دولت باید دست خود را از صنعت پتروشیمی کوتاه کند

رضا پدیدار گفت: دولت باید تصدی گری خود را در صنایع پتروشیمی کاهش دهد و همانطور که این موضوع در برنامه چهارم توسعه هدف گذاری شده بود، دولت دست خود را از پتروشیمی ها کوتاه کند.
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص نمایشگاه صنعت پتروشیمی و بازدید رئیس جمهور از دستاوردهای این صنعت با دکتر رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران به صورت تلفنی گفتگو کرد.
رضا پدیدار در آغاز با بیان اینکه پتروشیمی به عنوان مهمترین صنایع پایین دستی حوزه انرژی کشور ارزش افزوده بالایی دارد، گفت: ارزش افزوده اقتصاد در تولید محصولات پتروشیمی در عرصه ملی کشور عددی بالاتر از 35 درصد تا 37 درصد را نشان می دهد که در مقایسه با سایر صنایع تولیدی در کشور رقم بالایی است.
وی همچنین بیان کرد: محصولاتی که پتروشیمی می تواند تولید تنوع بالایی دارد و اگر به آن پرداخته شود، می تواند ارزش افزوده اقتصادی را به صورت تصاعدی بالا ببرد. در جهان 87 نوع محصول پتروشیمی تولید و عرضه می شود که در ایران 37 نوع محصول تولید می شود. بر اساس گزارشی که معاون وزیر نفت و مدیر عامل صنایع پتروشیمی اعلام کرده است تنوع میزان محصولات را از میزانی که در حال حاضر داریم، در سال های آتی افزایش می دهیم تا بتوانیم حجم تولید را از 65 میلیون تن بیشتر کنیم و 75 میلیون تن در فاز نخست و تا پایان برنامه ششم به 100 میلیون تن برسانیم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: افزایش ظرفیت و افزایش تنوع محصولات پتروشیمی پایه، میانه و نهایی که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند جایگزین فروش نفت خام در کشور باشد و به نوعی ارزش افزوده برای کشور ایجاد کنیم. این ارزش افزوده به حدی اهمیت دارد که یک بشکه نفت که در حال حاضر 60 دلار است در صورت فرآورده شدن در پتروشیمی ها به 600 دلار افزایش پیدا می کند و این موضوع در دیدار رئیس جمهور نیز مورد توجه قرار گرفت.
وی با تصریح بر اینکه در فرآیند اجرایی و عملیاتی کردن محصولات پتروشیمی ها ناهمواری هایی نیز وجود دارد، عنوان کرد: تامین خوراک پتروشیمی ها یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و دولت باید نهایت کمک خود را در این زمینه به پتروشیمی ها انجام دهد. همچنین دولت باید تصدی گری خودش را در صنایع پتروشیمی کاهش دهد و همانطور که این موضوع در برنامه چهارم توسعه هدف گذاری شده بود، دولت دست خود را از پتروشیمی ها کوتاه کند تا بتوانیم سهم بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی افزایش دهیم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:58 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد