در تولید آلایندگی کشور ما یکی از ده کشور دنیا است

حمیدرضا صالحی، ‌رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت:
در تولید آلایندگی کشور ما یکی از ده کشور دنیا است؛ نیروگاه‌های گاز، ماشین‌های فرسوده و غیره در تولید آلایندگی نقش دارند. در سال‌های اخیر دنیا در حوزه کاهش مصرف کربن گام بزرگی برداشته و در ایران کمیته تغییرات اقلیم و کاهش کربن تشکیل‌شده است. برای این حوزه نشست‌های متعددی برگزار شده که یکی از این‌ها کاپ 28 دبی است و هیاتی از طرف اتاق تهران به آنجا ارسال‌شده بود.
صالحی درباره کاهش کربن و تلاش بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی گام‌هایی برداشته و حضور در کاپ 28 یکی از این گام‌های مهم بود. سعی می‌کنیم در کاپ 29 که در باکو برگزار خواهد شد، حضور فعال‌تری داشته باشیم. باید سعی کنیم برنامه‌های خود در حوزه کاهش کربن و افزایش تجدیدپذیرها منسجم‌تر عمل کنیم. بخش خصوصی و دولت باید در کنار هم بتوانند در این حوزه گام بردارند و بخش خصوصی با همکاری و تعامل با بخش خصوصی دنیا، منسجم‌تر عمل کند.
او ادامه داد: تغییر اقلیم به‌عنوان یکی از چالش‌های دنیای صنعتی از موضوعات مهمی است که باید مقابله با آن در دستور کار جدی قرار گیرد از طرفی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های متان است که در گرمایش زمین اثر جدی دارد. تولید گاز فلر هم در ایران بسیار زیاد است که اثر جدی در آلودگی محیط‌زیست دارد. ایران رتبه هفتم را در میان کشورهای تولیدکننده کربن دارد. برای همین انتظار داریم که در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی COP 29، کشور تاثیرگذاری داشته باشد. باید در اجلاس آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

گزارشی از کاپ 28
در ادامه نشست مسلم موسوی درچه، رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران خلاصه‌ای از گستره، ابعاد و نتیجه بیست و هشتمین کنفرانس کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در امارات (COP 28) ارائه کرد.
موسوی درچه گفت: آسیب‌پذیری جهان از تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی باعث شده که جامعه به فکر بیفتند و برای حفظ محیط‌زیست تلاش کنند. فعالیت‌های انسانی، عمدتاً از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای بدون هیچ تردیدی منجر به گرم شدن زمین شده است. دمای سطح زمین در سال‌های 2011-2020 نسبت به سال‌های 1850 الی 1900، 1.1 درجه سانتی‌گراد بیشتر شده است. انتشار گازهای جهانی ناشی از استفاده ناپدیداری انرژی و زمین، تغییر کاربری اراضی، سبک زندگی و الگوهای تولید و مصرف در مناطق مختلف، کشورها و در میان افراد افزایش‌یافته است.
او ادامه داد: سیاست‌ها و قوانین مربوط به کاهش به‌طور مداوم از زمان برنامه پنجم توسعه گسترش‌یافته، انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در سال 2030 طبق اسناد تعهدات ملی NDC ها اعلام شده در اکتبر 2021 به معنای متحمل بودن این مسئله است که گرمایش در طول قرن 21 از 1.5 درجه فراتر خواهد رفت و باعث دشواری محدود کردن گرمایش به کمتر از 2 درجه خواهد شد.
رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران درباره تعداد 28 کاپ برگزار شده گفت: که بیشتر تعداد شرکت‌کننده در COP 28 امارات حضور داشتند. البته COP 27 در شرم‌الشیخ با یک پیشرفت تاریخی برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر برای مقابله با ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی به پایان رسید؛ اما COP 27 نتوانست پیشرفت معنی‌داری در سه ستون اصلی اقدامات مقابله با تغییرات اقلیمی یعنی سازگاری، کاهش انتشار و تأمین مالی ایجاد کند.
موسوی درچه تصریح کرد: باید تلاش شود همه کشورها سند تعهدات ملی حذف کربن خود را قبل از کاپ 30 با هدف موقت افزایش‌یافته برای 2030 و 2035 ارتقا دهند. کشورها باید برنامه‌های سازگاری ملی و استراتژی‌های آب و هوایی بلندمدت خود را قبل از COP 30 به‌روز کنند.
او در ادامه درباره عملکرد صندوق GCF و فرآیند کاری آن گفت و تصریح کرد: 75 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی است و نار گذاشت ان روزی فرا خواهد رسید. در کاپ 28 هم 128 کشور خواستار کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی شدند ولی این تصویب نشد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 11:03 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد