توفیق صادرات بدون تولید و پشتوانه قوی امکان‌پذیر نیست

بیست و چهارمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» در تبریز و با حضور رئیس اتاق ایران، دستیار ویژه وزیر صنعت، مدیرکل بندر ترابزون ترکیه، رئیس انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی و همچنین سرپرست استانداری آذربایجان شرقی و نماینده ولی‌فقیه در این استان برگزار شد.
تاکید بر لزوم حمایت جدی دولت از بخش خصوصی، تک‌نرخی شدن ارز، مشارکت دادن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی اتاق‌های بازرگانی از سوی دولت، جزو مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این همایش بود.

نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با اشاره به توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب در دیدار هفتم شهریورماه با هیات دولت مبنی بر اینکه «دولت سخنان اتاق بازرگانی را بخواند، بشنود و ببیند» گفت: توصیه و توجه مقام معظم رهبری، مایه امیدواری بخش خصوصی برای یافتن نقش مؤثر در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شد اما هنوز برخی اقدامات غیرکارشناسی از سوی مسئولان اقتصادی کشور انجام می‌شود که برخلاف منافع اقتصاد و نظر بخش خصوصی است.
غلامحسین شافعی با اشاره به خبری مبنی بر اینکه گمرکات کشور به گمرکات تخصصی در صادرات تبدیل شده‌اند، این تصمیم را عجولانه دانست و افزود: انتظار داریم دولت تعجیل و دستپاچگی را کنار بگذارد و به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به بخش خصوصی عمل کند.
شافعی نداشتن برنامه مدون و کارشناسی را عامل اصلی بلاتکلیفی صادرات عنوان کرد و گفت: همه این مشکلات از آنجا نشات می‌گیرد که ما برنامه مشخصی برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور نداریم و اگر مباحثی مطرح می‌شود، این مباحث بیشتر از آنکه برنامه اقتصادی باشند، ابزاری هستند که فکر می‌کنیم می‌توانند ما را به توسعه اقتصادی برسانند.
او تأکید کرد: توفیق صادرات بدون تولید و پشتوانه قوی امکان‌پذیر نیست و برای صادرات قوی باید یک تولید قوی داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی می‌تواند اهرم قوی تولید و صادرات باشد.
شافعی در خصوص رفتارهای اقتصادی مدیران ارشد اقتصادی کشور گفت: برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در موضوع اقتصاد با یک دست گلوی خود را فشار می‌دهند و با دست دیگر طلب کمک می‌کنند به‌طوری‌که ازیک‌طرف شعارهایی از قبیل صادرکنندگان سربازان فداکار و سرداران شریف اقتصادی کشور هستند می‌شنویم و از طرف دیگر صادرکنندگان متهم هستند که ارز صادراتی را به کشور برنمی‌گردانند؛ درحالی‌که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را همیشه به کشور برگردانده‌اند و برای تداوم فعالیت خود چاره‌ای جز این نداشته‌اند.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: سهم صادرات ایران از کل صادرات در تجارت جهانی فقط 0.24 درصد است که این رقم در مقابل وسعت بازارهای جهانی اصلاً رقم قابل‌توجهی نیست آن‌هم برای کشوری مانند ایران که دارای ظرفیت‌های بی‌همتای اقتصادی و تجاری است و باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بندر ترابزون ترکیه؛ دروازه ورود ایران به اروپا
مدیرکل بندر ترابزون ترکیه نیز به‌عنوان یکی از سخنرانان‌ همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز، با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه، بندر ترابزون را دروازه بندری ورود ایران به اروپا خواند و گفت: در قراردادهای بین دو کشور این بندر به‌صورت بندر مشترک در راستای توسعه اقتصادی دو کشور شناخته شده و ما حاضریم برای گسترش همکاری‌ها، موانع موجود را هموار کنیم.
مظفر آرمیش افزود: ترابزون با تاریخی 4 هزارساله، دروازه دریایی بر روی جاده ابریشم بوده و با دارا بودن موقعیت جغرافیایی استراتژیک در دوران عثمانی قریب به 16 سرکنسولگری در این شهر وجود داشت که درگذر زمان فقط کنسولگری ایران در آن باقی‌مانده است و به همین دلیل، ایران از جایگاه ویژه‌ای در نزد ملت و دولت ترکیه برخوردار است.
مدیر بندر ترابزون در خصوص گسترده بودن روابط دوجانبه ایران و ترکیه گفت: در زمان جنگ تحمیلی بندر ترابزون به‌عنوان یک بندر لجستیک برای ایران ایفای نقش می‌کرد و اکنون اتاق بازرگانی ترابزون و تبریز روابط گسترده‌ای با هم دارند که تحریم برای آن معنایی ندارد.
به گفته او بندر ترابزون همیشه با آغوش باز از تجار ایرانی استقبال می‌کند و دو طرف باید تلاش کنند تا مشکلات موجود به‌منظور گسترش روابط دوجانبه مرتفع شود.
آرمیش یادآور شد: اردوغان پس از انتخابش به ریاست جمهوری ترکیه، اولین سفر خارجی خود را ایران انجام داد و در این سفر قراردادی مبنی بر بهره‌برداری از بندر ترابزون به‌صورت مشترک منعقد شد.

صادرات غیرنفتی کشور از مرز 30 میلیارد دلار گذشت
مشاور و دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش گفت: در هشت‌ماهه سال جاری 30 میلیارد دلار صادرات در کشور انجام گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل3/13 درصد افزایش داشته است.
صادق نجفی افزود: وزیر جدید صنعت جلب اعتماد صاحبان صنعت و تولید کشور را مدنظر قرار داده و دومین استراتژی وزیر او نیز اهمیت دادن به فعالان بخش خصوصی و همفکری و هم‌افزایی با این بخش است.
نجفی بازنگری قوانین و اصلاح آنها بر اساس شرایط روز به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان را از دیگر برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند.
مشاور وزیر صنعت تأکید کرد: در دوره فعلی وظیفه خود می‌دانم که به‌عنوان رابط و هماهنگ‌کننده ایفای نقش کنم و امیدوارم بتوانم همدلی و هم‌افزایی لازم در راستای توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورم.
نجفی با تأکید به ارتباط هر چه بیشتر با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، بیان کرد: بندر ترابزون ظرفیت و فرصت خوبی برای صادرات محصولات و کالاهای تولید کشور است
مشاور و دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طبق آمار و ارقام موجود در زمینه صادرات کشاورزی و معدنی ظرفیت بزرگی داریم، گفت: توسعه مراکز مبادله‌ای در کشورهایی از جمله آلمان، ترکیه، کره، ژاپن و... از جمله راهبردهای دیپلماسی اقتصادی کشور است.

توسعه صادرات غیرنفتی، نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی است
سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه صادرات غیرنفتی در کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی در داخل و خارج نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صادرات غیرنفتی دارد ازاین‌رو ما نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی خود در سطح ملی و بین‌المللی هستیم.
جواد رحمتی در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز، افزود: امروز باید دستگاه دیپلماسی با تلاشی مضاعف فضا را در آن‌طرف مرزها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما تصویب کند و این مهم با تعامل دوجانبه میسر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز باید حاکمیت دیپلماسی مناسبی را بدون جناح‌بندی جدیدی در دنیا با عقلانیت و تعامل ایجاد کند.
وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور گفت: امروز دوران سختی را می‌گذرانیم که به اعتقاد من وضعیت حاکم حاصل از سوء مدیریتی است که داشته‌ایم و راه‌حل این مشکلات نیز به مدیریت برمی‌گردد.
سرپرست استانداری آذربایجان شرقی افزود: افراد باید در سیستم دولتی مسئولیت‌های خود را درست انجام داده و پاسخگوی عملکرد خود باشند. امروز معنا ندارد بخش دولتی از گمرکی گله‌مند باشد که زیرمجموعه دولت است.
وی با تأکید بر ضرورت مبارزه با فساد در سیستم اداری گفت : فساد حاکم در سیستم اداری قابل‌انکار نیست، این فساد کمر کشور را دارد می‌شکند.
رحمتی حمایت همه‌جانبه از فعالان بخش خصوصی را ضروری دانست و گفت: کسی که در شرایط فعلی کار تولیدی می‌کند کارش از عبادت بالاتر است، و کسی که برای معیشت حداقلی مردمی تلاش می‌کند باید موردحمایت و احترام قرار گیرد.
رحمتی خواستار ورود و جدی دولت به بحث موانع و مشکلات فعالیت‌های بخش خصوصی در امر صادرات شد و گفت: به‌عنوان کارگزار دولت درخواست دارم این موانع را برطرف کنیم، درد دل‌هایی که توسط فعالان بخش خصوصی مطرح می‌شود باید در جمع‌های تخصصی تبدیل به راه‌کار شده و این راهکارها به دستورالعمل تبدیل شود و از طریق ارائه لوایح به مجلس موانع قانونی نیز حل شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 7:14 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد