سه عامل کلیدی برای ورود به دوران گذار از نفت

برای حفظ دستاوردهای علمی و توسعه ای حاصل از استراتژی‌های دوران گذار از نفت، لازم است نگاهی به راهکارهای علمی و تائید شده در ساختاردهی نظرات و ایده‌های خبرگان در پژوهش های علمی و مرتبط با پروژه ها توجهی کامل را معطوف داشت .

واکاوی «استراتژی‌های دوران گذار از نفت» در گفت‌وگوی جهان اقتصاد با رضا پدیدار
با توجه به تحولات و رویکردهای جدیدی که بر نفت و انرژی هیدروکربوری در حال گذار است باید گفت که استراتژی‌هایی برای دوران و شرایط گذار می توان برای کشورهای صادر کننده نفت که بخش عمده ای از بودجه کشورشان را به خود اختصاص می دهد مد نظر قرار داد، موضوعات متعددی همچون پیک تقاضای نفت، از دست دادن سهم بازار، تغییر ترکیب سبد انرژی، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و عواملی این چنین، از مواردی هستند که اهمیت و داشتن استراتژی در دوران گذار را دو چندان می کنند .
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، در‌ گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: استراتژی اول می تواند به موضوع تلاش برای حفظ بازار از طریق آزاد سازی منابع هیدروکربوری جهت صادرات تکیه داشته باشد و جایگزینی تجدیدپذیرها با فسیلی در بخش داخلی و استراتژی دوم می تواند به سرمایه گذاری در تولید و بازاریابی فرآورده های نفتی و گازی در بازار های مصرف به جای صادرات نفت و گاز در بازارهای داخلی و خارجی تکیه داشته باشد و در نهایت استراتژی سوم به متنوع سازی اقتصاد که با هم بخشی از آن به صادرات نفت و گاز و سرمایه گذاری در سایر بخش‌های پربازده مثل صنایع تولیدی، کشاورزی، بخش خدمات جهت متنوع سازی منابع درآمدی دولت تکیه دارد.
وی تصریح کرد: در کل به نظر می رسد کشورهای صادر کننده نفت و گاز راهی جز «متنوع سازی صادرات حامل های انرژی» ندارند و با توجه به رشد بخش گاز و اهمیت پیدا نمودن موضوع اقلیم می تواند فرصتی خوب برای این کشورها رقم زند .
وی عنوان کرد: امروزه، بخش اعظم منابع مالی برای توسعه اقتصاد ایران، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از محل درآمدهای نفتی است و به طور کلی صنعت نفت به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی کشور، دارای دو فعالیت اصلی شامل اجرای پروژه‌ها و امور بهره برداری است .
به گفته پدیدار، بنابراین در بخش فعالیت‌های پروژه‌ای، این صنعت شاهد اجرای تعداد زیادی از طرح ها و پروژه های بزرگ است و با این وجود، شواهد و اطلاعات نشان می دهد که درصد قابل توجهی از این پروژه ها از حیث دستیابی به اهداف و رعایت محدودیت‌های زمان، هزینه و کیفیت دچار نقصان هستند.
وی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌ها بیانگر برخورد با خطاهای تکراری و عدم استفاده از تجربیات گذشته است و متاسفانه این مشکلات، به تبع خود زیان‌های بسیاری را برای کشور به همراه داشته است، از آن موارد می‌توان به ایجاد فرصت برای همسایگان جهت استحصال از مخازن مشترک، آلودگی محیط زیست و ضررهای مالی مستقیم ناشی از دیرکردهای زمانی در پروژه‌ها اشاره کرد.
پدیدار عنوان کرد: پروژه‌های صنعت نفت نسبت به اهداف خود دارای انحراف هستند، محدودیت‌های مصوب پروژه‌ها به خصوص حدود زمانی و هزینه‌ای رعایت نمی شود، دوباره کاری در پروژه‌ها مشاهده می شود، مضاعف بر این که اصولا کمتر دانشی از اجرای این پروژه ها در بدنه صنعت رسوب نمی کند، که این‌ها مبین عدم موفقیت و تبیین استراتژی‌های دوران گذار در پروژه‌ها است.

وی گفت: در شرایط حاضر و برای عبور از این شرایط به دوران گذار از نفت باید سه عامل شایستگی نیروی انسانی ، قدرت مالی و توانمندی فنی را به عنوان عوامل کلیدی موفقیت پروژه‌های بالادستی صنعت نفت معرفی و در تداوم فعالیت ها در دیگر زمینه‌های رشد و توسعه مورد بهره برداری مستقیم قرار گیرند .
وی در پایان تصریح کرد: برای حفظ دستاوردهای علمی و توسعه ای حاصل از استراتژی‌های دوران گذار از نفت، لازم است نگاهی به راهکارهای علمی و تائید شده در ساختاردهی نظرات و ایده‌های خبرگان در پژوهش های علمی و مرتبط با پروژه ها توجهی کامل را معطوف داشت .

از گلناز پرتوی مهر


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:17 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد