شخص اول دولت با افزایش قدرت خرید مردم مخالف است

حمیدرضا صالحی با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد، کوپن را به معنای رانت دانست و افزود: «باید طبقه مستمند را کمک کنیم و طبقه ای که می تواند کیک اقتصاد را بزرگ نماید را حمایت کنیم و زمانی این مهم رخ می دهد که به سمت دوری از رانت حرکت کنیم.»
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی رانت را فی النفسه مخرب خواند و گفت: «کوپن نیز وارد سفته بازی شده و به رانت بدل می شود.»
صالحی ادامه داد: «اقشار آسیب پذیر از جمله افراد زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید پوشش داده شوند و برای معلمان و... نیز باید حقوق ها را افزایش دهیم.»
وی با بیان اینکه حمایت از بنگاه های کوچک جدا از رانت بوده و حمایت از آن هوشمدانه است، تصریح کرد: «معتقدم کسی که از رانت استفاده می کند به میزان رانت دهنده مقصر نیست؛ به عنوان مثال سلاطین موبایل به میزان کسانی که ارز 4200 تومان عرضه کردند، مقصر نیستند.»
صالحی ادامه داد: «اگر مالی را از خود ارزان بفروشیم، خودمان مقصر نیستیم. ما نمی توانیم بالای سر همه پلیس بگذاریم و از دستگاه قضایی بخواهیم این و آن را محاکمه کند. این اقتصاد تا چه زمانی جواب می دهد؟»
وی با تاکید بر اینکه اگر قدرت خرید مردم را بالا نبریم، حقیقتا کاری نکرده ایم، ادامه داد: «کسی پاسخگو نیست که ارز نیما و غیره چه کمکی می کند. در حالیکه دولت می تواند ارز را تک نرخی کرده تا کالاهای دپو شده در بنادر ترخیص و مشکلات تولید روان سازی شود؛ اما ما صبح تا شب با دستور العمل ایجاد مشکل می کنیم و برای حل یک مشکل، دستورالعملی دیگر صادر می کنیم!»
صالحی افزود: «به جای کوپنی کردن، چرا کاری نکنیم که قدرت خرید مردم بالا رود؟ چرا یک ایرانی نباید باک بنزین خود را حتی با قیمت آزاد پر کند؟ مگر کشور ما فقیر است. پس چرا این میزان بنزین را از بین می بریم؟ حتی اگر رفراندوم نیز بگذاریم [مردم با جراحی اقتصادی] موافق خواهند بود.»

***سوبسیدها به جیب ثروتمندان سرازیر می شود
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد :«نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو ندارند و سوبسید تنها به دست افرادی می رسد که چندین خودرو سوار هستند.»
صالحی گفت :«ما پیشنهاد دادیم بنزین به 5 هزار تومان افزایش یابد و نماینده ها نیز استقبال کردند ولی اگر پول سوبسید بنزین به سهمیه آن ها اضافه شود و مصرف بنزین کاهش یابد، ما به تفاوت آن را صادر خواهیم کرد. این درآمدزایی آیا منجربه افزایش قدرت خرید مردم نمی شود؟ شخص اول دولت و برخی مقامات دولتی با این مسئله مخالف هستند چون نمی دانند [نسخه مناسبی برای افزایش قدرت خرید مردم بپیچند].»
وی ادامه داد: «امروز به میزان کل اروپا گاز مصرف می کنیم؛ آب به میزان یک دویستم بطری های معدنی است و این ارقام می تواند به جیب مردم واریز شود. این سیاست هدر رفت باید به درآمدی برای مردم تبدیل شود تا قدرت خرید بالا رود.»
صالحی به رادیو گفت وگو گفت: «امروز از هر سه نفر ایرانی یک نفر در اقتصاد مشارکت دارد ولی وقتی اقتصاد رانتی است، فرد توانمند نمی تواند وارد میدان شود و کنار می کشد تا سوبسید دریافت کند.»
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه امروز وقت جراحی اقتصادی فرا رسیده است، افزود: «تا این دوره گذار گذرانده نشود، به اقتصاد آزاد نمی رسیم. دولت را باید حمایت کنیم که کیک [تولید] را بزرگ تر کند.»

***اقتصاد به کجا رسیده که پوری حسینی مدام بهانه می گیرد!
صالحی دستور العمل های متعدد و مشکل در ثبت سفارش و نیز نگاه اشتباه بانک مرکزی و دولت را یادآور شد و گفت: «برای عبور از این مرحله باید [تولید را افزایش دهیم]... همین مشکلات گمرگ به دلیل دو نرخی بودن ارز است لذا باید یک الگو را انتخاب کنیم.»
وی افزود :«باید شجاعت داشته باشیم و به سمت مشکل حرکت کنیم. اگر با مردم صادق باشیم تجار نیز با دولت همراهی می کنند اما مشکل کنونی ما قدیمی است و به سمت هدر دادن منابع است.»
صالحی با بیان اینکه خصوصی سازی به دلیل درآمد زایی در قالب بودجه وارد شده است، گفت: «هرگز بررسی نشده که ثمره ی این رها سازی چیست. این همان کاری است که آلمانی ها انجام دادند و ارزش افزوده و اشتغال زایی و توسعه ایجاد کردند!»
وی خاطرنشان کرد: «رئیس سازمان خصوصی سازی در سایر کشورها فردی قدرتمند است و اولین شخص دولت در کشورها پشتیبان چنین فردی است. اما ببینید اقتصاد ما به کجا رسیده که رئیس سازمان خصوصی سازی مرتب نق می زند که فلانی اجازه کار به ما نمی دهد.»
صالحی تصریح کرد: «مجلس باید این مسائل را از دولت مطالبه کند. این مجلس چگونه عصاره فضائل ملت است؟»


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:10 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد