تقویت صادرات غیرنفتی برای پایداری رشد اقتصادی ایران

محمد پارسا/ عضو دوره اول و دوم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی - ریاست هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران

صادرات غیرنفتی، به‌خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از مهم‌ترین مسیرهایی است که ایجاد اشتغال پایدار کرده و از مهاجرت نخبگان به کشورهای غربی تا اندازه‌ای جلوگیری می‌کند. 30 سال قبل، زمان ریاست‌جمهوری تورگوت اوزال در ترکیه و هاشمی رفسنجانی در ایران، شرایط شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی 2 کشور تقریبا یکسان بود ولی به‌دلیل حضور نداشتن شرکت‌های اروپایی در ایران، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در ایران مسئولیت‌های بسیار زیادی را بر عهده گرفتند و به‌ویژه در بخش‌های نفت و گاز، پتروشیمی، آب و برق، مترو و حمل‌ونقل ریلی شرکت‌های ایرانی تجربه بسیاری کسب کردند. حال این سؤال پیش می‌آید که با وجود این شرایط چرا ترک‌ها رقم صورت وضعیت صادراتی سالانه‌شان به 70میلیارد دلار رسیده است و ما ایرانی‌ها در بهترین شرایط بیش از 10 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی نداشته‌ایم؟ در همین شرایط تحریم هم که البته اعتقاد دارم دولت باید به سرعت از آن خارج شود پتانسیل همین میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را داریم چراکه هم پتانسیل سرمایه انسانی مورد نیاز را داریم و هم طی 40 سال تحریم، شرکت‌های ایرانی تجارب کافی را در خدمات فنی و مهندسی کسب کرده‌اند.
دولت باید اقتصاد را برتر از مسائل سیاسی و امنیتی بداند و با تقویت اقتصاد ملی و اقتصاد منطقه‌ای در حوزه اکو و خاورمیانه با اقتصاد قوی و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه‌ای در نفت و گاز و برق بتواند صادرات و خصوصا فروش برق در منطقه را در اختیار داشته باشد. بدیهی است که باید برای نیروگاه‌ها و سازندگان نیروگاه‌ها از گاز میادین مشترک استفاده شود و قیمت برق صادراتی ایران ارزان‌ترین در منطقه باشد تا بتواند بازار فروش برق را در پاکستان، هندوستان، افغانستان، عراق، ترکیه، سوریه، اردن، لبنان و مصر در اختیار بگیرد.
زیرساخت‌های صادرات زمانی مهیاست که بیمه صندوق ضمانت صادرات، کامل و مورد تأیید بانک‌ها باشد و جایگزین وثائق شود تا صادرکنندگان بتوانند با اتکا به بیمه، سرمایه در گردش مورد نیاز را از بانک‌های داخلی یا حتی خارجی تامین کنند و همچنین دولت تعهد بدهد که نرخ ارز را واقعی و سالانه نرخ آن را همپای تورم تعدیل کند، به‌نحوی که اقتصاد ایران حتی‌الامکان قابل پیش‌بینی باشد. در این شرایط است که می‌توان امیدوار بود صادرات غیرنفتی تقویت و رشد اقتصادی پایدار در کشور برقرار شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 8:59 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد