دریچه گفت‌وگو نباید بسته شود

مراسم روز ملی صادرات در سال جاری به تعویق افتاده است، مراسمی که فارغ از حواشی آن دریچه‌ای، هرچند کوچک برای گفت‌وگو و تعامل بخش خصوصی با سیاستگذار است، دریچه‌ای که نباید مسدود شود که هر چه بازتر، بهتر.

صادرات غیرنفتی کشور که طی دو سال گذشته اتفاقات عجیب و بدیعی را از سر گذرانده و به گفته فعالان اقتصادی با روزهای خوشش نیز فاصله گرفته، حالا گرامی‌داشت خود را نیز در هاله‌ای از ابهام می‌بیند.
بر اساس تقویم رسمی کشور، روز 29 مهرماه هر سال مصادف است با روز «صادرات» و دست‌کم طی دو دهه گذشته، در مراسمی که عالی‌ترین مقام دولتی به همراه اعضای کابینه و جمع زیادی از فعالان بخش‌خصوصی در آن حضور دارد، این روز گرامی‌ داشته شده و از صادرکنندگان نمونه ملی در آن سال تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.
اما امسال آن‌طور که سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد، مراسم روز ملی صادرات در تاریخ همیشگی آن، یعنی امروز، برگزار نمی‌شود و طبق اطلاعیه‌ای که روی وب‌سایت این سازمان آمده، این مراسم به روز دیگری موکول شده‌است.
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، تاریخ دقیق برگزاری گرامی‌داشت بیست‌و‌سومین سال‌روز ملی صادرات «متعاقباً» اعلام خواهد شد و مقرر شده که این مراسم «پس از ماه صفر، ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام رضا(ع) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار شود».
همچنین سازمان توسعه تجارت ایران در این اطلاعیه که از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده، آورده است «با توجه به برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران، به زودی، منطبق با نقشه راه تنظیم بازار، تحولات مثبت و چشم‌گیری را در بخش صادرات شاهد خواهیم بود».
مراسم روز ملی صادرات طی سال‌های اخیر معمولاً با نقد فعالان اقتصادی به شیوه برگزاری مراسم، دعوت مهمانان و حتی سازوکار انتخاب صادرکننده نمونه بوده است، با این حال بخش‌ خصوصی همیشه این فرصت را غنیمت شمرده و در مراسم روز ملی صادرات، راهکارهای خود برای بهبود سیاست‌ها و تصمیمات اعمال شده در حوزه صادرات و تجارت خارجی را با دولتمردان به اشتراک گذاشته است.
این در حالی است که طی سال جاری، وضع عوارض و تعرفه، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در صادرات برخی اقلام، باعث سردرگمی و نااطمینانی فعالان اقتصادی شده است. روز ملی صادرات که برگزاری آن به تعویق افتاده است، نه صرفاً از باب برگزاری مراسم، سخنرانی و تقدیر از صادرکنندگان، که از باب باز شدن دریچه گفت‌وگو حائز اهمیت است و امید است که برنامه برگزاری آن در اسرع وقت اعلام و برای این روز خاص، با مشارکت و همکاری بخش خصوصی، برنامه مناسبی تدوین شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 12:05 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد