در حاشیه تحریم‌ها

در دورانی که گروه‌های فعال سیاسی و اقتصادی بر سر مذاکره یا عدم مذاکره با غرب به بحث و جدل می‌پردازند، فراموش کرده‌ایم که ساختارهای اشتباه در اقتصاد کلان کشور در مقایسه با تحریم‌های ظالمانه آسیب‌های بیشتری را به اقتصاد کشور وارد کرده است. حتی اگر در مذاکرات موفق باشیم و شرایطی به وجود آید که تمام تحریم‌ها برداشته شود آنگاه با کدام ساختار می‌توانیم عقب‌ماندگی‌های اقتصادی سال‌های گذشته را جبران کرده و به افق‌های روشن دست پیدا کنیم؟ اصلاح ساختار پیش‌نیاز هر حرکتی است و برای همین قانون و دولت باید کمک کنند تا قبل از هرچیز ساختارها اصلاح شود و سیاست‌های درست اتخاذ شود. ساختار اشتباه یعنی اختصاص دادن یارانه برای اقلام مصرفی همچون برق، گاز، سوخت، بنزین و.... زیرا دهک‌های بالای جامعه که مصرف بیشتری دارند یارانه بیشتری نسبت به دهک‌های پایینی دریافت می‌کنند که این امر با اصول اقتصادی و اسلامی و اهداف برنامه جامع کشور در تضاد است. وقتی از اصلاح ساختارها صحبت می‌کنیم یعنی اینکه دولت قیمت‌های انرژی را واقعی کند و بجای یارانه که عمدتاً برای اقشار پردآمد جامعه قابل استفاده است، کارت انرژی توزیع کند تا دهک‌های پایینی که شرایط و امکانات لازم را برای مصرف انواع انرژی ندارند بتوانند سهمیه خود را در بورس انرژی یا بازار آزاد به دهک‌های بالایی بفروشند و از این طریق برای خودشان درآمدی داشته باشند. شاید توزیع کارت انرژی و واقعی کردن قیمت انرژی در نگاه اول بنظر برسد که به دهک‌های مختلف جامعه آسیب وارد می‌کند ولی فروش انرژی مازاد برای دهک‌های پایین جامعه ایجاد درآمد می‌کند و تغییری در سبد کالای آنها ایجاد نمی‌کند و همچنین سبب می‌شود تا اقشار پر مصرف جامعه به دنبال صرفه‌جویی در انرژی باشند. پیشنهادات زیادی برای اصلاح ساختارها وجود دارد که در مقایسه با مذاکره با دیگر کشورها بسیار کار راحتری است و منافع بیشتری را برای کشور بوجود می‌آورد. فراموش نشود که مصلحت‌های اقتصادی باید به مصلحت‌های سیاسی ارجحیت داشته باشد چراکه اگر ساختارها اصلاح شوند و شرایط لازم پدید آید آنگاه بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌توانند پروژه‌های زیرساختی از جمله خدمات فنی و مهندسی را در بازار خاورمیانه و دیگر کشورها انجام دهند و روابط خود را با آنها عمیق‌تر کنند. از این طریق قدرت ایران در منطقه بیشتر شده و در کنار اهداف اقتصادی به اهداف سیاسی دست می‌یابیم.

محمد پارسا رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 3:07 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد