دولت بخش خصوصی را در آمریکای لاتین رها کرده است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیان کرد: دولت باید بخش خصوصی را در سفر به کشورهای آمریکای لاتین همراه کند اما متاسفانه بخش خصوصی را رها کرده است.
برنامه «گفت و گوی اقتصادی» با موضوع ظرفیت های مغفول صادراتی به کشورهای آمریکای لاتین با حضور مهندس حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و دبیر فدراسیون صادرات انرژی و مرتضی حاجی آقا میری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.
صالحی با اشاره به اهمیت رابطه تجاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین گفت: کشور ما در آینده ای نه چندان دور با مشکلات نفتی مواجه خواهد شد و باید آمادگی لازم برای حضور در همه بازارهای جهان را داشته باشد.
وی با تصریح بر مزیت های بالای ایران در حوزه فنی مهندسی بیان داشت: ما در اغلب مناقصات به دلیل نیروی انسانی ارزان قیمت و دیگر مزایا، با حداقل ۲۰ درصد اختلاف در مناقصات برنده می شویم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، بازار کشور ونزوئلا برای ایران را یک ظرفیت خواند و متذکر شد: البته عدم ثبات و مشکلات این کشور اجازه سرمایه گذاری و حضور به ما را نمی دهد. رابطه بانکی با کشورهای آمریکای لاتین به منظور صادرات به این کشورها، رابطه سیاسی و تهیه ویزا، پرواز هوایی مستقیم و دیگر تسهیلات در این کشور از جمله مطالبات بخش خصوصی و تجار ایرانی است.
دبیر فدراسیون صادرات انرژی با تأکید بر اینکه ارتباط اقتصادی با هر یک از کشورهای آمریکای لاتین باید با دستورالعمل تعریف شده و نگاه متفاوت صورت گیرد، افزود: ارتباط با این کشورها به طور کلی در راستای منافع ملی ایران بوده و فرصت خوبی برای بخش خصوصی است.
صالحی با تصریح بر نبود زیرساخت های اقتصادی لازم در ایران برای صادرات گفت: همین میزان حداقلی صادرات به کشورهای آمریکای لاتین هم نتیجه روابط سیاسی مناسب دولت بوده وگرنه ایران فاقد زیرساخت های لازم برای صادرات است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه دولت باید بخش خصوصی را در سفر به کشورهای آمریکای لاتین همراه کند افزود: هرگاه دولتها در گرفتن بازار با یکدیگر رقابت کنند بنگاه های تولیدی آنها نیز موفق خواهند شد اما دولت ما بخش خصوصی را رها کرده است.
صالحی مطرح کرد: رئیس جمهور باید یک معاونت صادرات غیرنفتی تشکیل دهد و تمام دستگاه ها زیرمجموعه آن قرار گیرند.

در ادامه این «گفت و گوی اقتصادی»، حاجی آقا میری، صادرات به آمریکای لاتین را به دلیل اختلافات فرهنگی و مسافت طولانی، پیچیده و دشوار خواند و گفت: سهم کوچک صادرات کالا از ایران به کشورهای آمریکای لاتین به همین خاطر است.
وی با تأکید بر اینکه حضور ایران در هر یک از کشورهای آمریکای لاتین باید با مطالعه خاص و برنامه ریزی جامعی همراه باشد افزود: کشور صنعتی برزیل به دلیل توسعه یافتگی می تواند مشتری کالاهای ما باشد و ونزوئلا با سطح پایین تری از توسعه یافتگی می تواند صنعت و خدمات مهندسی ما را دریافت کند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران صادرات غیرنفتی را برای اقتصاد ایران امری حیاتی دانست و بیان کرد: اگر تولیدات ایران در شرایط فعلی صادرات محور نباشد به تدریج بازارهای داخلی خود را از دست خواهد داد.
حاجی آقا میری با اشاره به نقش رایزنان ایرانی در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دنیا گفت: سفارتخانه های ایران طی چهل سال بعد انقلاب، وظایف سیاسی و امنیتی داشتند و به امورات اقتصادی نپرداختند، به همین خاطر تعداد رایزن های فعال تجاری ایران طی سالهای اخیر به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران همچنین مطرح کرد: رایزنان بازرگانی ایران باید این گزارشات را کانالیزه کنند تا به دست بخش خصوصی برسد.
حاجی آقا میری با تصریح بر وجود بخش خصوصی ضعیف در حوزه صادرات بیان داشت: وقتی موضع صادراتی و تولیدی کشور به دلیل مشکلات تأمین اجتماعی و مالیات و دولت درگیر شده و رابطه بانکی ندارد انتظار قدرت گرفتن بخش خصوصی بیجاست.
radiogoftegoo.ir


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 6:50 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد