دیر بجنبیم بازار بـرق عـراق را تصاحب می‌کنند

دبیرکل و عضو هیات مدیره فدراسیوت صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: ما با انجام پروژه‌های برقی در عراق و صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی می‌توانیم درآمد خوبی از این کشور داشته باشیم، می‌توانیم 30 تا 40 میلیارد دلار پروژه تعریف کنیم و غیر از صادرات برق؛ در کارخانجات این کشور هم حضور داشته باشیم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه اتصال شبکه برق عراق به عربستان و تاثیر آن بر کوچک شدن بازار ایران اظهار داشت: کشور عراق مثل هر کشوری به دنبال تامین انرژی خود از چند منبع است تا ضمن اینکه از تک‌منبعی درآید، بتواند تعادل ایجاد کند و از این حیث یک سیاست درست را دنبال می‌کند. عراق در نظر دارد به هر کشوری که امکان دارد اتصال برق داشته باشد تا در مواقعی که ایران در پیک تابستان و قطع اضطراری صادرات به این کشور قرار می‌گیرد، منابع دیگری مثل عربستان را هم داشته باشد، گرچه میزان ظرفیت ورود انرژی از دیگر کشورها از جمله عربستان به عراق کفایت نمی‌کند و به ایران نمی‌رسد و ممکن است چند سال طول بکشد، اما اصل قضیه روشن است که این اتفاق می‌افتد.

تعریف 40 میلیارد دلار پروژه در بازار بکر عراق
وی افزود: مسئولین کشور و سیاستمداران باید در نظر بگیرند که عراق فرصت طلایی و بکر برای انجام پروژه‌های برق است، این کشور زیرساخت لازم را ندارد و کمپانی‌های ما هم ظرفیت خالی دارند که استفاده از آن می‌تواند تبدیل به درآمد ارزی برای کشور شده و کسری درآمد غیرنفتی را جبران کندما با انجام پروژه‌های برقی در عراق و صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی می‌توانیم درآمد خوبی از این کشور داشته باشیم، می‌توانیم 30 تا 40 میلیارد دلار پروژه تعریف کنیم و غیر از صادرات برق؛ در کارخانجات این کشور هم حضور داشته باشیم، غیر از بخش سرمایه‌گذاری در بخش توزیع هم حضور داشته باشیم. باتوجه به منابع خوبی که در این کشور داریم، می‌توانیم بخشی از شرکت‌های توزیع عراق را به مدت‌های 20 ساله تا 50 ساله کرایه کنیم و درآمد داشته باشیم.

دیر بجنبیم بازار ما را تصاحب می‌کنند
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: قیمت برق در کشور عراق بالا است و مشکلی هم بابت پرداخت پول برق ندارند و از این حیث درآمد خوبی برای شرکت‌های ایرانی ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه ایجاد اشتغال هم خواهیم کرد و این در صورتی است که جدی باشیم و از بازار عراق سهم بگیریم، اما اگر دیر بجنینیم شرکت‌های ترکیه، عربستان و امارات وارد می‌شوند.

برنامه اعراب برای داد و ستد برق
وی گفت: اکنون شکی نیست که شبکه برق کشورهای عربی در حال گسترش است، از گذشته پلنی در رابطه با ارتباط شبکه برق فشار قوی تعریف کرده تا با اختلاف افق و پیک برق داد و ستد کرده و از احداث نیروگاه جدید خودداری کنند و به این ترتیب عراق هم به این شبکه متصل می‌شود.

برق ما را به صفر شدن صادرات نفت نزدیک می‌کند
صالحی خاطرنشان کرد: ایران باتوجه به اینکه قدرت دوم دارنده ذخایر گاز جهان است و رتبه چهاردهم برق جهان را دارد ما می‌توانیم در بازار برق عراق سهم داشته باشیم و بخش زیادی از انرژی الکتریکی این کشور را تامین کنیم به شرطی که مسائل را در منطقه حل کنیم و رابطه با کشورها برقرار شود، باید از این پتانسیل‌ها استفاده کرده و کشور را تبدیل به هاب انرژی کنیم، همانگونه که در برنامه 1404 پیش‌بینی شده نفت را صادر نکنیم و 80 درصد درآمد کشور غیرنفتی باشد.

حدود 10 هزار مگاوات به نیروگاه جدید نیاز داریم
وی تاکید کرد: جدا از اینکه باید ظرفیت را افزایش داده و فاصله تولید و مصرف را که در ایران زیاد شده کاهش دهیم، باید سیاست‌ها و رویکرد در کشور عوض شود، ما در زمینه شدت مصرف انرژی در کشور جایگاه خوبی نداریم، باید تصمیم بگیریم و انرژی را بهینه مصرف کنیم. ما حدود 10 هزار مگاوات به نیروگاه جدید نیاز داریم و باید نیروگاه‌های با راندمان بالا در کنار دریا احداث کنیم و شبکه برق کشور را از شمال تا جنوب و شرق تا غرب به کشورهای همسایه متصل کنیم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 7:43 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد