توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی؛ ابزار ایجاد اشتغال

اکثریت صاحب‌نظران در عرصه اقتصاد اتفاق‌نظر دارند که راه‌حل رهایی از مشکلات اقتصادی کشور توجه به تولید و رونق آن است. حال آنکه نیروی کار، سرمایه و فناوری 3 نهاد اصلی رونق تولید در کشور به‌حساب می‌آیند. در ادبیات اقتصادی «رونق تولید» یعنی افزایش تولید و رشد اقتصادی و این مهم بدان معناست که با افزایش رشد اقتصادی، ثروت، اشتغال و رفاه بیشتری وجود خواهد داشت.

با وجود این می‌توان با ارائه راهکارهایی در کوتاه‌مدت و برنامه‌هایی در میان‌مدت و بلندمدت زمینه‌های رونق تولید و ایجاد اشتغال را فراهم آورد. درواقع در کوتاه‌مدت با توجه به کسری بودجه دولت محترم و اختصاص نیافتن بودجه کافی به بخش عمرانی کشور راه‌حل ایجاد اشتغال و رونق تولید، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است، به‌خصوص که عمده تجهیزات مرتبط با صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز می‌تواند از ایران صادر شود؛ با توجه به اینکه هر یک‌میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی حداقل برای 5 نفر به‌صورت مستقیم و 10نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌کند با استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور می‌توان حداقل برای 5/1میلیون نفر ایجاد اشتغال کرد. پیش‌شرط و لازمه این امر مانند گذشته تامین سرمایه در گردش و تامین ضمانتنامه پیش‌پرداخت و ضمانتنامه حسن انجام کار با ضمانت دولت محترم جمهوری اسلامی و از طریق صندوق ضمانت صادرات  یا بانک مرکزی با پشتوانه دولت بعد از تأیید کمیته ماده19 سازمان توسعه تجارت و همینطور تأیید و معرفی تشکل مربوطه است.

به علاوه با توجه به تحریم‌های مالی ایجاد شده برای سیستم بانکی کشور و اینکه ضمانتنامه‌های صادر شده توسط بانک‌های ایرانی در کشورهای خارجی هدف، قابل‌قبول نیست، لازم است که با تأیید کمیته 19سازمان توسعه تجارت، دولت محترم از طریق صندوق ضمانت صادرات و بانک مرکزی اقدام به تضمین ضمانتنامه حسن‌انجام تعهد پرداخت همانند شرایط ضمانتنامه پیش‌پرداخت و حسن‌انجام کار با 2درصد سپرده و هزینه 5/0درصد در سال برای شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی‌و‌مهندسی کند تا به پشتوانه این ضمانت شرکت‌های صادرکننده، به دریافت وجه نقد از بانک‌های عامل ایرانی و به سپرده‌گذاری در بانک‌های خارجی اقدام کرده و ضمانتنامه را از مسیر بانک‌های خارجی دریافت کنند. همچنین تامین حداقل 20درصد تسهیلات سرمایه در گردش برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و 60درصد تسهیلات برای صدور کالای صنعتی لازمه کار است.

در این خصوص لازم است در ابتدا 500میلیون دلار برای صدور انواع ضمانتنامه و تامین وجه نقد و یک‌میلیارد دلار برای تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کند و بانک‌ها نیز خود را ملزم بدانند که منابع را در اختیار صادرکننده و تولید‌کننده واقعی قرار دهند که این امر نیز فقط زمانی محقق می‌شود که صادرکنندگان و تولیدکنندگان از طریق مراجع ذی‌صلاح (تشکل‌ها و فدراسیون‌های با سابقه و دارای حسن‌شهرت) معرفی شوند تا همانند ادوار گذشته شاهد ظهور پدیده‌های سوءاستفاده‌گر از منابع ملی و مردمی نباشیم.

محمد پارسا‌/ رئیس هیأت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 07 مهر 1403 1:40 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد