات نایب رئیس سندیکا درباره چالش‌های صنعت برق از سوی معاون امور صنایع وزارت صمت مورد تایید قرار گرفت و ایشان اعلام کردند که وزارت صمت برای پیگیری مشکلات قراردادهای متوقف اعضای سندیکا و رفع آنها آمادگی دارد. از اینرو مقرر شد هفته آینده جلسه‌ای با موضوع بررسی مشکلات صنعت برق و قراردادهای متوقف در وزارت صمت برگزار شود.
http://www.ieis.ir/fa-news-.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 12:23 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد