روسیه برنده بزرگ تحریم نفتی ایران

اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و جمعی از مدیران بنگاه‌های حوزه نفت و انرژی در پانزدهمین نشست این کمیسیون پای صحبت‌های یکی از مدیران ارشد حوزه امور مالی و سرمایه‌گذاری نشستند تا از زبان وی، چگونگی اصلاح ساختار مالی بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت‎ها را بشنوند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، او همچنین به نکاتی در رابطه با عوامل ایجاد ارزش در بنگاه اقتصادی اشاره کرد و این توصیه را لازم دانست که شرکت‌های ایرانی باید وجوه نقدی خود را افزایش دهند و روی بازده سرمایه تمرکز جدی داشته باشند.
ابطحی همچنین به بررسی و تحلیلی که شرکت متبوع وی در خصوص وضعیت بازده سرمایه چهار صنعت شاخص در ایران انجام داده است اشاره کرد و بر این اساس، متوسط بازده سرمایه صنعت خودروسازی ایران طی 18 سال اخیر را 15 درصد اعلام کرد در حالی که به گفته وی، این شاخص به طور متوسط در صنعت فلزات اساسی 20 درصد، نفت و پتروشمیی 35 درصد و صنعت داروسازی ایران 30 درصد است.
وی سپس از برگزاری سمیناری با عنوان اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌‌گذاری شرکت‌ها طی روز جمعه 18 بهمن‌ماه جاری در هتل فردوسی تهران خبر داد و پس از آن به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران در نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران پاسخ داد.

تصویر اقتصاد ایران در جهان
در ابتدای این جلسه، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به بیان مهم‌ترین اخبار و اتفاقات حوزه انرژی طی هفته‌ اخیر پرداخت. رضا پدیدار در همین رابطه، به پیش‌بینی سازمان ملل متحد از منقبض‌تر شدن اقتصاد ایران در سال 2020 میلادی اشاره کرد و یادآور شد که بانک جهانی نیز بر کوچک شدن اقتصاد ایران طی سال گذشته میلادی در مقایسه با روند سال‌های اخیر، تاکید کرده ‌است.
او سپس به گزارش دیگری از سازمان‌های اقتصادی جهانی از جمله سازمان ملل متحد اشاره کرد که به تحلیل نرخ تورم در ایران پرداخته است. بر این اساس، به گفته پدیدار در ارزیابی صورت گرفته از شاخص نرخ تورم در ایران از سوی نهادهای بین‌المللی، در حالی پیش‌بینی شده است که این شاخص در سال 2020 به 33.5 درصد برسد که برآوردها حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران طی سال 2021 میلادی به 34.4 درصد و برای سال پس از آن نیز به 27.8 درصد خواهد رسید.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به برآوردهای دیگر از نهادها و سازمان‌های معتبر اقتصادی جهانی از وضعیت پیش‌روی اقتصاد ایران اشاره کرد که خطرات ناشی از عدم پیوستن ایران به FATF و اضافه شدن ایران به فهرست سیاه مالی جهان را مورد گوشزد قرار داده است.
پدیدار در ادامه به برخی اخبار و رخدادهای داخلی در حوزه انرژی گریزی زد و در این ارتباط، گزارش اخیر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیرامون راه‌اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و امکان دستیابی ایران به تولید تا 115 میلیون لیتر بنزین در روز را یادآوری کرد و افزود: در حال حاضر میزان تفاوت تولید و مصرف بنزین به 25 میلیون لیتر در روز رسیده است.

روسیه برنده تحریم نفتی ایران
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه، به کاهش میزان واردات نفت خام ایران از سوی چین اشاره کرد و با بیان اینکه این میزان پیش از این روزانه 300 هزار بشکه در روز بود که به 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر عربستان سعودی با 1.6 میلیون بشکه و روسیه با 1.5میلیون بشکه در روز بزرگترین صادرکنندگان نفت خام به چین هستند.
پدیدار در بخش دیگری از سخنان خود، به آخرین آمار رصدهای ماهواره‌ای در برنامه GGFR بانک جهانی اشاره کرد و افزود: بر اساس این آمار، در سال 2018 معادل 145 میلیارد مترمکعب گاز در جهان فلر شده است که ایران به 17.3 میلیارد مترمکعب معادل 12 درصد گاز فلر جهان، در جایگاه سومین کشور فلرکننده گاز در جهان پس از روسیه و عراق ایستاده است.
به گفته وی، این میزان گاز فلر در ایران به طور تقریبی منجر به رهاسازی بیش از 42 میلیون تن دی‌اکسید‌کربن به جو شده است، حال آنکه مهم‌تر از آن، آلایندگی‌های محلی ناشی از سوزاندن گازهای فلر است که گازهای سمی را به جو وارد کرده و سلامت افراد بومی و کارکنان مناطق تحت بهره برداری را با خطرات جدی مواجه می‌کند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 31 شهریور 1403 2:28 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد