تلاش بخش‌خصوصی برای بهبود شاخص تجارت بین‌المللی و آزادی اقتصادی

در نشستی که عصر سه‌شنبه به دعوت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران و با حضور نمایندگان چندین تشکل مرتبط با تجارت خارجی کشور برگزار شد، وضعیت ایران در آخرین گزارش موسسه فریزر که رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص آزادی اقتصادی را منتشر می‌کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
همکاری اتاق تهران با موسسه فریزر، از سال گذشته و به دنبال پروژه مشترک این دو نهاد برای اصلاح و ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های آزادی اقتصادی شکل گرفته است. موسسه تحقیقاتی فریزر جزو پنج نهاد معتبر بین‌المللی در رتبه‌بندی آزادی اقتصادی کشورها است و گزارش‌های این موسسه یکی از ملاک‌های اصلی سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار کشورها تلقی می‌شود.
بر اساس گزارش موسسه فریزر، رتبه ایران در شاخص آزادی تجارت بین‌المللی – که یکی از مولفه‌های شاخص اصلی آزادی اقتصادی است- از سال 2005 تا 2015 میلادی از جایگاه 115 به 150 نزول کرده و بدتر شده است. هم‌چنین رتبه ایران در اکثر شاخص‌هایی که بر اساس آن آزادی اقتصادی سنجیده می‌شود از وضع نامطلوبی برخوردار هستند. رتبه کلی ایران در شاخص اصلی آزادی اقتصادی در گزارش سال 2015 موسسه فریزر (با اطلاعات و داده‌های سال 2013) برابر 147 در بین 157 کشور بوده است.
از این رو، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران به نمایندگی از این اتاق، همکاری با برخی موسسات مشاوره و تحقیقاتی جهانی از جمله فریزر را از حدود یک سال گذشته آغاز کرده است تا بتوان با کمک مشورتی این نهاد بین‌المللی راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت ایران از حیث شاخص‌های آزادی اقتصادی به دست آورد. تجارب موسسه فریزر نشان می‌دهد که همکاری و مشاوره این نهاد بین‌المللی به برخی کشورها، کمک کرده است تا جایگاه خود را در شاخص‌های آزادی اقتصادی ارتقا بخشند. از جمله، کشور عمان که به گفته رییس سازمان بهبود سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات این کشور که چندی پیش به اتاق تهران آمده بود، زمانی جذب 10 میلیون دلار سرمایه برای این کشور در حد یک رویا بود اما با اصلاحات ساختاری در سیاستگذاری‌ها، این کشور در سال 2017 موفق شد 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.
در نشست روز گذشته مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران با مدیران برخی از تشکل‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی، از جمله کنفدراسیون صادرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران و همچنین مدیرانی از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، شاخص مربوط به تجارت بین‌المللی که یکی از شاخص‌های تعیین رتبه کشورها از حیث آزادی اقتصادی است، مورد بررسی قرار گرفت.
آن‌طور که فریال مستوفی، مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران، در این جلسه عنوان کرد، این سلسله از نشست‌ها که با حضور فعالان اقتصادی ایران از بخش‌های مختلف برگزار می‌شود، کمک می‌کند تا نسخه‌ای حرفه‌ای برای ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های آزادی اقتصادی در جهان، از سوی بخش خصوصی تدوین شود.
به گفته وی، اتاق تهران در تلاش است تا با مشورت تشکل‌های اقتصادی و فعالان بخش‌‎خصوصی و کمک‌گیری از موسسه تحقیقاتی فریزر، داده‌های مورد نیاز برای گزارش‌های سالانه این موسسه بین‌المللی را اصلاح کند. در عین حال، دولت و دستگاه‌های متولی را ترغیب کند تا با به‌کارگیری دستورالعمل‌های به دست آمده از این مشورت‌ها، شاخص‌های اثرگذار در آزادی اقتصادی را بهبود بخشد.
در این نشست پس از نزدیک به دو ساعت شور و مشورت ، علاوه بر آنکه پیشنهادها و راهکارهایی در حوزه بهبود شاخص‌ تجارت بین‌المللی به دست آمد، مقرر شد کارگروه ویژه‌ای برای بررسی بیشتر این رویه تشکیل شود


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:27 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد